Meister Scale Zero - oktobar 2012

Pisano 01. oktobra 2012


Radovi na Zerou se nastavljaju...

Izgitovan je i izšmirglan prelaz sa hotizontalnog ka vertikalnom stabilizatoru. Neke delove sam morao da gitujem iz dve - tri "ruke", jer ne može da se odjednom nabaci toliko gita - puca...




Namestio sam i repni točak, tj. mehanizam za njegovo uvlačenje i izbacivanje. Za ovaj model malopre pomenuti mehanizam pravi Robart, a radi na pneumatiku.
Sklop nije bilo teško ugraditi, par čamovih letvica zalepljenih na zadnje rebro i to je to...











Paralelno sa repnim točkom, ugradio sam i čeličnu žicu od 3 mm koja će pokretati vertikalni stabilizator. Da bi čvršće stajala, napravio sam joj vodjicu u čamovoj pločici...







U zadnjem delu aviona, polako se pravi "gužva" jer sem repnog točka, tu su i sajle za pokretanje istog, sajle za pokretanje vertikalca, komande horizontalaca...
Majstor Gojko radi na delu preko koga će se pokretati vertikalni stabilizator, a za sada samo slika koja doćarava koliko je sve "knap"...





Kad već spomenuh majstor Gojka (strugara) napravio mi je i osovinicu za repni točak. Točak će da dodje novi, ovo je neki "izranjavani", bivši prednji od Panthera...





I da završim sa radovima na zadnjem delu trupa.
Na plastičnom delu, napravio sam otvor kroz koji prolaze trap i repni točak. 320 puta sam skidao i stavljao plastični deo, dok ga nisam "namincao" da budem zadovoljan...






Kao što vidite, tu su i vratanca, napraljena od alu lima 0,5 mm.
Da bi mehanički sve radilo kako treba, sa unutrašnje strane sam zalepio jedan trougao od špera, koji trap gura, kad se otvara.
Opruga će vratanca vraćati u zatvoreni položaj.
Ovakav sistem imam na Hellcatu i radi savršeno. Čista mehanika...







Jole je obećao da će mi napraviti šipkice za pokretanje horizontalnih stabilizatora, ali zbog gužve koju ima u firmi, nije stigao da ih uradi. Tako je majstor Gojko dobio još jedan "partijski zadatak"...
Dok čekam da ti delovi stignu, napravio sam sve neophodno da se postave servoi za repne površine.
Sa dve čamove pločice sam premostio trup, a za svajki slučaj tu su još dve male zalepljene na bočne strane trupa... Što je sigurno - sigurno...





U sredini je servo za vertikalac, a levo i desno po jedan za svaku poovinu horizontalnog stabilizatora. Servoe će sa šipkicama od repnih površina povezivati karbonska cev spoljnjeg prečnika 5, a unutrašnjeg 3 mm.
Pošto je unutrašnji prečnik 3 mm u cev je ulepljen navoj istog prečnika i na njegovim krajevima su viljuškice.
One sa kuglicama će ići na zadnji deo trupa, a klasične na servo.





Naravno karbonske cevi sam morao nastavljati, pa je za spoj korišten takodje karbonski štapić od 3 mm. Za sva ova lepljenja sam koristio R&G dvokomponentni epoxy lepak.







Ovolika modelčina, a nema mesta u njemu... Zvuči nemoguće, ali skoro da je tako...
Pošto je Zero poznat po "problemu" oko balansiranja, težio sam da sve delove ugradim što više u prednji deo trupa. Kombinovao sam i okretao sve 100 puta i na kraju je smišljeno ovako...

Pre nego što vidite slike, ne zaboravite da model stoji naopako...
Znači, u najgornjem delu trupa ulepljene su popreko dve pločice od topolovog špera od 4 mm. Ove drže gornju stranu rezervoara...
 

Kao što vidite otvor je pasent koliko je dužina tanka...



Da razjasnim nešto, rezervoar je malo iznad visine karburatora, ali na benzinskim motorima je Valbro karburator koji ima pumpu i ne propušta gorivo.
Što se tiče oduška, položaj rezervoara je ne bitan.
Što se tiče sipanja goriva, bitno je da cravo koje služi za to bude višlje od tanka, to ćemo izpoštovati kasnije...

Rezervoar "leži" na ploči koja će da nosi dve velike boce od pneumatskog sistema. Ispred boca, nalaziće se dva standardna servoa (nisu još namešteni) jedan za gas, a drugi za saugh...


Pošto se ova ploča mora vaditi (da bi se prišlo rezervoaru) na bočne strane su zalepljene dve letvice u koje će se ploča fiksirati sa zavrtnjima...



