Meiser Scale Zero - februar 2013


Pisano 12. februara 2013

Vreme leti i evo prošlo je skoro pola februara, a ja ništa pisao nisam... Cccccccc....

Iskreno, ništa se veliko i nije dešavalo. Nešto malo sam modelario, nažalost mnogo manje nego što to obično radim. Razlozi su razni, projekat Galeba je "na ledu" jer Martina nisam video više od mesec dana. Čujemo se sa vremena na vreme, kaže da pomalo radi na crtežima, ali kako rekoh, niti dolazi, niti sam video šta je radio. Pomalo se tešim što je trenutno onaj najgori deo zime, pa mi se baš i ne modelari u radionici, ali planovi mi definitivno"padaju u vodu" što se tiče rokova koje sam sebi zacrtao.

Počeo sam da radim i na nečemu potpuno novom kod nas, nečemu što nema mnogo dodirnih tačaka sa modelarstvom, ali ima sa kreativnošću i tehnikom. Guzica me boli od sedenja i surfovanja po Internetu, telefonski račun od prošlog meseca je prešao 50 evrića, a sve je to vezano za prikupljanje informacija i "veza" oko nabavke delova i robe za početak projekta oko pravljenja custom made elektro biciklova.
Da sad ne bih ovde mnogo skretao sa teme, evo link od web site-a (da i to sam odradio "časkom") pa ćete tamo videti o čemu se tu radi:  www.nse-bikes.rs


I konačno Zero...

Kao što rekoh, "ubija" ova zima i pomalo sam se i ja ulenjio. Nešto što sam rutinski odradjivao za dan - dva, sad mi treba i desetak dana da se "nakanim" i napravim. Doći će sve to na svoje sa lepim vremenom...

Šta se radilo?

Od zadnjeg pisanja ugradio sam u trupu ubodne matice za fiksiranje krila. Kao i uvek, prvo sam postavio krila na trup, sve 100 puta premeravao i na kraju izbušio rupe i kroz krila i kroz debele bukove klocne u trupu.
Pošto klocne stoje pod uglom, morao sam kod stolara ( hvala Milanče ) napraviti trouglove od bukovine kako bi se ubodne matice "zabile" u drvo celom površinom.




Trouglove sam zalepio, a sa unutrašnje strane trupa sam još dodao jedan deo od špera da sve to ekstra poveže...


Pošto su krila bila na trupu, i trup stajao natraške, iskoristio sam to da napravim prelaze sa kapotaža na krilo sa prednje i sa trupa na krilo sa zadnje strane.
Od napred sam prelaze napravio od tankog špera ispod kojeg je uradjeno par malih rebara od balze. Beli lepak i sve je bilo relativno brzo i lako odradjeno...

 




Kad je ovo bilo gotovo, prešao sam na zadnju stranu krila i izradu prelaza sa karnama na trup i sa trupa na krilo. Tu je bilo više posla, pogotovo na prelazu sa done strane karmana na trup...



 

Šmirglanje, gitovanje, šmirglanje gitovanje... Par puta tako i stvar je bila gotova... Ko ne voli da šmirgla i gituje, ovo nisu "projekti" za njega. Sem toga, to je skoro nemoguće izvesti u zatvorenom prostoru, jer fina prašina leti svugde unaokolo i sve se "zagadi" dok "kažeš keks"...

Sledeće na redu su bili karmani. No, prvo je trebalo okrenuti model, a to je kod ovolike modelčine mali problem, pošto je raspon 3 metra a garaža 2,60. Srećom tu Maja priskače u pomoć, morali smo da otvorimo kompletna vrata od garaže, Zero iznesemo napolje u dvorište, okrenemo ga i onda nazad na sto...
Sad kad se setite da se ovo tokom izrade model radi bezbroj puta, ovoliki model postaje pomalo "smaranje"... Kako god, ko me je terao da pravim toliki avion...

Mozgao sam kako da odradim karmane, da li od špera ili od balze, iz koliko delova, koliko će mi pomoćnih rebara trebati, itd... Gledao sam knjige o pravom Zero-u da bih mogao da napravim isti oblik i radijus.

Početak karmana je odredjen rebrom trupa na samom kraju krila, jer je na tom rebru data prvi radijus. To je i bila moja početna tačka u izradi i crtanju.

Prvo sam odradio zadnji kraj. Pošto je specifičnog oblika napravljen je iz dva dela. Koristio sam balzu od 2 mm koju sam lepio za trup belim lepkom.
Karman se prema napred spušta i da bih nacrtao gornju ivicu koristio sam tanku balzu...




