Meister Scale Zero - januar 2013

Pisano 18. januara 2013

Par nedelja ništa nisam radio na Zerou. Glavni razlog je prikolica koju sam parkirao u garažu, a pošto je Zero ogroman, nema teorije da ga "motam" oko prikolice, jednostavno nema mesta.
Pošto sam juče prikolicu dao mom drugaru da konačno namesti blatobrane na nju (hvala Gagi za blatobrane) i pošto se Martin razboleo, pa nije dolazio cele ove nedelje, stvorili su se uslovi da nastavim radove na "japancu"...



Da bi se Zero polako pripremio za staklenu tkaninu, porebno je odraditi dve stvari. Na trupu treba da napravim karmane i da ga potom kompletno pregitujem i izšmirglam, a na krilima je ostala da se odradi napadna ivica...

Napadna ivica na Zero-u je debela 25 mm!!! Do sada sam, od napred na krilo, zalepio i obradio jednu balzu od 5 mm i jednu od 10 mm. Ostala je još jedna "desetka", ali nju moram da u sredini izravnam spram fire wall-a trupa.
Da bih znao koliko i gde treba da stanjim balzu, prvo sam krilo nabacio na trup...


Kad sam razmerio šta mi treba iskrojio sam i ulepio balze...


To sam radio pre dva dana...
Juče mi je prvi posao bio da zalepljenu napadnu ivicu lepo ošmirglam od napred, sa gornje i sa donje strane. Na napadnoj ivici još nisam napravio radijus, to će biti uradjeno na kraju, kad upasujem krilo...





Kad sam ovo odradio krenuo sam da pravim karmane.
U kitu sam dobio delove od špera - karmane, koji se nalepe na ivicu trupa i na njih "legne" krilo. No da bi se to odradilo kako treba morao sam jedno 30 puta da stavim i skinem krilo. Dakle, "riknuo sam"...

Pre karmana sam morao da ivice trupa "brucenzi" (specijalna jedinica preciznosti u SI sistemu) podesim, kako bi krilo, kada se postavi na trup, bilo apsolutno u liniji sa horizontalcem. Tehnika za ovo je jednostavna, prednji štift krila se "ubode" u fire wall, krilo "sedne" na trup i onda od napred "okometrom" gledam da li su krilo i horizontalac u liniji. Ako treba, a trebalo je malo, izmedju krila i trupa se ubaci šmirgl papir, tako da se šmirglanjem skida ivica trupa na kojem je krilo. Krilo svojom težinom praktično pritiska šmirgl papir (koristio sam 100-tku)...

Ovo se mora raditi suptilno da se ne pretera. Mislim ima "lek" i za to, nalepi se tanka balza, pa "Jovo nanovo", ali ako se pazi, neće vam se to desiti.
Proces se mora raditi, kako rekoh, pedantno.
 
Kada krilo perfektno naleže, onda se ide na "sledeći nivo" gde se ivice trupa sada moraju skinuti za debljinu špera (1mm), koji je ustvari karman, tj. površina na koju se nasloni krilo.
Zato sam i stavljao i skidao krilo toliko puta...Praktično, danas sam samo to radio ceo dan.



Rezultati nisu izostali...



Druga strana...


Ovo je jedan od onih poslova gde se "smaraš" ceo dan, a ništa se ne vidi. Sa druge strane, ovo se mora napraviti veoma pedantno i treba se potruditi da uglovi i rastojanja budu isti sa svih strana.

Tokom rada na sam izbušio i otvore za šrafove kojima će se fiksirati krilo. I ovde se mora biti precizan da se ne omaši sredina grede u trupu u koju će doći matice. Nisam ovo slikao, ali ću to uraditi sutra...

Sledeći koraci su, izrada krivine karmana tj. samog prelaza sa trupa na krilo - na taj šper koji je danas ulepljen. Moram napraviti i zadnji deo karmana, trouglasti kraj iza samog krila.

Kod strugara, majstor Gojka, moram napraviti ubodne matice za krilo, a stolar mi mora odraditi neke male trougliće od tvrdog drveta na koje će doći glava od ubodnih matica, jer je klocna u koji se šrafi krilo ulepljena pod uglom.
Ovo je mala "komplikacija", ali ništa strašno, što ne može da se reši...

Šta još ima zanimljivo u Kombinatu...

Pisao sam da će "pasti" mala modernizacija pogona, e danas je Milan stolar doneo prve daske za nove radne pultove. Navodno bi ostalo trebalo da stigne za vikend...
Ima "pogon" da sine kad se to napravi, jer su pultovi toliko veliki da će svi delovi i oprema moći da stanu un njih, tako da neće ništa više stajati "okolo - naokolo".
Gornje ploče će biti dovoljno široke i da se na njima može raditi, ali i da se drže modeli.
Uostalom, videćete za koji dan...

Toliko za danas, lepo spavajte, pa se čujemo sutra...