Meister Scale Zero - juni 2013

Predhodni tekst o izradi ovog modela možete pročitati ako kliknete ovde...

Pisano 02. juna 2013



Sa projektom Zero-a ušli smo i u juni mesec 2013.

Pre neki dan, kad sam zadnji put pisao o radovima, rekao sam da su i trup i krila spremni za šmirglanje.

Na trup je nanet sloj akrilnog gita kojim su "doterane" sve neravnine, rupice i ostale sitne greškice...
Kao i uvek, trup je prvo prebrušen sa brusnim papirom gradacije 100, a potom je "glanc" odradnjen sa brusnim papirom 240, koji na zadnjoj strani ima tanak sundjer....

Sada je površina spremna za narednu fazu - panel linije...


Ko redovno čita ove moje tekstve već zna da su šmirglanje i gitovanje dva veoma važna procesa u izradi ovakvih modela. Zato se na ove operacije troši mnooooogo vremena i potrebno je poprilično strpljenje da se sve obavi kako treba.

Gitovanje je često potrebno izvesti u "više ruku", što bi rekli majstori, tj. potrebno je više puta gitovati, ponekad i jedan te istu deo modela, dok se ne dodje do zadovoljavajuće površine.

Šmirglanje je posebna priča i kao što sam već pisao do sada, ako se ovo ne odradi kako treba, ostaće da se vide sve greškie, tipa rupica, riseva, loših prelaza, itd...

Zato savet za modelare koji nameravaju da rade ovakve stvari, polako, strpljivo i 100 puta pogledajte svaki detalj.
Naravno, koliko god da pazite i vodite računa desi se da se nešto previdi, ali treba se truditi da toga ipak bude što manje...   

















Kao što rekoh, trup je spreman za panel linije, ali to će biti tek kada sredim krila koja moram da spremim za nitne, šrafiće i detalje...

Posle nanosa špric gita, vadjenja panel linija, sledeće na redu je bilo da se površina spremi za nitne. Ovu operaciju sam skoro radio i na Galebu, tako da ste o procesu koji sledi mogli da čitate ovde na sajtu, na stranama o tom modelu.
No, ko je propustio "gradivo" evo u par reči...

Za nitne i ostale detalje, ali nitne su najvažnije jer su "sitne", krilo se sprema u dve faze.
Prva je da se blago prebrusi sa papirom gradacije 180 ili 240. Ovo se mora nežno odraditi da se ne bi skinulo mnogo špric gita i da se ne bi napravili risovi.
Proces je važan jer se njime, tj sa ovom grubljom šmirglom, skine ona, što farbari zovu "pomorandžina kora", nanos špric gita koji nije idealano ravan. Ovo može da se radi odmah i sa vodenom šmirglom, gradacije 600 ili 800, ali u tom slučaju ima mnogo više da "žuljate". Zato ja površinu prvo blago prebrusim malo grubljim brusnim papirom, na suvo, bez kvašenja šmirgle...





Na zadnje dve slike se lepo vidi površina pre i posle "obrade"...

Potom sledi brušenje sa finijom vodenom šmirglom, kao što rekoh, gradacija 600 - 800 savršeno završava posao. Nemojte pretrivati, pa polirati površinu, nema potrebe da koristite finiji papir od ovoga...
Pod rukom ćete osetiti kako brusni papir sve lakše i lakše klizi po površini. Iskreno, ima i ovde da se "žulja", ali ipak daleko manje nego u nekim predhodnim fazama. Kod rada sa vodom, bitno je da papir stalno ispirate i da površinu brišete vlažnom krpom. Naravno i brusni papir i vodu za ispiranje morate sa vremena na vreme menjati...
Kako god da okreneš, za ovolika krila trebalo mi je par sati rada dok nisam bio zadovoljan sa površinom...

 


Kad se sve lepo obriše, osuši, delovi, u ovom slučaju krila, prebrišu se alkoholom i prelazi se na sledeći nivo - nitne i detalji...

Kaže narodna izreka "Konac delo krasi"...
E, to je baš ono što ovakav model odvaja od drugog ili od prosečnog...

Istina je da se sati i sati rada utroše na ovu fazu, ali sa druge strane, ovo je proces gde nema "kiksa" i pri kojem nište ne možete oštetiti površinu na modelu. Svaka greška se lako popravlja, odlepljivanjem loše postavljenog ili zalepljenog detalja i zamenom sa novim.
Ono što vam je potrebno u ovoj fazi je jedino strpljenje. Ima mnogo da se razmerava, meri, obeležava i naravno da se lepi. Nitne izgledaju kao dosadan posao, ali nije to baš tako. Pustite radio da svira, malo lepite, malo internet, malo kafica, ovo -ono i stvar polako dobija novu dimenziju, a vi ste sa svakim novim delom ili redom nitni sve zadovoljniji i zadovoljniji izgledom... Posao vas prosto "vuče" da radite dalje...

Na nekim modelima sam nitne radio sa lemilicom, da sad ne objašnjavam postupak, možete ga videti na ovom sajtu u delu gde sam pisao o Top Flite P 47 ili Pantheru, vremenom sam prešao na izradu detalja i nitni od samolepljive folije.
Nitne su kružići prečnika 1,8 - 2 mm. U zadnje vrema koristim ove manje, jer bolje izgledaju na modelu. U odnosu na ranije, malo sam im i napravio veće razmake, a lepljenjem dva reda, jedan pored drugog, paralelno ili unakrst, dobijam još bolju "teksturu" na površini modela.

Uostalom, evo slika sa donje polovine krila na Zerou...



 








Pošto se površina ofarba, onda se sve slije u jednu nijansu i detalji izgledaju još bolje. Vidi se da postoji neka struktura, ali se čovek mora udubiti da bi video svaki deo.

Zaboravio sam da pomenem, sve ovo se ne postavlja nasumice, nego se prati dokumentacija koja pokazuje gde tačno dodje koji deo, red ili poklopac. Preciznost pozicioniranja u mnogome zavisi i od crteža sa kojeg radite i od toga kao je model napravljen. Pod tim mislim, kako je proizvodjač kita ili modela "skalirao" svoj proizvod i koliko se "držao" proporcija od pravog avioma po kojem je model pravljen.

Sve u svemu, skala modeli definitivno pružaju jedan potpuno novi nivo izrade, koji nećete naći u drugim kategorijama našeg hobija.
Zbog svega navedenog, pogotovo vremena i rada koji se uloži, cena ovako napravljenog skala modela je drastično veća u odnosu na ARF ili slične modele ali jednostavnije finiširane... Kako reče narod: "Konac delo krasi"...

Pozdrav

Mirče