Potom sam zalepio pomoćna rebarca, koja drže donju stranu karmana i daju oblik krivini. Balza je i dalje debljine 2 mm, lepak beli, a za prve delove sam pravio šablon od kartona dok nisam dobio oblik. Plankove karmana sam kvasio vrelom vodom, jer inače ne bi bilo teorije da se saviju u željeni oblik...



Radio sam paralelno na levoj i desnoj strani...



Posle prvog šmirglanja, karman je počeo da liči na pravi...





Sa prednje strane krivina je bila sve veća, a na samom početku ću napraviti karman od pune balze i oblikovaću je sa brusnim papirom...



Kao što se vidi, radovi na prednjem kraju nisu gotovi, ali biće već koliko danas.
Pošto je ovim trup uglavnom gotov sledeći korak će biti da ga izgitujem akrilnim gitom, popravim neravnine ako ih ima i da ga "bacim" u staklenu tkaninu.
Što se tiče krila, sada pošto su "napasovana" ovih dana ću napraviti napadne ivice, potom dolazi akrilni git i na krila i nakon toga se i ona presvlače staklenom tkaninom.
Kad smo već kod ovog materijala, staklenu tkaninu sam kupio kod Vladimira u "RC Srbiji", dobrog je kvaliteta i samo je 18 gr po kvadratnom metru. Prodaje se u pakovanju od 1 x 0,5 metara, a cena je više nego prihvatljiva...

I na samom kraju evo par slika iz renovirane prostorije gde držim modele. Milan stolar je završio sve pultove, sve sam lepo poredjao u njih i baš sam zadovoljan kako sve izgleda. Jedina mana je što ću ubrzo imati više modela više nego mesta za njih.

 








Panther je ostao gde je i bio, a centroplan od Lightninga, za sada, nalazi se ispod stola...



U pultovima je sve lepo složeno, svaki model ima svoj prostor, a mesta ima i više nego što treba...






I "izvozni program" ima svoj deo...


...a kao što rekoh, mesta još ima napretek...



Gotova je i prikolica, Golub bravar je ofarbao i namestio blatobrane, tako da je sad sve ispravno za putovanja. Nadam se da ću ove sezone ići sem Beograda i Subotice i u Madjarsku na neki skup...



Eto, sve sam vam pokazao. Kao što vidite modelarsvo nisu samo modeli, nego i ceo pristup ovom hobiju... Toliko za sada...

Pisano 26. februara 2013


I dalje je februar, ali kao i da nije, temperatura je stalno u plusu, a bilo je dosta lepih sunčanih dana. Jedan takav sam iskoristio da pregitujem i ošmirglam ceo trup od Zeroa. Kao i uvek korišten je jednokomponentni akrilni git za drvo.




Šmirglao sam "žestoko"... Ko ne voli ovo da radi, onda izrada modela na ovaj način nije za njega. Treba mnogo rada i strpljenja da bi se dobila ovakva površina. Više puta sam spominjao i da je ovo veoma prljav posao i definitivno se ne može raditi u zatvorenom prostoru, sem ako to nije baš neka radionica za koji vam nije stalo koliko će se naprašiti.







U sklopu šmirglanja trupa, još sam malo doterao horizontalce, prelaze i balzu koja čini oplatu.


Trup je sada praktično gotov i spreman je za staklenu tkaninu. Ostalo ne nešto sitno radova na samoj kutiji motora i kad se to odradi praktično će sve biti gotovo.

Što se tiče krila i ona su skoro gotova. Odradio sam i zadnji veliki posao na njima - šmirglanje napadne ivice...



Ne moram spominjati da je i ovde bilo mnogo prašine, jer su krila raspona 3 metra, a napadne ivice poprilično debele. Šmirglao sam u fazama, skoro tri dana dok sam sve napravio. Vrlo sam zadovoljan kako krila izgledaju...




Sad je ostalo da pregitujem celo krilo sa akrilnim gitom i da ga ošmirglam. Time će i ono biti spremno za sledeći nivo - staklenu tkaninu...

Na krilu sam odradio još jedan detalj, umetnuo sam po dva špera sa svake strane šrafa kojim se steže krilo. Ovi šperovi, postavljeni "na kant" ulepljeni su za ploču kroz koju se steže krilo i pomažu joj da se ne uvija i vitoperi.

Ubačene su i cevčice od karbona kroz koje će prolaziti šrafovi za stezanje.



Nadam se da ću danas pregitovati krila sa akrilnim gitom, a onda od sutra opet "šmirglanjac"...