Kako napisah, ploča nosi pneu boce...


...a sve to od napred izgleda ovako...



Na slikama, sa bočne strane, vidite standardni servo i ventil za pneumatiku stajnih trapova.

Zero nema svetlo za sletanje, tako da neću montirati prekidač koji se pali pomeranjem cilindra u pneumatskom ventilu. Postojaće glavni prekidač za svetla preko kojeg će se ista paliti i gasiti. Inače, svetla se nalaze na krajevima krila...

Toliko za sada. Polako se definišu sistemi i položaj delova u modelu.
Nadam se da ću tokom ove nedelje dobiti trapove i da ću posle njihove ugradnje konačno moći da završim, sa radovima na krilu.
Što se tiče trupa, još da napravim horizontalce i da ugradim već spominjane šipkice koje ih pokreću i moći ću da plankiran donji deo trupa.

Pisano 10. oktobra 2012

Par dana poslovi na Zero-u su stajali iz prostog razloga jer nisam imao potrebne delove da bih mogao raditi dalje. No, juče i danas je konačno sve stiglo...

Juče me je moj majstor Gojko zvao i rekao da su gotove čelične žice za pokretanje horizontalnih stabilizatora...




Žice su debljine 4 mm, a majstor Gojko je na kraju koji ulazi u trup narezao navoj od 3 mm. Takodje je napravio i dve cevčice za svaku polovinu, kroz koje se žice okreču. Cevčice će biti zalepljene na zadnji deo horizontalca...





Kad se sve stegne, žice nemaju ni malčicko "lufta", a sve ide veoma lako.
Pošto su karbonske cevi dugačke, negde na polovini sam napravio jedno ojačanje kroz koje prolaze.



Otvor je tek nešto veći od samih cevi. Mislio sam da ću ovakve vodjice morati da radim na više mesta, ali pošto sam postavio ove, uvideo sam da za tim neće biti potrebe.
Za sada su radovi na zadnjem delu trupa gotovi. Ovih dana krećem sa plankiranjem donjeg dela trupa...


Danas je konačno stigao i paket sa ostatkom delova za Zero. Ovaj put sam platio carinu, ali ne mari...


Kao što slika pokazuje, došli su trapovi, kokpit, spiner i plastika koja ide na gornji deo trupa ispred kabine.
Trapovi su opet proizvod firme Siera. Kvalitet je isti kao i od trapova za Meisterovog Thunderbolta...




Prilično su veliki...



I mehanizmi sa cilindrima su poprilični...





Otvaraju se pod uglom od 87 stapeni.



Ovaj ugao obezbedjuje da trapovi stoje pod pravim uglom u odnosu na zemlju u otvorenom položaju.

Evo i par detalja...



Sutra odoh oprt kod majstor Gojka u vizitu, trebaće da napravi osovine, pa da ugradjujemo trapove...


Kad smo kod velikih stvari "dajgle" spiner...








Doduše, manji je od Foke Wulf-ovog...





Stigao je i kokpit. Praviga ista firma kao i za Meisterovog P 47. Puna kesa delova od plastike...





Što se tiče plastike koja dolazi na prednji deo trupa, moram reći da baš nije izlivena idealno, tako da ću videti oću li je ugradjivati ili ću to napraviti od letvica balze pa obraditi...


E sad, nema više ništa da fali, ako izuzmemo motor, tako da radimo dalje.
Kad ugradim trapove mogu da finiširam krila, zadnji deo trupa je, kako rekoh, na redu da se završava, nakon toga karmani...
Kokpit će biti tu negde izmedju svega toga...




























Pisano 15. oktobra 2012

Pre plankitanja zadnjeg dela trupa morao sam da postavim letvice od balze na koje će plank da naleže. Letvice su 10x10 mm i prilično lepo ulaze u žljebovima na rebrima, ali postoji mala začkoljica, naime kad ih postavim da skroz udju u žljebove, oblik trupa nije pravilan tj. malo je talasast...
Stoga sam pribegao malom triku i koristeći aluminujumska cevčice od 5 mm, namestio sam letvice da imaju pravilan oblik...













Pošto sad neke letvice ne ulaze skroz u rebra, ista sam morao da "nagojim" sa balzom, kako bi plankovi dobro nalegali...


Spremio sam i balzu za plankiranje. Počeću sa šlajfnama od 50 mm, a verovatno će se morati sužavati kako se povećava radijus trupa.




Napravljeni su i pokretni delovi horizontalnog stabiliatora, a ostalo je samo da se ošmirglaju.
Pre lepljenja gornjeg planka, ulepljena je cevčica u koju će ulaziti žica za pokretanje...


