E, posle uvoda sa predhodne strane, evo i malo konkretnih stvari. Odnose se na planiranje ovog projekta...

Prva stvar kad sam "prelomio", bila je da sam zvao Gabora.
Kao što sam već pisao, sva moja modelarska oprema, završila je kod njega. Tamo ima delova za jedno 5 Thunderbolta. Naravno, dobar deo toga treba i njemu, jer ga posle Stuke, čeka novi model - Meister Scale Foke Wulf...

Moje pitanje bilo je da li će mi deo opreme prodati nazad.
Odgovor je bio: - Naravno...


Sledeći poziv bio je upućen Miši iz Kragujevca. Njega sam pitao da li bi hteo da delove nacrtane na tabacima planova, prebaci u Corel fajl.
I iz Šumadije je stigao pozitivan odgovor...

Verovatno se pitate se zašto bih to radio?

Prvi Meister P-47 radjen je iz short kit-a, kupljenog uz "gomilu" drugih delova potrebnih za ovaj model.
Ovaj put, izrada će ići u drugom pravcu.

Pošto smo u medjuvremenu pravili Galeba G2, gde je počela saradnja sa Martinom i Draganom laserdžijom, stvorila se mogućnost da skoro ceo shot kit napravimo ovde.
Prednost takvog rada ogleda se u mnogo manjoj ceni, jer sem materijala, koji je dostupan ovde, neće biti skupih poštarina, carine i ostalih troškova.


Martin, se trenutno "brčka" na moru i o svemu ovome još ništa ne zna. Naravno, on je neizostavna je karika.
Njegovi 3D crteži radjeni u progranu Catija, kao i projektovanje delova za 3D printer, biće i te kako potrebni ovog puta.
Da se Martin ne bi "smarao" i sa crtanjem profila krila, trupa i manje zahtevnih stvari, tu će "nastupiti" Miša, a možda to odradim i sam. Videćemo...

Dragan je obećao da će sve što se može iseći na laseru, biti odradjeno u njegovoj radionici... Hvala unapred...

Beli, naš kooperant iz Šabca, i ovaj put je u planu za nabavku aluminijumskih delova, kao i za izradu svega što je potrebno odraditi od metala.
Pošto je nabavio i CNC, moguće je da će deblji drveni delovi, recimo firewall, biti sečeni kod njega...

Glavnog inženjera - čika Duleta, nećemo menjati...

Golub farbar dolazi pred kraj izrade, ali je ne izostavan, kao i svaki put...

Majstor Gojko - strugar, takodje je deo tima...

Vlada i "RC Srbija" biće glavni dobavljači modelarske opreme...

BG model shop je firma gde se kupuju smole i staklena tkanina...

Iz Novog Sad će stići delovi od vitroplasta...


Od saradnika iz inostranstva, mail je poslat Tijanu, a odgovor je bio, kao i uvek, kratak: - Of course I will help you in any way I can! 



E sad, pošto je "ekipa" na okupu, šta su nam vizije.


Znači, sve što možemo, pravićemo ovde.
Drvene delove, one od balze, seći ćemo kod Dragana, a deblje verovatno na CNC-u kod Belog u Šabcu.
Balza će biti kupljena u RC Srbiji...


Što se tiče koncepcije samog modela, na samom trupu neće biti promena i trebao bi biti radjen isto kao i prošli put.
Možda ćemo kapotaž praviti od drveta. Prvi put je bio kupljen plastični u Meister Scale-u.
Iskustvo sa kapotažem sa Galeba, daje mi za pravo da mislim da bi mogli da ga napravimo ovde...
U tom delu izrade, najvažniji je 3D crtež kapotaža, ali jesam li spomenuo Martina?

Martin bi trebao da nacrta i "dummy engine".
Izradu bi potom prepustili Vladi u RC Srbiji i njegovom 3D printeru...

I deo kokpita bi mogao da dodje iz RC Srbije. Recimo, instrument tabla, sedište... Naravno, opet po Martinovim crtežima...


Najveći problem prvog Meister Thunderboltsa bilo je krilo iz jednog dela. Krilo je ogromno, dubine 600 mm u sredini i 2600 mm raspona.
Ovaj put, krilo će se praviti iz tri dela - centroplan i dve uške.
Centroplan, koji i dalje neće biti mali -1400 mm širine, ipak će omogućavati lakše sastavljanje i rastavljenje modela. Dimenziju diktira rastojanje od kraja do kraja flapsova i pozicija trapova.
Koncepcija sa centroplanom daje  mogućnost da se model drži na točkovima. Nažalost 1400 mm širine je dalje velika za transport u kombiju sa montiranim centroplanom, ali postavljanje krila od 2600 mm ili centroplana od 1400 mm čini veliku razliku.

Uške sa eleronima, svaka od po 550 mm širine, montirale bi se na centroplan preko okruglih bajoneta.

I u ovom delu biće potrebne Martinove usluge, jer će morati da nacrta krilo, kako bi se tačno odredili položaji otvora na rebrima za bajonet u uški i cev u centroplanu u koji bajonet ulazi...


Delovi koje svakako moramo kupiti su trapovi i kabina.

