Meister Scale Zero - juli 2012


Pisano 01. jula 2012


Prošlo je skoro mesec dana od kad je zadnji put pisano o Zerou. U medjuvremenu ništa nije radjeno na modelu. Sad se vi čudite što ja ovo pišem, ali razlog je jednostavan, od danas je Zero moj projekat.
Pre neki dan me je zvao Draganče i rekao da bi prodao kit i delove koje sam mu doneo. Uz delove koje ima, prodaje i "gomilu" balze, verovatno ima dovoljo da se završi ceo model, a za sve to je tražio vrlo prihvatjivu cenu.
Predomišljao sam se jedno 3 minuta i "pala" je trgovina, što je najvažnije, na obostrano zadovoljstvo...






Sada uz Lightninga, na kojem uveliko radim, paralelno ću praviti i Zeroa.
Naravno, nećemo zapostaviti ni Galeba, a Foke Wulf će verovatno malo da sačeka...

Zero je interesantan projekat jer je model ogroman (tri metra raspona), a za završetak nisu potrebne neke abnormalo velike cifre. Jedino šta trenutno nedostaje, da bi se mogao napraviti i finiširati ceo avion, su trapovi i repni točak. Verovatno ću u neko dogledno vreme to pazariti...

Dragan je vrlo pedantno napravio trup, tj. to što je do sada odradjeno na njemu...
Inače trup je popriličan. Nije mi tu Thunderbolt, na farbanju je kod Goše, pa ne mogu da uporedim oba trupa, ali mislim da su otprilike isti...



Često sam govorio da se nekada modeli kupuju ne samo zato što ti baš takav treba, nego što je to prilika. Ovo sa Zero-om je ispalo tako. Sad imam "projekata" za 4 godine...
Videću šta ću ostaviti sebi, a šta će se prodavati, svakako mi neće trebati svi.

Zero nije tako "veliki zalogaj" i da bi se napravio do kraja, doslovno, da bi se završio, trebalo bi kupiti samo trapove. Za model od 1/4 skale Sierini trapovi i nisu tako skupi, pa ću ih verovatno i naručiti, zajedno sa retraktom na uvlačenje za repni točak. Time bih, kako rekoh, mogao Zeroa završiti...

Što se tiče motora za ovaj model, ima više opcija, pa o tome naknadno.
Ono što znam je da bi trebao najmanje od 100 ccm...

Juče sam malo proučavao trup i planove i mogu reći da je Zero prilično lak za izradu, imam utisak, možda čak i lakši od Meisterovog Thunderbolta koji trenutno završavam.
 Krila bi, zbog lakšeg transporta, trebala biti iz dva dela, iako bi se mogla napraviti kao centroplan sa dve uške, jer je od kraja do kraja flapsa 1200mm, a ta širina, recimo, ulazi u moju prikolicu.
Ovakvom koncepcijom lakše bi se manipulisalo sa modelom, pošto bi stajao na svojim točkovima. Treba razmisliti i o takvoj varijanti...

Pošto je krilo ooooooogromno težina nije neki veliki faktor, ali gde god sam čitao svi kažu da se mora voditi računa o postavljanju delova u trup i da oni moraju ići skroz ili što više napred zbog težišta. Opšte je poznato da je Zero napred "kratak" i da doterivanje težišta može biti veliki problem na "kraju balade"...

Pisano 04. jula 2012

Počeo sam polako sa radovima. Model je ogroman, dakle kad ja to kažem onda mi verujte.


Horizontalni stabilizator je širine 117 cm!!!



To je taman toliko da ne može da "unidje" u prikolicu, koja je 110 cm, tako da ću morati model da transportujen "po rebarke"...
Da bih započeo radove na horizontalcu, prvo sam morao da napravim balzu na koju će se lepiti sve rebra. Pošto je i ona duža od 1 metra, pravio sam je iz dva dela i u sredini ulepio deo od špera. Za ovu "operaciju" sam koristio beli lepak.


