Meister Scale Zero - septembar 2012


Pisano 01. septembra 2012

Polako se plankira i donja strana krila. Prvi plankovi su postavljeni u sredini...


































Onda male dorade sa svih strana.
Sa prednje, pre postavljanja planka, morao sam na nekim "rebarcima" da dolepim i obradim tanke balze...

...sa zadnje strane, pre postavljanja planka ulepljene su klocne od balze kroz koje će prolaziti šarke...






Za elerone ću koristiti klasične šarke sa osovinicom i to 5 komada po eleronu.

Pre postavljanja polukružnih krajeva krila, kroz zadnjih par rebara napravljeni su otvori za karbonsku cen, kroz koju će prolaziti kablovi od svetla na samim krajevima krila...
Inače, Zero mije imao svetla za sletanje (landing light), tako da imam jedan posao manje.

































Prostor ispod flapsa sam pojačao sa još jednim slojem 3 mm balze.

Pomoćne ramenjače od balze sam povezao u kutije, takodje sa bazlom od 3 mm...



Flapsovi na Zerou nemaju prostrujavanja, tako da je njihova montaža mnogo jednostavnija nego, recimo, od Thunderboltovih flapsova.
Inače, ideja mi je da flapsove napravim od 1,5 mm debelog vitroplasta.
Pošto je flaps idealno ravna ploča, ovaj materijal je dovoljno krut da se ne vitoperi, a sa druge strane nije pretežak. Sve ostalo (balza sa slojem staklene tkanine i sl. ) je smaranje, a i rezultati pitanje kakvi će biti, pošto se običmo takve konstrukcije iskrive...

Sinoć sam opet bio k'o pekar, šmirglao sam do sada plankirane površine i obradjivao napadne, bočne i izlazne ivice. Nadam se da ću do ponedeljka izplankirati celo krilo, sve sem otvora napred, gde dolazi ploča za stajni trap i prostora gde "upada" točak...


Potom dolaze na red radovi na polukružnim krajevima krila i u ponedeljak - utorak da naručim flapsove (vitroplaste)...
Zatvorio sam i finansijsku konstrukciju za trapove i sve ostale delove, pa će i to ubrzo da stigne.
Za motor ću još videti koji će biti...




























Pisano 04. septembra 2012

Sve je spremno za naručivanje ploča od vitroplasta koje će biti osnova za flapsove, no pre toga morao sam da napravim par detalja.
Prvo sam morao da ulepim jedno "rebarce" koje je odredjivalo kraj flapsa prema sredinu krila...



Napravljeni su žljebovi za šarke. Svaki flaps će imati po 4 šarke.
Mislio sam da sa zadnje strane nalepim jednu čamovu letvicu i da u nju sa šrafićima zavrnem šarke, ali potom razmišljam zašto sebi da "zakomplikujem" život, dodajem extra težine iza težišta, bolje da na kraju lepo ulepim šarke i gotovo...
Tako sam i uradio - za sada sam napravio žljebove...




E, onda plankiranje...

... pa, još malo balzica na zadnje rebro i izlaznu ivicu...



Potom je "palo" šmirglanje. Ovo je bilo lako izvesti jer je profil od dole ravan, a plank 3 mm, pa ima "mesa" za skidanje, ako ima potrebe za tako nečim.
Na ovom krilu to nije bio slučaj...




Kad je sve bilo lepo upasovano, od balze sam napravio šablon za flaps. Mnogo pažnje sam posvetio merenju kako bi na obe strane krila flapsovi bili jednaki...


Čisto da bi imali "reper", flaps je pola metra dugačak i 110 mm širok na strani bliže sredini krila...



