P 38 - mart 2013

Pisano 06. marta 2013

Evo ponovo par reči o Lightningu.

Pošto su radovi na Zero-u došli u fazu postavljanja staklene tkanine na krila i trup, a radovi na Galebu su definitivno stali i u istoj su fazi kao na početku januara, vratio sam se izradi P 38 Lightning-a.

Pisao sam već da je ovo projekat čija izrada najduže traje, ali će i on do polovine ove godine biti gotov. Ovo je model čija izrada zavisi isključivo od mene, tako da nema bojazni da Lightning neće biti gotov.
E sad, kada će poleteti i da li će poleteti, to je već neka druga priča, ali da ću ga napraviti to nije sporno.

Tokom januara su stigli trapovi i ubrzo ću naručiti i točkove. Balzu za plankiranje trupova sam kupio kad sam pre par nedelja bio u Madjarskoj i sad je ostalo samo da se radi na modelu.

Kad smo kod rada, veliki deo posla na ovom modelu je uradjen. Centroplan je gotov, treba da se presvuče u stakleni tkaninu. Uške su spremne za panel linije, kao i eleroni i flapsovi na njima. Gotov je i horizontalac...
Najveći posao je ostao na trupovima koji su napravljeni do negde i izrada je onda stala jer nisam imao trapove. Pošto su trapovi došli u januaru ostavio sam rad na Lightningu za kasnije, kad malo otopli i kad pozavršavam poslove na projektima koji su mi bitniji. Sticajem okolnosti, to "kasnije" je stiglo...

Juče sam u radionicu odneo trupove i na zid su vraćeni planovi...



Razvrstao sam i delove, kako bih mogao da počnem da radim na delu trupa gde su trapovi i na vertikalcima...


Trupovi su poprilično komplikovani za izradu i mora se voditi računa o mnogo detalja. Potrošio sam dosta vremena ponovo proučavajući planove, da se prisetim šta treba da budu naredni "koraci"...
Potom sam ulepio jedno od rebara na koje će se naslanjati krilo... Radim paralelno na oba trupa...


Sledeći korak je da ugradim ploče od trapova, i da zavržim kutije sa prednje strane trupova, koje će da nose fire wall...


Pisano 09. marta 2013


Evo nastavka...

Lepo vreme koje traje već danima u mnogome potpomaže radovima i na Zero-u i na Lightning-u. Joj kako je lepo raditi u dvorištu ili u radionici, a da "ne drnda" grejalica. Uželeo sam se toga...

Pošto je ovo topic o P 38, evo par slika sa prigodnim tekstom,
Ovaj model je ubedljivo najkomplikovaniji kit koji sam ikada radio. Prvo je konstrukcija složena, trupovi se rade kao "u ogledalu" i mora se veoma voditi računa da se nešto ne okrene natraške.
Zato sam trupove postavio jedan do drugod i radim paralelno na oba.

Na prednjem delu, u kutiju na čijem se kraju nalazi firewall, ulepio sam delove od 3mm špera. To su patos i plafon od prednje kutije, u kojoj će se nalaziti rezervoar, ili baterije, zavisi kakvom se pogonu opredelite...

 

Na prednjim bočnim stranama ulepljene su trouglaste letvice na koe će se nasloniti prednja ploča - fire wall... Ove ploče su od 10 mm špera, a ovako lepo mi ih je isekao moj drugar Milan stolar.
Fire wall još nije ulepljen...

 

Imao sam da odradim dosta posla oko postavljanja ploča koje nose trapove. Gledao sam planove "sto puta" da nešto ne okrenem i na kraju je sve uradjeno kako treba. Da sad "ne tušim" trebalo je da se iskroje i ulepe neki nosači, da se ploče trapova spoje (napravljene su iz dva dela) kako bi bile prave debljine i još "svašta nešto"...

 


























Kad su ploče konačno postavljene i ulepljene na svoja mesta, probao sam da stavim trap, ali naravno, to nije išlo glatko. Trap jeste ulazi u otvor, ali nije mogao da se spusti jer je mehanizam udarao u ploču. Za ovakvu firmu to je "mačiji kašalj" i čas posla je napravljen mali žljeb i sve je "profunkionanisalo"...







