meister novembar 2011


Pisano 03. novembra 2011

Od zadnjeg pisanja pre neki dan radio sam samo na krilu od Meisterovog P 47.

Jednostavniji deo posla je bio da se isplankira zadnji deo krila...


Ono što mi je oduzelo mnogo više vremena je bila ugradnja stajnog trapa.

Tokom izrade krila ulepio sam ploču na koju dolazi trap. Mislio sam da su položaj i ugao ploče u redu.
Znao sam da moram da odsečem deo donje ramenjače i rebara, na nekim da napravim žljeb za prolaz noge... Te stvari namerno nisam radio ranije, jer sam hteo da prostor u krilu namestim tačno spram trapa i točka. 


Kad sam krenuo da montiram trap, prvo sam video da otvor na ploči ne odgovara obliku trapa. To sam sredio napravivši veću rupu, kroz koju sam komotno mogao da provučem trap. Ne treba zaboraviti da se mora voditi računa i o pneumatskim crevima, kao i o varijanti kako će se trap stavljati na svoje mesto kad dodje gornji plank.




Prvo sam odsekao donju ramenjaču, a potom malo po malo skraćivao i doterivao rebra da bi trap i noga mogli da udju u krilo.
Sve u svemu, kad je trap bio postavljen, imam šta da vidim...  Kad se trap zatvori (uvuče) pola točka i pola "noge" viri napolje iz krila... 

Gledaj ovako, gledaj onako, vidim da mi nema druge nego da izbijem celu ploču napolje, pa da je postavim pod drugim uglom. Tako sam i uradio, postavivši deo ploče koji je bliže korenu krila za 6 mm više prema gornjem planku.
Sad, je trap lepo ležao, ceo točak ulazi u krilo, a kad se trap izvuče noga stoji pod 90 stepenu o odnosu na tlo...





Izmedju ramenjača sam zatvorio kutije i dodao sam još jedno rebro posle rebra br. 2. 



Ono će nositi poklopac od prostora za točak koji je fiksiran na krilu..


Prostor izmedju rebara dovoljan je da se montira servo za otvaranje poklopca. Mislim da će servo biti dovoljan za ovu operaciju, ako ne onda mali pneumatski cilindri, koje bih ipak voleo da izbegnem zbog toga što mi onda uz njih treba još i ventil, pa još jedan servo, creva za pneumatiku...



























Meister je dao sva tri poklopca, tj. šablone po kojima poklopci treba da se prave... Mislim da ću ove poklopce praviti od tankog aluminijumskog lima...



Ploču koja nosi trap sam ojačao sa drvenim čamovim letvicama.






Sam ćošak trapa udara u gornji plank, tako da ću ga morati malo ostrugati...


Točkovi stoje paralelno, ali kad su uvučeni prednji kraj je malo prema gore. Krilo je dovoljno duboko, pa se to ne vidi...



Na donjoj slice se najbolje vidi koliko je točak zakrivljen u odnosu na nosač trapa...







Pisano 10. novembra 2011

Započeo sam izradu desne polovine krila. Pre toga sam proverio da li će krilo, ako ga pravim iz jednog dela, stati u moj auto i zamislite, staje. Time je stvar bila rešena.
Izrada krila iz jednog dela ima više prednosti. Krilo je jače, lakše je za manipulaciju na terenu, donji deo trupa (ispod krila) sastavni ke deo krila...
Mislio sam da krilo napravim po Hellcat-ovom "receptu", centroplan i dve uške, ali ne vredi mi, jer je od kraja do kraja elerona (gde bi trebale da se skidaju uške) razmak iznosi 140 cm.
Moja prikolica je široka 125 cm, tako da model ne može da udje u nju.

Da bi počeo radove na desnoj polovini krila, morao sam prvo da spremim ramenjače i da ih postavim na plan.



Ramenjača na koju dodje bajonet u polovini bližoj sredini krila je veća, a potom prelazi u manju ramenjaču. Na većem delu treba napraviti usek i u njega ulepiti manji deo...



Proxon je to čas posla odradio...

Kad su ramenjače bile spremne, zakucane za dasku, spremio sm levu polovinu krila. Pošto je donji deo profila ravan nije bilo problema oko postavljanabajoneta...




Spoj je namazan belim lepkom i dva eksera obezbedila su da sastav bude čvrst i da se ništa ne pomera...










Dok se sušio lepak, krenui sam u zatvaranje prednjeg dela trupa. Radijus je priličan, a delovi mali, tako da bez kvašenja vrelom vodom od plankiranja ne bi bilo ništa... Naravno, korišten je beli lepak, jer je on na bazi vode...
