Onda su na red došla rebra. Lepljena su prvo ona u sredini i krajnja, da bi na njih mogao postaviti 3 mm balzu na koju će kasnije doći napadna ivica...
Kao što vidite Meisterov Scale sistem je pomalo drugačiji nego kod nekih drugih firmi...




Ulepivši "prednju" balzu nisam imao problema sa odredjivanjem dužine rebara, tako da je krajnji rezultat veoma ravna prednja strana...








Napravio sam malu izmenu, dodao sam čamove ramenjače od 6x3 mm...


































Već sada je horizontalac duži od 100 cm...




Da bih počeo sa radovima na krilu morao sam prvo nabaviti ramenjače. Ramenjače su, kao i sve na ovom modelu popriličene, 10 x 20 mm i dužine 1400 mm!!!
Pošto ih naravno nemam, juče prepodne sam nazvao Šanjiku u Suboticu i naručio ih. Danas u 9 ujutro Post Expres mi ih je doneo na kućni prag!!!
Hvala Šanji...


Stiglo je 6 ramenjača, od kojih su dve pomoćne, videćete kasnije gde dolaze...




I na kraju današnjeg pisanja, da bi imali malo bolju sliku koliki je Zero, na plan sam stavio krilo od Panthera...



Krilo iz tri dela bila bi najbolja opcija za manipulaciju, ali centroplan i horizontalac su toliko široki da ne mogu da stanu u moju prikolicu kad je trup u horizontalnom položaju.
Stoga, pravim krilo iz dva dela sa drvenim bajonetom u sredini, kojim se spajaju dve polovine.
Bajonet, sam morao preseći na pola da bih ga mogao spakovati u kofer kad sam se vraćao iz USA, jer je toliko dugačak da ne staje ni u jedan kofer. Juče ga odneo Milanu, mom komšiji stolaru i očekujem da će ga danas ili sutra napraviti.

Inače, bio vredan i radio malo na desnoj polovini krila...



Uveče je to izgledalo ovako...









Vidite da neka rebra nemaju prednji deo, izlomila su se u transportu, ali to nije problem lako ću ih polepiti kad dodje plank.
Takodje, možete videti da sam na svim rebrima od špera pravio otvore da bi ih malo olakšao. Skinuo sam oko 40 gr...

Pisano 04. jula 2012


Juče mi je stolar doneo bajonet. Al' ga je napravio, svaka mu čast... I bajonet za Foke Wulfa je odsekao na pravu meru...


Odmah sam bajonet "ubacio" u krilo i video da pasent ulazi u prostor koji mu je namenjen.
Posao koji moram da odradim traži preciznost, jer bajonet ne sme da ima "lufta" u krilu, u suprotnom neće valjati...





Da bih dobio jaku konstrukciju za rad, zalepio sam sa zadnje strane kutija, koje povezuju ramenjače i rebra. Koristio sam topolov šper...



Kutija koja je do prvog rebra ima ugao kao što je na sredini bajoneta. Rebro br. 1 još nije ulepljeno...





Morao sam veoma voditi računa da nigde ne ostane lepka, jer bi kasnije imao problema sa postavljanjem bajoneta.
Kad se sve osušilo, rebra, donja ramenjača i zadnje strane kutija postala su veoma čvrsta celina.
To je bio uslov za sledeći korak, a to je postavljanje pomoćne ramenjače na koju se naslanja bajonet... U Meister Scale su smislili to ovako...


...a ja sam to prepravio na ovako...



Kao što vidite, umesto malih parčića izmedju rebara, postavio sam jednu ramenjaču koja celom dužinom "leži" na bajonetu.
Da bi pomoćna ramenjača stojala kako stoji, dosta pažnje sam posvetio izradi žljebova na rebrima krila...











Za sada još ništa nije ulepljeno. Kad se bajonet izvadi, pomoćna ramenjača ostajaće u ovom položaju...





Kao što rekoh, pomoćna ramenjača nije ulepljena, iz razloga što prvo moram ga postavim dva polu rebra na rebro 4 i 6.





