Septembar 2009

Od zadnjeg pisanja proslo je skoro mesec dana i evo malog "raporta" sta sam radio na Hellcatu...

 

Da bih na samom startu opravdao moje manje angažovanje na izradi modela, postavljam prvo ove slike, na kojima kao sto možete videti, imam novu radionicu...

 

 

Da, da, iz moje lepe velike radionice dobio sam "pedalu"... u garažu...

Selidba je iz razloga što je Maja krenula u novi "bizmis" i radionica u kojoj sam modelario se pretvorila u radionicu za pravljenje torti, kolača, slanih peciva i ostalih djakonija za klopu... Šta da se radi...

Pravo da Vam kažem, ne mogu još da se naviknem na novi prostor, pogotovo što je manji i radni pultovi sada drukčije stoje...

Takodje, selidba u garažu, mi je oduzela dobrih desetak dana modelarenja...

 

No, pre svega ovog radio sam i na modelu...

 

Konačno mogu da objavim da je centroplan GOTOV... Ajde, ima još par minornih sitnica da se odradi, ali 99% je uradjeno.

U centroplanu su postavljeni servoi za flapsove. Koristio sam Hitec 645 MG servoe i viljuškice sa kuglicama od 3 mm na polugama servoa a, na flapsu su viljuškice od 3 mm. Polugica je čelična žica od 3 mm koja svojom celom dužinom ima navoj. Ovakve čelične šipke sa već narezanim navojem od 3 mm ima de se kupe i u našim gvoždjarama a, ja sam ovu kupio u Merkuru...

Na stanici su namešteni otkloni za flapsove a, brzinu spuštanja sam usporio.

JR ima mogućnost da usporite brzinu kretanja servoa. Ovo je za flapsove veoma bitno jer i ako date pune flapsove oni veoma sporo idu i ne može vam se desiti da se model naglo "propne"...

 

Namestio sam i retrakte, provukao creva za vazduh, sve povezao i sistem veoma lepo radi.

Pre ove "operacije" montirao sam vratanca koja pokrivaju prednji kraj otvora retrakta, servoe povezao Y kablom, i sve postavio u Door sequencer.

Na door sequenceru sam odredio smerove hoda servoa i nastelovao sam vreme izmedju otvaranja poklopaca retrakta i izlaska samog retrakta tj. trapa...

Sada kad na stanici prebacim prekidač za izbacivanje i uvlačenje trapova, prvo se otvore poklopci a, par sekundi kasnije servo za pneumatski ventil dobije signal i spuste se trapovi... Kod uvlačenja ide obrnutim smerom...

 

Trapovi su "dobili" plastične poklopce i ovi se zakreću, kao i kod pravog Hellcat-a, zajedno sa točkovima. Ovde sam malo mozgao kako da ove poklopce, koji baš nisu mali, montiram i na kraju sam se odlučio za jednostavno rešenje... Drvene klocne sam zalepio direktno na noge trapa a, da ne bi otpale od vibracija ili nekoh mehaničkih udara, oko noge su još "dobile" šelne od aluminijumskog lima. Kroz sam plastični poklopac probušio sam dve male rupice i on se ušrafi u malopre pomenute klocne. Sve u svemu ne može biti jednostavnije a, sve je veoma kruto i da se lako, po potrebi, servisirati...

 

 

Promenio sam servo za ventil pneumatike i umesto Tower Pro SG 90, malog servoa, stavio sam standardni Futaba 3003 servo. Mali Tower Pro znao je često da zuji u krajnjim položajima a, kod standardnog servoa, koji je dosta jači, to nije slučaj...

Ako u ovom sistemu nešto otkaže (recimo, mali servo) biće sletanja na "stomak" a , to sa modelom od 17 kila (koliko cenim da će Hellcat imati) baš, neće biti "zgodno"...

Kao što već znate, retrakti, ventil i sve što se tiče pneumatike je od firme Robart, aono malo zeleno iza ventila je prekidač koji će služiti za paljenje svetla na krajevima krila i na napalnoj ivici (landing light)...

 

 

Sa donje strane centroplana namestio sam da se otvara klapna za extra hladjenje motora. Na pravom avionu ova klapna je služila za dodatno hladjenje uljnog hladnjaka...

Za pokretanje ove klapne iskoristio sam Graupnerov 507, standardni servo, kojem je takodje usporen hod. Za pokretanje ove klapne koristim poseban kanal koji se aktivira prekidačem na stanici...

 

 

Na trupu sam provukao "gomilu" žica i pneumatskih creva. Sve što je do sada ugradjeno vrlo lepo funkcioniše...

 

Servoi horizontalca povezani su Y kabelom i idu u jedan kanal na prijemniku. Servoi su Hitec 645 MG. Isti servo sam koristio i za vertikalac a, on ujedno pokreće i repni točak...

Ovi Hitec-ovi servoi na 6 V daju silu od 9 kilograma tako da su više nego dovoljno snažni. Uz to metalni zupčanici čvrsto drže komandne površine i ne mogu se slomiti ili "ojesti" od vibracija ili grubljeg sletanja...

 

 

Pneumatika repnog točka je povezan sa pneumatikom glavnh trapova i besprekorno radi. Poklopac otvora repnog točka je sa nosačem točka povezan preko opruge.

 

 

Na prednjem kraju poklopca je šarka, a repni točak kad izlazi potisne poklopac a, kad ulazi preko opruge ga povuče. U letu, kad je točak u trupu, opruga je blago nategnuta i drži poglopac zabravljen...