Da bih nastavio sa radovima na trupu, tj. da bih mogao da plankiram donji njegov deo, morao sam napraviti vratanca na bočnim stranicama. Ovo su bila vrata od intercooler-a i mogla su da se otaraju i zatvaraju...






















Meister scale nudi mogućnst da se ova vratanca naprave da rade, ali ja to neću praviti. Ipak, na bočnim stranicama moraju postojati kao neizostavni detalj na P 47.
Razmišljao sam kako da ih napravim. Otvor se sastoji iz dva dela, vrata koja se pomeraju i lima koji od bočne strane trupa ulazi u njegovu unutrašnjost. Pošto na modelu ovaj otvor nema nikakvav funkcionalni značaj, nisam želeo da pravljenjem ovog detalja oslabim strukturu trupa.
Malo ispod sredine otvora prolazi rešetka od trupa na koju u navučena sva rebra. Nisam želeo da je sečem, pa sam ceo sklop napravio praktično oko nje.

Prva stvar je bila da razmerim gde se tačno na trupu nalaze otvori i da ih napravim...























Kad sam odstranio balzu, ram koji se pojavio "očistio" sam od ostataka balze skroz do čamovine. To je otprilike 6 mm dublje od spolje ivice trupa...























Na gornjoj slici vidite pojačanje od balze 10x10 mm koje sam zalepio na gornju i donju ivicu otvora.
Potom sam iskrojio unutrašnji "lim". Napravljen je od 3 milimetarske balze. U njega sam usekao žljeb za ram i sa unutrašnje strane stanjio spoj da lepše legne uz čamovu letvicu.



Pošto ova pločica treba da prati ivicu trupa, na spoj sam ulepio dve male pločice da bi sastav bio jači...



Potom je sve ulepljeno...

Sad je ostalo da se naprave spoljna vratanca koja će biti o polu otvorenom položaju. Da bi ih uradio,  da bi imala polu kružan oblik trupa, prvo sam skalperom usekao mali žljeb i u njega ulepio šper od 0,8 mm. Kad se spoj špera i trupa osušio, u unutrašnji deo sam ulepio balzu od 1,5 mm debljine.























Na kraju su, sa gornje i donje strane,zalepljeni trouglovi od špera i balze, čime su vratanca bila gotova...














Vratimo se daljoj izradi krila... Na desnu polovinu krila su polepljena sva rebra. Spoj prvih rebara je lako bilo namestiti.


Od gore je ulepljena prednja ramenjača...






...a posle malog upasivanja i zadnja, koja je, kao i donja morala prvo da se napravi iz dva dela...





























I za kraj ovog dela, evo par slika trupa sa kabinom. Kabina je mnogo čvršća od svih koje sam do sada imao, a Meister je dobro smislio ivicu kabine koja savrešeno naleže na trup.









Pisano 12. novembra 2011

Evo još par slika od kabine. Na slikama se jasno vidi plastična ivica koje idealno naleže na trup. Ivica će se farbati...

 




























Kad smo već kod radova oko kabine, evo i prepravke na otvoru pilotske kabine na trupu. P 47 u "bubble top" varijanti imao je ravne ivice na otvoru kokpita, pa sam zato postojeće, polukružne, namenjena prvim verzijama Thunderbolta, prepravio...







"Pala" su i prva gitovanja...



I kad smo još kod trupa, ulepio sam i letvice od tvrdog drveta u koja će se ušrafljivati krila. Za svaki slučaj, dodao sam i dva poprečna ukrućenja...




Na krilima su završeni svi radovi oko ugradnji kutija izmedju amenjača i sve je lepo izšmirglano.
Dok je još krilo bilo pričvršćeno na radnu ploču, zalepio sam prve plankove na gornju stranu...


Potom sam odvojio krilo od radnog stola...

Radovi su potom nastavljeni na donjoj strani krila...

 

Pisano 16. novembra 2011

Radovi na desnoj polovini donje strane su išli dosta brzo jer sam samo "kopirao" i merio kako je sve odradjeno na levom delu krila.

Napravio sam izlazne ivice i plankirao zadnji deo krila od gore. Pre toga sam morao odraditi sve sitne poslove koji idu pre planka.
Ulepljen je šper kroz koji će prolaziti šraf za stezanje krila. Na njega je postavljena pločica od tvrdog drveta i na sam vrh, do planka, deo od balze, koji je ošmirglan da bi se dobio tačan ugao...