Ovaj šablon ću skenirati i precrtati ga u Corelu i na crtežu napraviti olakšanja. Crtež potom šaljem u firmu u kojoj mi seku sve delove od vitroplasta, gde će mi napraviti dva flapsa.
Doduše to su samo osnove za flapsove jer će na te delove od vitroplasta, sa gornje strane, biti zalepljene balze od 1,5 mm.
I sam vitroplast je 1,5 mm, jer se to pokazala kao najbolja mera u odnosu težina - čvrstoća. Postoje i tanji vitroplasti ( 0,5 mm, 1 mm ) ali su oni mnogo manje kruti.
Sklop vitroplast 1,5 mm - balza 1,5 mm je taman iste visine kao plankovi na krilu - 3 mm i ako mora nešto da se "došmirglava" na balzi ću to lako odraditi...

I na kraju par slika od sastava krila, nije baš simetrično... He, he...




Na izlaznu ivicu posle ide balza koja će se tačno obraditi spram trupa...

Deo flapsa izradjen od vitroplasta izgleda ovako...

Napravio sam i polukružne krajeve krila. Tehnologija slična kao i za flaps, prvo sam skenirao crtež i precrtao ga...



...potom od tapete napravio nalepnice - šablone za sečenje...

Potom MNC ( Mirče Numeric Control )...




Pisano 06. septembra 2012


Stigle su osnove za flapsove napravljene od vitroplasta. Prilično dobro su "upadale" u namenjen im prostor na krilu...






Sa gornje strane vitroplsta zalepljena je tvrda balza od 1,5 mm. Balzu sam lepio sa epoxy lepkom, tanko namazanim na vitroplast, a sve sam potom pritisnuo na ravnu poču i čekao da se osuši lepak ( 5-to minutni )...






Nakon obrade ivica flaps je izgledao prilično dobro i nije se iskrivio...




Postavljene su i šarkice...

Pošto su ovo ipak više vazdušne kočnice nego flapsovi, a i čitajući na netu da za ovaj model nema potrebe da se mnogo obaraju, mislim da će ovoliki ugao biti i prevelik...





Time je rad na ovom delu krila za sada završen.

Prešao sam na polukružne završetke... Od 10 x 10 mm balza napravio sam žljeb u koji treba da se postavi osnova od špera...

Uvučena je i karbonska cev za žice svetla na krajevima krila. Konačno ulepljeni su šperovi. Vodio sam računa da budi ravni sa napadnom i izlaznom ivicom krila, jer su oni ustvari sredina radijusa.
Od gore i dole su još dodate balze 0d 10 x 10 mm kako bi se lepo propratio oblik profila. Na kraju je sve ošmirglano...








Na ovu osnovu dolazi deo koji će se obraditi i koji će činiti sam radijus sa donje i gornje strane krila.
Konstrukciju os špera rešio sam da plankiram sa balzom. Spremio sam materijal...



... i prijatno se iznenadio kad sam ustanovio da su samo 2,5 planka dovoljna za ovaj posao. Pošto su plankovi samo 80 gr, krajevi neće biti teški, što uostalom nije ni bitno na modelčini od 3 "metera"...

Juče je "palo" prvo šmirglanje i polako se dobija željeni oblik...






Poćeo sam i sa radovima na trupu.
Na postojeća rebra polepio sam pomoćna polu rebra. Neka služe da bi odredila oblik planka, a neka su nosči bukove pločice u koju će se ušrafljivati krila sa zadnje strane...










































Sva rebra iza krila ću kasnije olakšati...


Najteži posao juče je bila izrada kutije za motor. Naravno, pre ove "akcije" morao sam da uradim par stvari.
Prvo sam našao tehničke podatke za motor, kako bih video koliko je dugačak.
Potom sa izmerio kapotaž i tačno odredio položaj gde će izlaziti osovina za propeler.
Bitna mi je bila i dužina kapotaža da bih znao koliko kutija treba da bude dugačka.

Znajući sve te dimenzije, u Corelu sam nacrtao crtež, a još sam ubacio i ugao u desnu stanu od 2 stepena.
 