Što se tiče trapova, i ovaj put će biti od firme Siera.
Sigurno neću praviti unutrašnja vratanca - poklopce, kao ni poklopce repnog točka. Vrlo je moguće, da ni repni točak neće biti na uvlačenje.
U tom slučaju, pneumatika bi bila mnogo jednostavnija i montirana u samom centroplanu krila...


Velika promena biće i u finiširanju modela. Panel linije biće zalerpljene na površinu modela, ali nakon toga neće biti špricgitovane.
To znači da će biti ispupčene, a ne kao kanalići, kako je radjeno ranije.
Finiš na Pantheru, kada je radjen "face lift" tog modela, radjen je na taj način, sa ispupčenim linijicama...
Kad se model ofarba, jedva je primetna razlika, a garantujem da 95% ljudi tako nešto uopšte ni ne primeti...

Prednost lepljenja panel linija, ogleda se u mnogo bržoj i lakšoj izradi.
Pošto nema debelog sloja špric gita, sem finansijske uštede (ne treba špric git u tolikim količinama), ušteda će biti i na težini modela.
Sloj špricgita se u najvećoj meri nalazi iza težišta, a pošto ga sada neće biti, neće trebati ni mnogo olova u "nosu", kako bi se doteralo težište...


Ideja je da se za pogon ovog novog Thunderbolta koristi boxer motor DLE 111.
MVVS 80, se kao što sam već pisao, pokazao malo "slabašnim" za ovoliki model.
OK, P 47 može da leti, ali rezerva snage je baš mala, pa se izuzetno mora voditi računa da se model ne "prevuče" ili dovede do minimalne brzine.
Velike "petlje" iz pravolinijskog leta su bile skoro nemoguće - nema powera...

Svi znamo koji bi motor tu najbolje "čučnuo" - Moki 180, ali u ovo vreme "krize i nemaštine" bojim se da od toga nema ništa...


U narednih par dana počinjem sa skeniranjem i crtanjem rebara krila, trupa i repnih površina.
Takodje, moram krenuti da nabavljam "drvenariju"...


Ovaj projekat, znajući sve gore navedeno, trebao bi da se pravi duže nego što su se modeli obično pravili u našem Kombinatu.
Kad se na priču doda i mnogo više posla koji imamo ovde u Senti vezano za Svašta Baštu, nemam ni blage predstave kada bi prvi let mogao biti.

Postavlja se pitanje i oko prostora za letenje. Za sada o tome ne razmišljam...
Pričao sam sa ljudima u senćanskom Modelarskom Klubu i ima nade da bi se to na neki način moglo rešiti. Videćemo...
Ako ne može drugačije, tu su Djurika, Ferika, mehanizaciju imamo, pa ćemo sami napraviti pistu...
No, da ne "trčim pred rudu"...


Čujemo se ubrzo...

Pisano 14. Septembra 2014


Nema nekih velikih noviteta, ali ipak se nešto dešava.

Kao što sam najavio, Miša je precrtao sva rebra od krila, trupa i repnih površina.
Nakon skeniranja i crtanja u Corelu, pošto je poredjao "rebarca" jedno spram drugog, videlo se koliko su crteži na planovima loše odradjeni.
Predpostavljam da ih je crtao još Dinov tata, jer se vidi da su crtani ručno.

Mišin fajl sa rebrima krila potom je poslat Martinu, kao i planovi. Sad je ostalo da Martin, sve to lepo premeri i nacrta u Catia 3D programu.
Čuli smo se u par navrata i jasno je šta i kako treba da se odradi. Nećemo detaljno crtati krilo, nego samo najosnovnije stvari. To znači da će se poredjati rebra, doterati profili, otvori za ramenjače i najvažnije, da se nacrta uška sa bajonetom, koja može da se odvaja od centroplana.

Nadam se da će u tokom nedelje prvi crteži biti gotovi. Fajl sa "doteranim" rebrima potom ide Draganu za lasersko sečenje...

Martinov crtež će tačno pokazati i dimenzije ramenjača, što je uslov da ih naručim kod Šanjike u Subotici...

Čuo sam se i sa Milanom stolaron, naručen je i drveni bajonet koji spaja dve polovine centroplana...

Teoretski, u narednih 15 - 20 dana trebalo bi da počne izrada krila.

Kad se završe crteži od krila, napraviće se i 3D crtež trupa. Priča je ista kao i za krila, čisto da se proveri kako stoje i pasuju rebra. Taj crtež bi Martinu trebao da da smernice za crtanje kapotaža. Plan nam je da se on odradi kao na Galebu G2 - od drveta. Ima tu još detalja o kojima smo diskutovali, ali o tom po tom...

Uspeo sam da u Srbiji nadjem topolov šper od 3 mm aa klase. Zadnji put kada sam kupovao šper u toj firmi, bio je besprekoran, tako da se nadam da će i ovaj put imati ploče ravne "kao staklo"...

I za kraj, radi se uveliko i na novoj radionici Modelarskog Kombinata...

Za sledeći "izveštaj" biće i po koja slika od crteža krila... 

Pozdrav iz Sente


Pisano 22. Septembra 2014


Kao što obećah, prvi crteži centroplana, uške i celog krila...




Martin bi trebao da na ova rebra postavi ramenjače, napadnu ivicu, bajonet i još po neki detalj.
Time bi "rebarca" bila spremna za sledeći korak - sečenje...