Ona nose ploču od stajnog trapa. E, sad tu počinje zavrzlama, jer da bi ploču postavio kako treba, bilo bi dobro da imam trapove. Naravno, ja ih trenutno nemam...
No, to nema mnogo veze, zalepiću sutra polu rebra, a kad kupim trapove, ubaciću i ploču.
Čuo sam se sa Dinom (vlasnikom firme Meister Scale) i rekao mi je da u roku od 7 dana može da dobije trapove i samo da mu javim kad se odlučim da ih pazarim...

U medjuvremenu sam radio i na horizontalcu.... Doduše ovo je stara slika, jer je jedna strana sad već kompletno izplankirana... :big smile



Pisano 04. jula 2012

Evo mali up date... Dakle, horizontalac je gotov...


...i sa obe strane je tanko pregitovan akrilnim gitom...






Ulepio sam pomoćnu ramenjaču. Veoma sam vodio računa da ne ostane lepka u žljebu za bajonet. Sve u svemu, lepljenje jr dobro prošlo...








Kad se lepak od pomoćne ramenjače osušio, ulepio sam i gornju ramenjaču...




Ulepljena je i zadnja ramenjača od balze 10 x 10 mm.


Počelo je i zatvaranje kutija izmedju ramenjača sa prednje strane...



Ovo je najlakši kit koji sam do sada pravio i mogu vam reći da sam modelima od Meister Scale firme jednostavno oduševljen...
Na Zerou sam paralelno radio na par strana. Počeo sam vertikalac...



...zatvarao resto kutija oko ramenjača...


































Na horizontalac sam zalepio napadnu ivicu...





A onda su "pali" prvi plankovi...



Kutije su zatvorene u medju vremenu...












...napadne ivice ošmirglane nagrubo...


Pošto je prvo rebro bilo malo krivo "podšprajcovao" sam ga se čamovom letvicom, dok ne dodju svi gornji plankovi...



Da bi sledeći plank lepo "ledao" polepio sam pločice od balzi, širine 15 mm. Pola ide pod plank, a na drugu polovinu se lepi sledeći...





Dok se to sušilo, novi red plankova na vertikalcu...


Sredio sam i sredinu horizontalca...



...a potom zalepio novi red planka na krilo...

...pa na vertikalac...

Onda još malo radova na krilu...













































U donji deo vertikalca se ubacuju umetci od balze, koji bi trebali da proprate oblik horizontalca, jer se jedno lepi na drugo...

































Napravljena je i balza za napadnu ivicu. Pošto je 133 cm dugačka, morao sam da je radim iz dva dela.







Kao što vidite, krilo je skinuto sa plana i danas, na radni sto, dolazi druga polovina...

Izgleda da sam našao i trapove. Mera je taman... ;namig


Modelarim uglavnom noću, kad malo "padne" temperatura. Ovo leto je pakleno vruće...

Deo izrade do sada ostavlja utisak velikog rada, ali ustvari, vidi se svakodnevni napredak. Vrlo brzo će doći faza gde će se raditi i više, ali neće biti mnogo toga da se prikaže...
Dobar primer za to je šmirglanje, gde se ponekad šmirgla satima, danima, a skoro da se ništa ne vidi...

Razmišljajući šta dalje na modelu, uvideo sam da sa relativno malim investicijama mogu napraviti skoro ceo avion.
Ovih dana ću naručiti Robartov mehanizam za repni točak. Bez njega nema daljeg rada na zadnjem delu aviona. 

Kad se postave repne površine ugradjiju se komande i pozicioniraju servoi.
Na prednjem delu trupa sve je spremno za pravljenje kutije motora.
I ostadoše nam još kokpit i pilot...

Znači, trup može vrlo lako da se spremi za staklenu tkaninu...

Slična priča je i sa krilima, koja mogu da se izplankiraju skoro cela, sem onog malog dela oko ploče stajnih trapova, mogu da se naprave krajevi krila, flapsovi, eleroni, ugrade servoi...

Za sve ovo navedeno treba par meseci rada, a za to vreme će stići i trapovi.