Uvod

- pisano 28. 07. 2008

 

Pošto sam krenuo u novu "avanturu" pravljenja skala modela, ovaj put ću kroz celu fazu izrade "voditi i Vas". Nadam se da će te, ako budete imali strpljenja i želje da me pratite, uživati zajedno sa mnom u ovom projektu...

Izrada RC modela aviona sa planova ili iz kita je segment hobija koji je sam vrh modelarstva. Za ovakav vid "gradnje" modela sem poprilično truda i vremena potrebno je i iskustvo koje se stiče dugogodišnjim modelarskim stažom, stoga se skala modelima obično bave stariji i iskusniji modelari. Znanje se stiče na razne načine, preko izrade i "krpljanja" modela, razgovora, časopisa, pogotovo Interneta i ne zaobilaznog RC Universa i ostalih sajtova...

Odlazeći zadnje dve godine na "Top Gun", takmičenje skala RC modela, imao sam prilike da vidim neverovatno dobro napravljene RC avione. Modelari koje sam na "Top Gun"-u sretao i upoznao pravili su ljudi iza kojih stoje godine i decenije izrade ovakvih modela. Stoga je to za mene bilo fantastično iskustvo da iz prve ruke vidim šta sve ljudi rade i kakvih sve modela ima.

Samo neko ko je ovo radio zna koliko volje i želje treba da se istraje do kraja i da se ne traže "prečice" tokom rada. Praveći Top Flite-ovog Thunderbolta, kako sam već jednom rekao, nevidjeno sam uživao. Kako se projekat polako približavao kraju tako sam razmisljao šta će biti sledeći avion?

U svetu postoji par firmi koje prave tj. crtaju svoje planove za izradu RC modela. Razmere su razne i ostaje na modelarima da biraju koliki će model da prave.

Činjenica je da što je model veći traži mnoge stvari o kojima se u početku ne razmišlja, a kasnije to može biti popriličan problem. Recimo, prilično veliku radionicu, cena delova, servoa, motora, retrakta i ostalih komponenata se drastično povećava sa povećanjem raspona krila. Kad se model napravi transport istog može biti problematičan i na kraju sama manipulacija na terenu. Ako ti treba jos dva pomoćnika i tri asistenta da sastaviš i poletiš model, onda od toga, po mom mišljenju, nema ništa....

No, da se za sada vratimo planovima...

Nekada je jedan od tabaka planova bio i onaj sa svakim rebrom ponaosob i modelari su pravili prvo sva rebra za krila, trupove, stabilizatore... Tek kad je sve to bilo gotovo pristupalo se izradi modela.

Danas, hvala Bogu, napredak tehnologije omogućio je da neke delove kita mozeš da kupiš gotove. Tako postoje firme koje laserski seku rebra za krila i ostale elemente aviona, drugi liju epoxy delove (kapotaže, poklopce...), treći prave epoxy trupove... Time je izrada modela veoma olakšana a, o kvalitetu delova ne treba trošiti reči...


Birajući šta da pravim odlučio sam se da to bude model koji će biti malo veći od predhodnog ali, da ne prelazi 100 inča tj. 2,5 metra. Meni je, takodje, veoma bitno da mi se avion svidja, da mi bude lep na oko, kako na zemlji tako i u vazduhu.

Da skratim priču, odabrao sam da pravim Hellcat-a sa planova koje prodaje Nik Ziroli.


Ziroli je ime koje ne moram posebno predstavljati, toliko je poznat da nema ko nije čuo za njega. Ogroman broj modela pravljenih sa ovih planova su bili pobednici na mnogim skala takmičenjima. Imao sam čast i zadovoljstvo da se sa Zirolije lično upoznam i pričam i ove i prošle godine na Top Gun-u. Ove godine kad sam mu rekao da kući (iz Amerike) nosim njegov avion i da je to prvi njegov model na ovim prostorima bilo mu je drago. Dao mi je i neke dragocene savete o čemu da vodim računa tokom gradnje kao i koliko snažan motor i servoe treba da koristim.