Sledeći korak je bio da na trap postavim točak. Pošto trenutno nemam "kotače" donator je bio Hellcat, čiji je prečnik točka isti kao za Lightninga. Interesantno je spomenuti i da je dužina osovine ista...




Pisano 18. marta 2013


Lightning koliko god da je lep model, "ubija me" količinom rada koja mora da se utroši na izradu. Mislim da sam mogao napraviti jedno tri Meisterova modela za vreme koje sam i koje ću još potrošiti dok završim P 38.  
No, sad šta je tu je, upleo sam se "ko pile u kučinu" i nema mi nazad...

Da bi mi bilo jasnije kako izgledaju otvori za trapove, sa donje, i otvori kroz koje će se montirati krila, sa gornje strane, počeo sam da plankiram prednje i neke bočne delove trupa.

Trupovi su elipsastog oblika i u zadnjem delu prečnik im se poprilično smanjuje. To znači da će se morati plankirati da dosta tankih letvica, koje će se naravno morati kvasiti da bi se lepše i lakše savile i samim tim ceo proces će potrajati.










 
Kad se pokazalo da je sve OK, počeo sam da plankiram i drugi trup...



I dok su se vlažne balze i beli lepak sušili, počeo sam da radim na prednjem delu oba trupa.
Kutija od motora je po planu napravljena je od 3 mm špera, a fire wall - ploče na koje se montiraju motori lepe se "sa čela" kutija. Da površina lepljenja ne bi bila samo ta tanka ivica, sa njene spoljne i unutrašnje strane se postavljaju trouglaste letvice. Sa spoljne strane sam ulepio letvice, a pre nego ih ulepim i sa unutrašnje strane, rešio sam da podebljam kutiju sa još jednim šperom od 3 mm.
Ovo svakako ne može da škodi i nije neki posao da se odradi, a ukrutiće će celu konstrukciju...

 



Za sada su ulepljene bočne strane, a kad se osuši lepak, još jedna ploča od špera će se postaviti i sa gornje strane kutije. Sa gonje strane ću samo dodati truoglaste letvice...

Pošto će sudeći po svemu, za koji dan početi radovi na trupu od Galeba, izgleda da će Lightning opet ići "u stanje mirovanja".
Radim i na Zero-u, a b
aš da "šljakam" na tri ovakva projekta paralelno, mislim da će mi biti malo puno...
No, dok ne počnem G2, radovi na P-38 se nastavljaju...

Pisano 20. marta 2013

Pošto su delovi od Galeba stigli sinioć, evo još par slika šta je radjeno na Lightningu, pa onda "hibernacija" do daljnjeg...

Napravio sam od tromilimetarskog špera drugi sloj patosa i ulepio sam ga na model. Ovaj deo je malo uvučen u odnosu na fire wall...

 





Lepljenje fire wall-a je zamišljeno da se odradi tako što će se on postaviti i samo zalepiti za ivicu kutije i trouglaste lajsne. Doduše, trouglaste lajsne treba da dodju u sa unutrašnje strane kutije, ali, iskreno, meni se ta koncepcija nije svidela. Voleo bih da fire wall, kao što to obično i radim, mehanički stegnem, da ne kažem, prišrafim. Pošto su trouglaste lajsne od balze u njih se ne može ušrafiti ništa jer je balza mekana i od vibracija će sešrafovi izčupati.
Sem toga ne treba zaboraviti da su za ovaj model preporučeni motori od 38 - 62 ccm (mislim da će na ovaj konkretno biti montirana dva Zenoaha G 45)
tako da se bojim da ako se sve ne stegne i ne ulepi dobro, motor lako može da se izčupa iz trupa sa sve nosačem.
Pre ulepljivanja fire wall-a, rešio sam da prepravim ovaj sistem, otsekao sam trouglaste letvice i ubacio malo veće od tvrdog drveta, koje sam sem što sam ih ulepio i stegnuo sa šrafovima...

 




Što bi rekli: "Što je sigurno - sigurno"...





Sledeća strana...