Za razliku od mnogih koji kutiju za motor samo zalepe za fire wall, ja sam bočne strane provukao do drugog rebra.
Zato sam morao da u samom fire wall-u napravim otvor...





Sledeća faza nije mogla da se odradi bez pomoći prijatelja, te se ovim putem zahvaljujem Peri na šperu i Milanu na stolarskim uslugama.

Interesantno mi je napomenuti da se Milanova radionica nalazi samo dve ulice od našeg Kombinata i da je to jedna od boljih koje sam imao prilike da posetim.
Nisam mogao ni da zamislim, dok nisam video slike, šta su sve radili od drveta i kakav su sve nameštaj pravili.
Vrhunac je što godinama rade za Francuski Erbas (da dobro ste pročitali), pa k'o velim, kad je dobro njima, valjda će da zadovolji i naše kriterijume...

Šalu na stranu, Milan je za tren čas isekao sve delove od kutije i polepio ih na trup. Sam fire wall smo ostavili da ga uradimo kasnije...






Radovi oko kutije nisu zavšeni, treba da se još dodaju neka ojačanja i trouglaste letvice...


Pisano 12. septembra 2012


Dobar deo polukružnog kraja krila je izšmirglan...




Nije odradjen prednji deo, pošto nije zalepljena napadna ivica od balze.


Da bi se posao na krilima polako privodio kraju, neophodno je da s naprave eleroni. Meister daje delove za elerone, ali ja ih nisam našao u kitu, što bi rekli fale, tako da sam krenuo da ih pravim. Originalni eleroni, da ih tako nazovem, imaju otvore na gornjoj i donjoj površini planka i kad se napravi konstrukcija od balze presvlače se sa Oratex-om - folijom koja je kao monokot, ali se može farbati...
Ja to svakako ne bih tako radio, jer sam na taj način pravio horizontalce i vertikalac na prvom Hellcat-u i nije mi se svidelo kako je sve "ispalo" na kraju. Površine su manje krute nego kad se sve isplankira, a vremenom je farba na nekim mestima popucala, što se nije dalo sanirati...

Zato sam izradu elerona radio na klasičan način, sa dva planka i rebrima u sredini...
Za plankove sam koristio balzu od 2,5 mm debljine. Prvo sam iskrojio donji plank, napravivši ga na tačnu meru...

Sledeći korak je bio da sa prednje strane zalepim napadnu ivicu od 10 mm debele balze.
Kad je to bilo odradjeno, sa duplo lepljivom trakom sam eleron zalepio za krilo, smaknuvši ga za deljinu gornjeg planka...



Pojavio se višak balze sa gornje strane krila...



... ali to je namerno tako uradjeno, da bi se sad to skinulo i napravio tačan ugao i prelaz sa krila na eleron...
































Potom sam skinuo eleron, skinuta je i duplo lepljiva traka i dobio sam ugao na koji će kasnije biti zalepljen gornji plank...





Zalepljena su rebra...


... šper u koji će se uvrnuti šrafići za polugu komande elerona...



Na samom kraju, ulepio sam još jedan sloj balze od 3 mm, jer se taj deo elerona stanjuje, pa da ne bi "zevnuo"...


Danas ću jo da dodam 5 klocni od balze, za šarke i postavlja se gornji plank...

Na trupu sam ulepio letvice od bukovine kroz koje će prolaziti šrafovi od krila...






Potom je zalepljen prvi od tri sloja balze, unutrašnji deo karmana...


Balza je kvašena sa tolom vodom i sve je lepljeno belim lepkom.

Kad se sve osušilo, zalepljen je drugi sloj...


Pošto je i on suv, danas poslednji, treći - spoljni sloj...

