P 38 septembar 2011


Pisano 19. septembra 2011


Kupljen je "short kit", sečen u firmi "Lizard Laser". U sebi sadrži sva rebra za trupova, krila i repova. Neka rebra su od baze, a većina je od špera...


Tokom septembra 2011 započet je rad na Lightningu. P 38 nije mali, a pogotovo jeftin projekat, a sa druge strane, avion je veoma atraktivan i konačno, za mene bi bio nešto novo, prvi dvomotorac kojeg bi leteo.

To što je dvomotorni model mu je i najveća mana, jer sam se nagledao na RC Universe-u slomljenih Lightning-a. Uzrok je baš stajanje jednog, od dva motora, nakon čega, ako se nesnadjete "u momentu" i na onom drugom motoru oduzmete gas, model obično padne u kovit...

Ima još jedna stvar koja mi se baš ne dopada, a to su tricikl trapvi, tj. nosna noga.  Napatih se ove godine sa Pantherom...
Doduše, Lightning je mnogo veći model i ima daleko veće toćkove, tako da sletanje sa njim bi bar (teoretski) trebalo da bude lakše...



Reč dve o modelu...

Kako rekoh, ovo je Zirolijev kit, raspona 114" ili 290 cm.  Težina bi trebala da bude izmedju 18 - 20 kilograma, predvidjeni su motori od 38 - 60 ccm, a ja planiram da stavim dva Zenoaha G 45.

Model se pravi slično kao i svi Zirolijevi modeli, stim što ovaj, zbog specifičnog izgleda, ima praktično 6 elemenata koji se moraju napraviti. 
Prvi je centroplan, na kojem se nalaze kabina i unutrašnji flapsovi. Na krajeve centroplana, sa 4 šrafa, stežu se dva trupa. Svaki od njih napred ima motor. Trupovi su od nazad povezani horizontalnim stabilizatorom...

U produžetku centroplana su dve uške...

Trapove za ovaj model pravi američka firma Robart, od koje bi bio i ceo pneumatski sistem, kao i tri pneumatska vazdušna cilindra za otvaranje vrata poklopaca točkova.

Sem gore navedenih delova, treba još jedno, sad onako iz glave, nabrzaka, 12-tak servoa, prijemnik, baterije, svetla, kokpit, pilot...

Sve u svemu, Lightning bi bio jedan lep i interesantan model.


Kupljen je "short kit", sečen u firmi "Lizard Laser". U sebi sadrži sva rebra za trupova, krila i repova. Neka rebra su od baze, a većina je od špera...
Pre neki dan sam skoro sat vremena potrošio na razvrstavanje delova.





 


















Uz short kit kupleni su i kapotaži, prednji deo (nos) trupa, uvodnici za vazduh na bočnim delovima trupa, još neki plastični delovi i kabina.
Za sada ti delovi ostaju u kutiji...


Što se tiče gradnje, naravno da ću se držati planova, ali kao i do sada, neke stvari ću menjati, ne bi li dobio veću čvrstoću ili smanjio težinu...
Pošto su razvrstani svi delovi prebačeni su u radionicu i danas sam počeo sa izradom. ...



Prvo pravim centroplan.

Na Lightningu ima više posla nego na nekom warbird-u kakve sam pravio do sada. Ima par veoma bitnih stvari koje ako se ne ispoštuju, model ima da bude sav kriv...

Osnovna stvar je da se leva i desna strana centroplana sada u startu idealno poravnaju. Ako se i malo pogreši, kad još dodju uške, greška će biti još veća...
Druga veoma bitna stvar je deo izrade kad se postavljaju bumovi (trupovi) na centroplan. I oni moraju biti idealno paraleleni po svim osama...

Srećom na Internetu ima par veoma dobrih topika sa mnogo detaljnih slika kako su modelari pravili ovaj model, tako da uz te fotografije, i dobro planiranje šta, kada i kako da se odradi, P 38 ne bi trbao da bude problem.
Svakako je izazov...



















Da bih mogao da nastavim sa radom moram da napravim ramenjače, koje su po planu 12x6 mm, ali kao što već znate, ja ih menjam sa 15x9 mm. Zbog toga moram da u svakom rebru proširim žljeb u koji ulazi ramenjača...

Ramenjače  za ove modele pravim od dve čamova letvice, jedne 15x5 na koju zalepim 15x4mm. Tako dobijem ramenjače 15x9 mm.
Do ove mere sam došao tako što ramenjače od 12x6 mm, kakve su uvek na Zirolijevim modelima, nema da se kupe u Madjarskoj, pa su mi ove moje "pojačane" neka sledeća mera...
Moram da napravim 4 komada...

Inače, ove letvice lepim sa Henkelovim belim lepkom.


Da bi ih postavio u rebra, moram u svakom rebru da proširim šljeb za ramenjaču.
Na Lightningu ima samo 14 rebara (7 sa svake strane).

Pre i posle tretmana...

















U ovoj, početnoj, fazi izrade najvažnije je da se uglovi centroplana naprave apsolutno tačno.
Ziroli je to "lukavo" smislio.

Prvo se napravi deo trupa sa rešetkom na koji idu rebra. Na ovu konstrukciju se za sada ne zalepe sva rebra.


Potom napravite prednji i zadnji deo od špera u koji će kasnije da se postave rebra centroplana. Ovi delovi su precizno isečeni i kad se spoje u sredini i pojačaju sa posebnim rebrom za povezivanje, dobije se veoma čvrsta konstrukcija.