Potom je odradjeno sve oko izlaznih ivica krila i u delu gde dolazi flaps, postavljen je deo od tankkog avio šper. On služi da se ukruti balza koja jednim delom pokriva flaps. Avio šper mora da se "ukopa" u rebra i deo izlazne ivice...







Potom je zadnji deo gornjeg dela krila plankiran i ubradjen...












U samom krilu odradjeno je sve isto kao i na levoj polovini. Postavljanje ploče koja nosi stajni trap bilo je mnogo lakše, jer sam imao sve mere. Kad je sve bilo postavljeno, trapovi su savršeno stajali...











Pre plankiranja donje strane morao sam da provučem karbonske cevi kroz koje će prolaziti kablovi za svetla na krajevima krila.


Ulepljene su i blokovi od balze na mestima gde će biti šarke od elerona.

Napravljeni su i otvori za prolaz pneumatskih creva...






Zalepljena je i balza na koju dolazi napadna ivica.


Počeo sam da plankiram donju stranu krila. Bitno mi je da zadnje rebro ima plank sa obe strane, kako bih mogao da napravim polukružne završetke...


Još jedan - dva planka i gornja strana će biti skroz gotova...









Pisano 23. novembra 2011

Možda će neko reći da od zadnjeg pisanja nije mnogo uradjeno, ali nije baš tako. Sve je bilo dosta "pipavo" i morao sam da radim neke stvari koje su tražile strpljenja i dosta upasivanja.
Sve u svemu, isplankirana je gornja strana krila...


Na donjoj strani su takodje postavljeni neki plankovi balze. Kao što vidite sve je pripremljeno da se ovih dana naprave krajevi krila (wing tips).
Pre daljeg plankiranja moram i da ugradim svetlo za sletanje (landing light)...

 
Sa krila sam prešao na trup...
Na njemu sam prvo isplankirao prednji deo i potom ga lepo obradio...





Sa prednjeg, prešao sam na zadnji deo trupa. Taj deo je ostao da se isplankira i time bi sam trup bio gotov, spreman za postavljanje horizontalnog i vertikalnog stabilizatora.
Pre postavljanja planka morao sam da odredim gde idu letvice od balze na koji će se plankovi lepiti. Ovde nikako nisam uspeo da iskoristim balzu koju sam dobio u short kit-u, tako da sam ovaj deo posla odradio na "moj način"...
I same letvice su postavljenje drugačije, a ima ih i više nego što je Meister Scale predvideo.

 

Na slikama vidite da su letvice prilično duže na prednjem delu. To je namerno ostavljeno jer tu treba da dodje još jedno polu rebro koje se naslanja na sam kraj krila. Tačan položaj tog rebra ne mogu odrediti bez postavljanja krila na trup.
No, pre te operacije, zalepio sam plankove balze na koje naleže zadnji deo krila. Leva i desna strana postavljene su u milimetar isto...

Kako rekoh, potom je na red došlo da se postavi krilo na trup. Ako se sećate od ranije, mesto gde krilo naleže na trup pravljeno je od 3 sloja balze koja je zalepljena jedna na drugu. Unutrašnje balze sam izšmirglao prema spoljnoj (koja je bila najniža) ne znajući kako će krilo "ležati" na trupu. Nadao sam se da će sve biti OK...






Prednji deo krila, tj. ona dva "zuba" od tvrde balze, koji vire iz prenjeg dela krila ulaze pasent u otvor na rebru br. 2. Kad sam se sagnuo da pogledam kako krilo "leži" video sam da prednji i zadnji deo dosta dobro naležu, ali u sredini ima 3 mm "lufta".
Isekao sam trake od 3 mm balze i nalepio je trup, na mesto gde krilo naleže. Sredinu nisam dirao, a prednji i zadnji deo sam ošmirglao, sve dok nisam bio zadovoljan kako krilo naleže.






Potom sam namestio polurebro i ulepio ga. Donji deo sam ojačao sa jednom balzom.










U produžetku planka na koje je naslonjeno krilo, zalepio sam plank koji ide do zadnjeg dela trupa.














Kao i do sada i ovi plankovi su bili kvašeni vrelom vodom da bi se lakše savili oko letvica na trupu. Kad su se osušili, na red su došli naredni plankovi. Pošto je u garaži "klima" skoro kao na ulici, sušenje je bilo mnogo efikasnije pored kaljeve peći...


Danas sam malo šmirglao spojeve i sa naredna dva - tri planka trup će biti gotov...



Pre neki dan od Dina su mi stigle još neke plastike koje idu na trup.