Razmišljam da servoe za elevatore postavim u zadnjem delu trupa, ispod horizontalnog stabilizatora.
Pošto će motor biti dosta težak (4300 g ) i bez obzira na veoma kratak trup sa prednje strane, mislim da će se težina servoa kompenzovati. Time sam u mnogome rešio "problem" povezivanja kormila horizontalnog stabilizatora.
Leva i desna polovina pokretnih delova horizontalca, predvidjena je da se povežu se čeličnom žicom, oblika ćiriličnog P slova, na koju se u sredinu zavari deo na koji se montira viljuškica.
Time se dobije da komanda ide kroz trup, ali se mora ili koristiti jedan dosta jak servo, ili se mehanički povezati dva servoa.
Sve to i nije neki problem, ali najslabija tačka sistema je deo gde je polugica zavarena na onu čeličnu žicu. Tu ako se nešto desi, ode sve...

E sad, ja sam uvek stavljao po jedan servo za svaku polovinu horizontalca (Hitec 645 MG) i sa takvim sistemom sam veoma zadovoljan.
Sigurno ću to primeniti i na ovom modelu, jedina mi je dilema, da li da postavim servoe u zadnji deo trupa i da ih povežem sa horizontalcem kratkim polugama, ili da ih stavim napred i da ih sa repnim površinama povežem čeličnom žicom od 2 mm ili karbonskom cevi.

Moraću još malo da razmislim...



















Radovi na Zerou nastavljaju se uglavnom sa "stolarskim poslovima"...

Zalepio sam i treći sloj balze na bočnim stranama trupa u delu gde će dolaziti krila. Kao i u prva dva, plankovi su kvašeni i lepljeni belim lepkom. Pošto se sve osušilo, prvo sam ošmirglao trup u delu gde je malo pre spomenuta balza, kao i sve prelaze na firewall i gore prema kabini.

Potom "gimnastika" - jedno 20 puta sam stavljao i skidao krilo dok nisam lepo izšmirglao deo trupa na koji naleže krilo. Jest bila "patnja", ali isplatilo se, jer krilo savršeno "leži" na trupu.... Uostalom vidite i sami:









Krilo još nema napadnu ivicu, ali sva rastojanja u odnosu na trup su paralelna...





Ista priča je i sa zadnje strane krila...



U zadnjem delu trupa napravio sam veće otvore na rebrima... Nekad...

... i sada...



Inače, kolika je Zero "skalamerija" procenite sami, širok je skoro kao garaža...




Ponovio sam se i novim radnim stolom.
Trebaće mi duži sto, za krilo od Galeba, a sem toga, ovaj ima točkiće, pa će i Maji "svanuti" jer neće više morati da mi pomaže da ga iznosim i unosim u radionicu. Točkići su super, mogu da se zakoče i sto stoji veoma stabilno...


Sa kapotaža sam odsekao odlivene klapne, jerbo ću praviti nove, od alu lima, kao na P-47, malo više otvorene nego što su bile.


Na Thunderboltu su se pokazale savršenim, motor ni jednom nije bio topliji nego što je normalno...
Klapne će na Zero-u biti fiksirane...

I zadnja vest za večeras, naručio sam sve delove za Zero...

Još malo i "proizvodnja" će stati, jer neću moći da radim dalje bez recimo, mehanizma repnog točka ili trapova.
Stoga sam napravio spisak i poručio sve neophodne delove.

Trapovi će biti, kao i na P-47 od Siere, repni točak je Robartov, kao i ceo pneumatski sistem.
Pneumatika je nešto jednostavnija, jer su unutrašnja vrata trapova napravljena na mehaničko otvaranje i zatvaranje.
Tako je bilo i na pravom Zerou, točak, kad bi ulazio u krilo, pritiskao bi polugu i zatvarao vratanca i obrnuto...

Servoi za komandne površine su Hitec 645 MG, ostali (gas, saugh, kill switch) su standardni Futaba 3003...
Rezervoar je Dubro 0,95 lit, točkovi su od iste firme 5,5" prečnika...

Uglavnom, to je to...
Dok ne stignu delovi, napraviću pokretne delove horizontalnog i vertikalnog stabilizatora, sa akrilnim gitom pregitovati krila, elerone...
Ima još sitnih poslova, ali kako rekoh, moram da ugradim neke delove da bih mogao raditi dalje.