Na donje strane i prednjeg i zadnjeg dela, sam potom zalepio ramenjače i proverio kako rebra leže.
Na prednji deo ide glavna ramenjača 15x9, a na zadnji pomoćna od 6x6 mm...

Kad je sve nalegalo "ko guza na nošu" okrenuo sam trup i na njega prvo, pro forme bez lepka, postavio one konstrukcije sa prva dva i krajnja dva rebra.


Postavljeni su trouglasti lenjiri da bi sve bilo "u vinklu"...

















Paralelnost se meri tako što se na krajnja dva rebra, na početak i kraj postave pomoćne letvice (kao neke nožice) koje odredjuju tačno rastojanje napadne i izlazne ivice rebara u odnosu na površinu na kojoj se radi.


Pošto je kit baš precizan, sve se vrlo lepo uklapalo...


















Nakon toga sam sve namazao sa lepkom i medjusobno zalepio.
Ziroli kaže da se vodi računa da izlazne ivice od prvog do zadnjeg rebra budu u liniji...
Potom ide gornja glavna ramenjača, pa gornja pomoćna ramenjača. Na napadnu ivicu ide letvica 6x6 i dalje sve po redu....

Pisano 21. septembra 2011

Kao što se da videti bila radna atmosfera. Na Lightning-u su polepljena sva rebra, postavljene ramenjače (i glavne i pomoćne), napravljene "kutije" sa donje strane centroplana za flapsove...
Odradjen je i deo napadne ivice...
Od Panthera su mi ostale dve cevi za bajoneta, dugačke taman koliko treba da budu, da ih ulepim na svoja mesta. Nažalost, bajonete nemam, ali već su naručeni...

























Moram reći da se delovi savršeno ulapaju i da skoro ne treba nikakva dorada. Zato sve ovo i napreduje ovako brzo...
Raspon centroplana je 112 cm, krilo je u korenu, kod trupa 55,5 cm, a na kraju 42 cm.

Trenutno radim na prednjem delu trupa. Skoro ceo prednji kraj se skida, sve do kabine.  Dosadašnja konstrukcija je nevidjeno robusna, verovatno najjača od svih modela koje sam do sada pravio.



Pisano 23. septembra 2011

Trup konačno počinje da liči na Lightninga...

Prvo sam polepio letvice na prednjem delu trupa koji se skida...




Kad sam odvojio prednji kraj video sam da je prilično lak, a veoma čvrst...




Radovi su potom nastavljeni lepljenjem preostalih polu rebara kabine na centroplan. Kad su sva bila na svom mestu, i na njih su došle letvice...



Plastični prednji kraj je deo kita, kupljen kod Zirolija. P 38 je konačno počeo da liči na sebe. 
















 
Prednji kraj trupa se fiksira sa jednim zavrtnjem, kroz plastiku od napred.
Da bi sve nalegalo kako treba, za zadnje strane prednjeg kraja, ulepio sam karbonsku cevčicu, koja kao štift, pasent ulazi u drugu karbonsku cev ulepljenu za centroplanski deo. Spoj je veoma jak, a lagan..




Pisano 27. septembra 2011

Iako se nisam oglašavo par dana, to ne znači da naša "Radna organizacija" nije radila... Šta više...

Prvo bih se zahvalio svima na podršci i lepim rečima vezanim za ovaj projekat. Vidim da se mnogima ovaj neobični avion veoma svidja.

Što se tiče kolor šeme, kako rekoh, 99% će biti nešto na srebrno. Srebrna boja mnogo lepo izgleda u vazduhu...
Pregledajući literaturu na internetu vezanu za ovaj avion, otkrio sam da smo i mi imali P 38. Evo dve slike sa objašnjenjima...


















Radovi na modelu ulaze u fazu da se dosta radi a, malo vidi. Prešmirglan je centroplan i letvice koje daju oblik trupu...


Potom sam počeo da plankiran centroplan i prednji deo trupa koji se skida.
Centroplan sam, za sada, plankirao sa gornje strane, ostavljajući donju stranu otvorenu za montažu 8 komada drvenih klocni, kroz koje će se kasnije fiksirati bumovi (trupovi). Prve plankove sam stavio na izlaznu ivicu.


Da bi plankovi lepo legli jedan do drugog, primenio sam "tehniku" spajanja sa malim lajsnama koje do pola zalepim za već postavljen plank. Sad kad dodje sledeći plank da se lepi, on le nalegne na predhodni samo svojom debljinom (3 mm), nego ima 5 mm lajsnu na koju se osloni...


Malo po malo, gornja strana je odradjena...





Sa donje strane, spoljna ivica kutije u koji će doći flaps, prilepljena je za gornji plank.


Na centroplanu su posavljene i letvice u koje će se pričvrstiti poklopci od servoa flapsova...


... i letvice kroz koje će prolaziti šraf za fiksiranje uški...

...o ovome ću još pisati kad uške budu gotove.















Plank od 3 mm balze se postavlja i na poklopac prednjeg dela trupa. Doduše još nije gotov, ali tek što nije...






Za sva lepljenja sam koristio Henkel Expres beli lepak. Plankove balze za prednji poklopac sam kvasio sa vrućom vodom, kako bi se lakše oblikovali.

Početo je plankiranje kabine. Pošto je ona sva u radijusima, moraću to da izvedem sa "trakama" balze, verovatno ne širim od 20 mm. Bez obzira što su trake uzane i one se moraju kvasiti.