Ovu cevčicu sam ulepio sa 5-to minutnim epoxy lepkom, nemačke firme R&G, kupljenim u BG Model Shop-u...



Nakon plankiranja, zalepljena je i napadna ivica, a kako rekoh ostalo je samo da se sve ošmirgla...







Pisano 17. oktobra 2012

Pre dva dana kao da je bilo leto, vreme lepo, sunčano, toplo... Odmah sam se "razgaćio", izgurao radni sto i prionuo na šmirglanje pokretnih delova horizontalaca...


Koristio sam duplo lepljivu traku da pokretne delove fiksiram za ne pokretne...







Kao što slike pokazuju, sve je malo veće i deblje nego što treba, ali posle jedno sat vremena upotrebe šmirgl papira, stvari su došle na svoje mesto...









Isto veče počeo sam i da plankiram donji deo trupa...


Pošto se plankovi moraju kvasiti da bi se lakše savijali, ovo će potrajati još par dana...

Sinoć je pao "fine tuning" na horizontalcima. Obradjena je napadna ivica pokretnih delova, napravljeni su žljebovi za šarke i šarkice su postavljene na svoja mesta.
Kad sam sve montirao, bio sam prilično zadovoljan, em je sve lepo nalegalo, em nema ni malčicko "praznog hoda" u horizontalcima...






































Sada i ove delove mogu dodati ostalima koje sam spremio za staklenu tkaninu i epoxy smolu.

Pisano 22. oktobra 201

Trup je kompletno isplankiran sa donje strane...







a juče je i ceo izšmirglan...















Prilično sam zadovoljan kako je ispao, tako da ga u ovoj fazi neću gitovati sa akrilnim gitom, nego pravim karmane i odmah ga "bacam" u staklenu tkaninu.
Posle toga, dolazi špric git, koji će mi tačno pokazati šta treba da popravim gitom...

Ispred kabine Zero ima malo specifičan oblik i Meister taj deo nudi napravljen od stakloplastike. Naravno da sam ga kupio, ali bolje da nisam, jer prilično loše naleže na trup...


Sad, moglo bi se to nekako pritisnuti, pa zalepiti, ali ni po dužini, ni po širini deo nije baš najbolje odradjen, tako da sam rešio da ga napravim lepo od balze.
Prvo sam ukrojio srednji deo i zalepio ga belim lepkom...



Potom sam napravio i levu i desnu stranu, tačno onolike kolike treba da budu. Da bi se lepo zalepile na deo u sredini. sa donje strane sam zalepio mali preklop   









Pošto je sve lepo nalegalo, delove sam pokvasio sa vrelom vodom i zalepio...









U sklopu šmirglanja trupa doteran je i prednji deo...











Najveći posao predhodnih dana je bila izrada šablona za ploče stajnih trapova. U kitu se dobiju ploče, ali iskreno, ja pojma nemam kojim trapovima su namenjene...







Em što ploče "dibidus" ne odgovaraju, ni ugao pomoćnih rebara br 5 i 7 takodje nije "ni za onu stvar"...
Tako sam morao praktično sve da radim iz početka. Ovaj posao nemože da se odradi bez trapova i zato je i ostavljen da se radi zajedno u ssklopu sa njima.
Ploče koje sam pravio uradjene su od 4 mm topolovog špera i služe isključivo za šablon Milanu stolaru koji će prave ploče napraviti od špera od 6 mm.
Trebalo je dosta da se secka, šmirgla, ukraja...





Iz "više pokušaja" sam pravio prednju i zadnju ploču na koju ploča trapa treba da nalegne.





Ove ploče odredjuju dva ugla, prvi od 90 stepeni noge u odnosu na tlo i drugi ugao trapa prema napred. Što je trap više "izbačen" u napred, model će bolje "trčati" po zemlji i neće imati tendenciju "prevrtanja na nos"...





Takodje iz iskustva znam da je bolje staviti malo manji točak, nego se patiti kasnije sa njegovim smeštanjem u krilo. Zato sam umesto 6" točkova, kupio one od 5,5 incha. Sad mesta ima koliko 'oćeš...





Mesta ima i za mehanizam trapa...


Sutra - prekosutra ploče trapova idu Milančetu da ih napravi od špera i potom sledi ugradnja...
Kad taj deo posla bude gotov, konačno ću moći da skroz isplankiram krilo sa donje strane, polepim napadne ivice i polako će i ono biti spremno za staklenu tkaninu...

Kao što vidite, sve se mora planirati par koraka unapred...