Pisano 16. septembra 2012

Što se tiče Zero-a, nisam mnogo radio za vikend, upasovao sam elerone spram krila. Tehnika sa duplo lepljivom trakom zalepljenom na napadnoj ivici elerona pokazala se opet savršenom...





Posle "dejstva" šmirgl papira, svi prelazi su bili perfektni...








Krenuo sam u izradu pokretnih delova repnih površina i počeo sam sa vertikalcem...

No, vrlo brzo sam shvatio da onako kako je to "mali Perica" zmislio, neće baš ići. Za pokretanje kormila vertikalnog stabilizatora potrebno je saviti čeličnu šipku od 3 mm i jedan kraj ulepiti u samo kormilo, a drugi spustiti u trup. E, sad, koliko to sve treba da bude dugačko teško je proceniti ako se sve ne postavi na model.
Naravno, kad se svi delovi stave ne trup, sve se mrda i pomera i "nema teoreme" valjano razmeriti. 

Uvideo sam da, ako želim da sve bude precizno, moram da ulepim horizontalni i vertilalni stabilizator.
Kao što znate, njih sam napravio na samom početku izrade ovog modela.
























Horizontalac je savršeno nalegao na mesto gde treba da se postavi. Ipak, da bi ga još bolje učvrstio, "podšprajcovao" sam ga sa balzom od napred i nazad...






































Kad je sve bilo namešteno, horizontalac je pasent ulazio na svoje mesto... Sledeći korak je bio da sa vaser vagom sve poravnam.
Prvo je poravnat radni sto, potom horizontalac...



... a onda sam premerio mesta gde naleže krilo i gle čuda...


... gde god sam stavio merni instrument, svugde je bilo ravno... Joj, što volim Meister Scale...





























Smućkan je epoxy lepak, namazane površine i sve je opet vraćeno na svoje mesto...



... ponovo merenje...



... i kad sam ustanovio da je sve "pod konac", ostavi sam da se lepak suši... Nisam ni ulazio u garažu, da ne bih nešto dirao, pa pokvario...

Predveče se skupila komisija, da pregleda radove na modelu, a Jole nas je "zeznuo" sa jednom pizzom...



Epoxy od horizontalca se osušio i okrenuo sam model da vidim kako bih još malo mogao da pojačam spoj horizontalnog stabilizatora i trupa.
Video sam da sa unutrašnje strane mogu da se dodaju još dva polu rebra, te sam ih iskrojio od balze i ulepio...






Pre no što ću sesti da vam ovo pišem, zalepljen je i vertikalac...
Naravno, "pala" su opsežna merenja po svim osama i površinama. Za lepljenje je korišten opet epoxy lepak...






Do jutra ne idem u "pogon"... Nastavak sledi...

Pisano 20. septembra 2012

Poslednjih par dana sam radio na zadnjem delu trupa i eleronima.

Eleroni su kompletno gotovi, ošmirglane su im napadne ivice i napravljeni su žljebovi za šarke i u njima i u krilima. Pošto je elerom prilično dugačak, stavio sam 5 klasičnih šarkica sa osovinicom. Eleroni se pomeraju veoma lako...








Čika Dule mi je pre neki dan pozajmio jedan servo Hitec HS 645 MG, tako da neću gubiti vreme čekajući kad će stići moji naručeni servoi, nego mogu praviti poklopce i nosače servoa za elerone i flapsove.

Kombinovao sam "kombinacije" oko servoa horizontalaca.
Mislio sam da u zadnji deo trupa postavim po jedan servo sa svake strane, za svaki horizontalac posebno.
Naravno da znam da je Zero "kratak" napred i da veoma treba voditi računa o teretu pozadi, ali razmišljao sam sa teškim motorom (4300 gr) servoi u zadnjem delu ne bi trebali da predstavljaju velik problem.
Ipak problem se javio oko pozicije servo motora i da skratim celu priču, servoi će ipak ići u prednji deo trupa.
 