 

Standardni, Futaba 3003 servo, pokreće i sistem koji potiskuje kuku za sletanje.

Pravi Hellcat-i koji su sletali na nosače imali su sa zadnje strane trupa dugačku šipku sa kukom na kraju, kojom su hvatali jednu od par sajli na palubi nosača.

Kuka bi neposredno pre sletanje bila "izbačena" iz zadnjeg dela trupa dok je tokom leta stajala uvučena u trupu...

I za ovaj sistem sam iskoristio mogućnost da se uspori brzina zakretanja poluge servoa i kuka polako, veoma realistično, izlazi iz trupa...

 

Za sve manje bitne funkcije koristim standardne servoe, koji su dovoljno snažni i dovoljno robusni... Ovakvi veliki modeli imaju mnogo veće vibracije i mini ili mikro servoi sa svojim malim zupčanicima, lako mogu da se polome...

 

Prekidači za paljenje i gašenje motora "dobili" su žice, sve je povezano, uzemljeno i sve radi... Ceo sistem je na jednom tro pozicionom tasteru na stanici. Srednji položaj je neutrala, gornji alnaser a, donji kill swich tj. gašenje motora...

 

 

I karburator je povezan sa ručicom gasa. Originalnu polugu na karburatoru sam zamenio ovom plastičnom, koja se dobije sa Zenoah-om. Ona omogućuje da se bolje namesti poluga gasa prema položaju servoa. I pluga za saugh će takodje dobiti ovakvu plastičnu polugicu (trenutno je nemam) ali, ću saugh otvarati i zatvarati ručno...

 

 

Ono što je prava "poslastica" na Hellcat-u, je alnaser...

Sve sam povezao, skratio malo kardansku osovinu, sve pričvrstio, povezao na Li-Po bateriju iz Storka i motor je za alnasovao.

Prvo sam sve probao bez svećice da vidim kako će raditi i kad je sve bilo OK zavrnuo sam svećicu, da bih video kako sistem funkcioniše pod kompresijom... Naravno, nisam morao ništa da brinem, pošto se motor vrteo veoma lepo...

 

 

Dok alnasuje, motor, ima manje obrtaja nego kad ga palim na starter ali, vrti se sasvim dovoljno da će motor da upali sa lakoćom...

Kao što vidite na trup sam dodao dve drvene klocne na koje se alnaser naslanja, to iz razloga što elektro motor ima veoma veliki obrtni momenat i samo stezanje sa šelnama, mislim, da neće biti dovoljno...

Ostalo mi je samo da kupim i namestim, jednu troćelijsku LI-Po bateriju od jedno 2500 mAh koja će mi služiti za paljenje motora...

 

Napravljena je i pločica na kojoj su svi prekidači, džeksne za punjenje baterija, ventil za punjenje pneumatskih boca, mali manometar, pokazivač napona sa led diodama...

Ceo ovaj sistem će biti pod jednim poklopcem tako da skidanjem istog imam lak pristup i preglednost svega...

 

 

Da bih mogao sve ovo predhodno nabrojano da probam, morao sam napraviti baterije za prijemnik. Za Hellcat-a sam izabrao NiMH - enelop - baterije od 2100 mAh.

Enelop je tehnologija koja omogućava da baterije nemaju samo prežnjenje. Znači, ako baterije stoje i duže vremena ostaju napunjene koliko su bile...

Naravno, ja ću uvek moje dopunjavati pre svakog izlaska...

 

 

Na i u rezervoaru su postavljena sva creva i sve je namešteno da se tigonska creva samo sprovedu do odredjenih mesta. Hellcat ima Dubro rezervoar koji ima na svom prednjem kraju ispupčenje. Ovo služi da se rezervoar nasloni na firewall. Na ovom modelu tigonska creva ne idu pravo kroz firewall nego izlaze bočno. Pošto su tigonska creva velikog prečnika dešava se da se crevo da bi ga izveo sa strane prelomi. Da bih ovo izbegao, ja sam već iz rezervoara izveo metalne cevčice koje imaju krivinu na levu stranu pa, je time priključak tigona prav... Kad crevo izadje pod kapotaž onda može dalje da se vodi kako hoćeš jer ima mnogo mesta i nema bojazni da se crevo da prelomiti...

 

Trudio sam se da "gomilu" žica, produžnih, Y kablova, creva za pneumatiku... lepo postavim po trupu, da ne vise i da se ne daj Bože, nešto ne zapetlja...

Veoma sam vodio računa da se svemu može lako prići ako treba da se servisira ili nešto proveri.

Pošto se centroplan neće skidati sa trupa (sem kad se nešto proverava ili servisira) morao sam voditi računa da se sve baterije mogu puniti sa spoljne strane...

 

 

I na kraju od Nemačke firme Krumsheid naručio sam delove sa kojima ću moći da spojim Zenoah sa auspuhom koji smo Coka i ja pravili.

Krumsheid pravi baš za Zenoaha 62 prirubnicu za auspuh, a ima i sve krivine, cevi, fleksibilne cevi, silikonska creva i sve neophodno da se motor i auspuh povežu...

Veoma sam ljubopitljiv kako će ovaj naš auspuh raditi u odnosu na originalni... Videćemo...

Ovih dana sam krenuo i sa izradom uški, ali moram nešto ostaviti i za sledeći put...