Tokom februara 2008-me, kad sam odlučio da idem na Top Gun, kontaktirao sam mog prijatelja Frank Tiana i pitao sam i njega šta misli o mom izboru. Odgovorio mi je da smatra da je to odličan avion i da zna da taj model veoma lepo i stabilno leti.

Ziroli na svom sajtu (www.ziroliplans.com) nudi opciono sem planova i sve druge neophodne stvari da se kompletira model.

Postoji mogućnost da se poruči i epoxy trup pa, sam ja to i uradio. Smatrao sam da ću time uštedeti poprilično vreme za pravljenje modela...

Ziroli nudi opciju da se naruči "komplet" u kojem su planovi, short kit (sva rebra bez plankova i ramenjača), epoxy trup, kapotaž, kabina i poklopci za trapove. Ovakav komplet je nesto jeftiniji nego da svaki deo kupuješ posebno. Moja ideja je bila da kabaste stvari (trup) donesem sa sobom avionom jer bi slanje tolike kutije poštom, koštalo ko "prva ljubav"...

Zamolio sam Tijana da mi sve delove naruči i naravno da me je čekala jedna velika kutija, kad sam stigao u Lakeland.

Ipak da nije sve savršeno saznao sam tek tamo jer proveravajući delove, video sam da se moj plastični trup ne uklapa sa short kitom. U mom short kitu bila su i sva rebra za drveni trup, a falila su rebra koja su neophodna za plastični trup. Greška se desila tako što delovi kompleta stižu sa raznih strana, trup pravi jedna firma, short kit druga, a Ziroli sa treće strane šalje planove...

Otišao sam nazad kod Tijana, zvali smo Zirolija, potom firmu koja seče short kit i posle par dana sam imao sve šta mi treba. Doduše sada kad bih imao jos jedan komplet rebara za krilo i rep mogao bih napraviti dva Hellcat-a. Jedan sa drvenim i jedan sa plastičnim trupom.

Kutiju sa delovima "teglio" sam tokom celog putovanja po Floridi. Kutija je veličine omanjeg dvoseda i jedva je stala u Dodž Caliber, auto koji smo iznajmili. Avantura je bila i tako veliku kutiju predati u avion i na kraju sa našom carinom ali, sve se dobro završilo.

Po povratku bio sam na muci koji trup da pravim? Gledajući rešenja pričvršćivanja krila za drveni i plastični trup rešio sam da ipak pravim model sa drvenim trupom.

Plastični trup sa planovima i delovima za njega ustupio sam mom dragom prijatelju čika Duletu Papiću, kome sam pomogao da, opet, preko Franka Tijana nabavi i ostale delove za početak izrade aviona. Tako sada u Novom Sadu ima dva Zirolijeva Hellcat-a...


Ovo je bio mali uvod u početak naše "avanture".

Ovih dana spremam plan i krećem(o) u akciju pravljenja..

Malo se dvoumim od čega da počnem ali, mislim da ću prvo praviti horizontalni stabilizator sa pokretnim delovima.

Bez problema mogu da počnem da pravim trup i uške za krila, jedino šta ne mogu praviti je centroplan jer trenutno nemam retrakte. No, nadam se da ću ih nabaviti tokom jeseni.

Zanimljivosti još vezane za ovaj avion su da treba da bude izmedju 14 i 20 kg, da motor mora biti bar od 60 ccm i da servoi nisu slabiji od 10 kila...

Toliko za sada pišem ponovo za koji dan....

Evo i par slika delova kompleta i slika makete Hellcat-a koju sam doneo, a koja je tako detaljno uradjena da će mi sigurno mnogo pomoći tokom rada...



Maketa Hellcata napravljena do zadnjeg detalja...

 


Rebra za trup, krila, kapotaž, kabina, planovi, bajonet... Ovo je samo deo potrebnog materijala... Obratite pažnju koliki je standardni servo u odnosu na rebra trupa...