Juče sam opet imao sastanak sa inžinjerima i razrešene su sve dileme oko postavljanja servoa i komandi koje će ih povezivati sa horizontalcima.
Svaki pokretni deo horizontalnog stabilizatora imaće svoj servo (Hitec HS 645 MG). Od servoa do "repa" kroz trup će prolaziti karbonaska šipka spoljnjeg prečnika 5 mm, a unutrašnjeg prečnika 3 mm.
Svaki horizontalac imaće savijenu čeličnu žicu od patentiranog čelika prečnika 3,5 mm. Jedan kraj žice će biti ulepljen u sam horizontalac, a na drugi će se narezati navoj od 3 mm i postaviti viljuškica sa kuglicom (ball link).

Trenutno je najvažnije da imamo sistem, a sada je preostalo da se samo sve odradi.

Karbonske cevi  ću naručiti u RC Srbiji, Jole ćeu svojoj firmii napraviti čelične žice sa vodjicama, a meni ostaje da odradim horizontalce i sve to "upasujem"... To nam je projekat za iduću nedelju...

Inače, juče smo se opet, tokom konstruktivnih razgovora, "upropastili" sa roštiljom...




Ćevapčići, kajmak, krompirići...
Ako se ovaj trend nastavi, do kraja radova na Zerou imaću 125 kila...  ;namig



























Najveći posao od zadnjeg pisanja bio je postavljanje i upasivanje zadnjeg - plastičnog - dela trupa. E, jesam se napatio...

No, pre toga morao sam da ulepim delove od balze koji povezuju horizontalni i vertikalni stabilizatom. Sreća je da su ti delovi od balze stigli sa ostatkom kita, pa se nisam morao mučiti da ih pravim.
Topla voda i beli lepak pripomogli su da se sve brzo i lepo postavi na svoje mesto...

Kad sam krenuo da postavljam plastični deo video sam da ću dosta morati da ga doterujem, i naravno tako je i bilo...
Secni tamo, secni vamo i malo po malo, konačno je sve leglo na svoje mesto...





Plastični deo trupa će biti montažno demontažni, tako da sam imao i dodatni posao da napravim nosače u koje će se zašrafljivati. Na zadnjem rebru sam napravio veliki otvor, odstranivši mu sve nepotrebne delove od balze...


Sve u svemu, sa 6 malih zavrtnjeva plastika se prilično lako montira na trup i dosta dobro naleže...








Ovo je bio jedan od onih poslova što oduzimaju mnogo vremena, a ništa se ne vidi...

Inače, trapovi su naručeni i treba da stignu kod Stiva u hobi šop. Srećom pa su ih u Sieri imali na lageru... Stiv takodje čeka i na delove od Dina - kokpit, poklopac mitraljeza i spiner... Ostatak narudžbine je već na putu.
Nadam se da neće "putovati" kao točkovi za Panthera - 33 dana... :sljus :sljus :sljus

Pisano 24. septembra 2012

Pošto sam "napasovao" repnu plastiku, napravio sam do kraja pokretni deo vertikalnog stabilizatora.
Komanda za pokretanje ovog dela nalaziće se u trupu, pa se od spolja neće ništa videti. Servo za pokretanje biće skroz napred, a dve sajle na pull - pull sistem će pokretati repnu površinu.
Da bih sve to namestio, prvo sam morao u donji deo vertkalca da ulepim karbonsku cev. Ova "cevka" prolazi kroz dva rebra od špera, a unutrašnji prečnik joj je isti kao prečnik čelične žice koja će pokretati vertikalno kormilo.




Za sada neću ugradjivati i skraćivati čeličnu žicu, jer moram prvo da montiram repni točak koji mi odredjuje sve ostale mere u zadnjem delu trupa.

Sledeće je bilo da pokretni deo vertikalca isplankiram i da napravim i zalepim gornji deo od pune balze.
Potom duplo lepljiva traka i pokretni deo je bio zalepljen za fiksni deo... Šmirglanje i...





Onda opet šmirgla i napravljena je napadna ivica, a za njom ugradjene tri šarkice. Time je i ovaj deo bio gotov...

Napravio sam i nosač za krilo od Thunderbolta. Sad lepo stoji na svom mestu, visoko i ne smeta kad se radi...



Ovih dana sam radio monoton posao, pravio sam poklopce za servoe na krilima. To je jedan od onih poslova gde se dosta radi, a malo vidi. Sistem nisam menjao, radio sam isto kao i na svakom modelu do sada.
Pošto je plank na modelu 3 mm, a nemam topolov šper te debljine, morao sam da zamolim Milančeta (stolara) za mi sa šlajfericom skine šper debljine 4 mm na 3 mm.
Ta ploča je osnova za poklopce servoa.

Sledeće je bilo da da iskrojim 4 ploče koje će činiti same poklopce. One su pasent "upadale" u otvore na krilu.
Od gore sam na te ploče zalepio aluminijumski lim od 0,5 mm veličine 105 x 85 mm. Ovaj lim je malo širi od žljebova poklopaca, koji koliko god da se trudite, obično nisu idealni.

Na flapsove i elerone su postavljene polugice za komande. Nisam "fantazirao"  nego sam, opet kao i uvek, koristio najveće polugice firme Dubro. One se sa 4 zavrnja ušrafe u komandnu površinu i tu nema više mrdanja...
Naravno, pre postavljanja ovih delova sa lenjirom sam odredio ugao od 90 stepeni izmedju ose šarkica i poluge koja ide od servoa.
Ovo je pogotovo bitno ako želite da koristite klasične viljuškice.

Na kraju sam na svaki poklopac montirao servo motor. Servoi za flapsove stoje isto, okrenuti su u istu stranu, a servoi za eleone stoje kao "u ogledalu".
Drvene klocne u koje će servoi biti ušrafljeni, za svaki slučaj stegao sam sa dva šrafića...




Sa spoljne strane krila vide se samo limeni poklopci, koji pošto su tanki, perfektno naležu na površinu krila...





Moj prijatelj Milan iz Kruševca (Dišljenko) poslao mi je pre nekog vremena link za dve knjige o Zero-ima i jedna od njih ima veoma mnogo detalnih slika od pravog Zero-a.  Hvala Milane...

Sve u svemu, u toj knizi sam video da je na trupu postojao lim, koji je išao skroz u krug oko horizontalnog stabilizarora. I onaj plastični deo koji se montira na sam kraj trupa ima falc sa završetkom tog "lima".
Shodno tome napravih i ja to, a odradjeno je od balze od 1,5 mm.
Prvo sam uradio polukružni deo oko napadne ivice horizontalca, a potom sam to spojio sa onom plastikom pozadi delom od balze. Morao sam sve da malo upasujem, ali na kraju sam uspeo da odradim tako da budem zadovoljan.

Sad malo gitovanja i šmirglanja, pa će biti "kao saliveno"...


Danas me je obradovao i poštar, donevši mi prvu kutiju sa delovima. Stigla je u rekordnom roku za 6 dana!!! Ono što je takodje rekordno, je cena poštarine koja je poprilična za relativno malu kutiju...




No, ne smem da se žalim, nisam polatio nikakvu carinu, samo 265,00 dinara carinski pregled, iako je unutra bio račun na 187,00$...


Kad sam je otvorio, "ikebana"...




Najvažniji deo od svih je Robartov repni točak na uvlačenje, jer bez njega ne mogu da završavan zadnji deo modela i da ga plankiram od dole. Nadam se za koji dan da će da stignu i trapovi, kokpit, spiner i još neka plastika za trup.