meister oktobar 2011

Pisano 07. oktobra 2011


Danas prepodne neko zvoni...  Pogledam kroz prozor, a ispred firme pick up od Pošte. Doneo poštar prvu kutiju iz Meistera Scale-a ... Stigao je Thunderbolt...






















Baš sam se iznenadio jer je Dino poslao paket prošlog utorka (danas je petak) i eto, već je stigao, ocarinjen i isporučen.  Prijatno sam se iznenadio, prvo cenom poštarine od 74 $, koja nije velika za ovoliki paket, a potom i relativno niskom carinom...

Kad sam otvorio kutiju, a ono...



Dino je u prvoj turi poslao short kit, kabinu i trapove.




Drvenarija k'o drvenarija, moram da "sednem" pa da razvrstam šta je šta.
Model je baš veliki, a ono što posebno "bode oči" je bajonet za spajanje dve polovine krila. Morao sam da ga stavim spram bicikla da bi imali "reper"...



Do sada sam uvek koristio Robart-ove trapove. Sierini trapovi su daleko kvalitetniji, a samim tim i skuplji. Pošto za ovaj model Robart ne pravi trapove, Meistre Scale nudi samo ove druge. Trapovi su bili i najskuplja stavka na celom modelu.
Gledao sam slike, znao sam da su dobri, ali uživo... By the way, ogromni su...





























Odlučio sam se i za motor, kupiću MVVS 80, kao što je bio na prvom Hellcatu.  U razgovorima sa Dinom, rekao mi je da on koristi DA 85, što je motor iste klase.
Plan mi je da i na tom motoru napravim otvorene izduve, samo sa cevima, koji bi se završavali na istom mestu gde su bili auspusi na paravom Thunderboltu.
No, o tom potom...


Pisano 08. oktobra 2011


Popodne sam malo slagao delove...




Kad sam se "upetljao" gledajući šta je za šta, rešio sam da sve delove lepo stavim na tabake sa nacrtanim delovima. Učinilo mi se da neki fale i kad sam poredjao sve na svoje mesto, video sam da neke stvari stvarno nisam dobio.





























Poslao sam Dinu mail, pa ćemo videti šta će biti...


Malo sam "studirao" planove i utisak mi je da su Zirolijevi mnogo jasnije nacrtani. Uz planove kako se postavljaju rebra ima i dosta propratnih crteža koj prikazuju detalje. Kod Meisterovih planova to fali...  Meister daje pisano uputstvo, kako se koji deo aviona pravi i sudeći po svemu, moraću ga pažljivo čitati, da ne bi na kraju bilo "viška delova"...

Pisano 09. oktobra 2011

Počeli su radovi na Meisterovom P 47...
Polako shvatam šta kako ide, ali da budem iskren, najveća pomoć oko pojašnjenja, ipak mi je Internet i par, malo bolje slikama propraćenih topika o izradi ovog modela.
Moram konstatovati da su Zirolijevi planovi mnogo jasnije nacrtani. Kod Zirolija, sem projekcija sa više strana, prikazani su i materijali od čega je koji deo napravljen, tako da vam je odmah jasno šta je od špera, a šta od balze...


Da bih malo "smanjio" gomilu delova, krenuo sam sa izradom horizontalca. Ovde je plan prilično jasan i nije bilo nikakvih probema...


Horizontalac se pravi uspravno i potom se plankira. Za razliku od Zirolijevih horizontalnih stabilizatora, ovaj nema predvidjenu nikakvu ramenjaču...









Prilično lak i jednostavan posao je i oko izrade pokretnog dela vertikalnog stabilizatora...
Plan izgleda ovako...



Našao sam dve balze koje čine ploču na koju se lepe rebra. Balze se moraju medjusobno zalepiti...




Postavio sam plank na plan i to je bilo to...


Ćošak koji je bio odlomljen sam "okrpio" sa parčetom 1,5 mm balze, potom sam obeležio gde se postavljaju polu rebra i prilepio ih super lepkom...




E, sad počinje "igranka"...

Rešio sam da počnem sa izradom trupa i prvo sam morao da napravim "rešetku" na koju se postavljeju rebra.  Ovaj deo izrade je sličan Zirilijevoj konepciji...

Meister Scale je za rešetku namenio balzu dimenzije 10x10 mm.  Na netu sam čitao da je jedan Belgijanac ipak malo pojačao ovaj deo, pa sam primenio njegovu "tehniku".
Umesto balze 10x10 mm rešio sam da napravim sam "sendvič" konstrukciju. Unutrašnji deo bi bio od 2 čamove letvice 10x2 mm - ukupno 4 mm, a sa spoljne strane bi došla balza od 3 mm. Sve u svemu širina je ista - 10 mm.

Pošto je dužina rešetke 1740 mm, prvo sam napravio 4 dela od čamovih letvica. Svaki deo se sastojao od dve letvice koje su medjusobno zalepljene, ali je jedna kraća u odnosu na drugu za 100 mm,
Kad su ova 4 dela bila gotova, medjusobno sam ih zalepio, povezujući ih tim velikim preklopom. Tako sam dobio dve čamove letvice 1740 x 10 x 4 mm.


Na njih je sa svake strane došla letvica od 3 mm balze...










Potom je "palo" šmirglanje viška balze i na kraju su letvice bile željene dimenzije...




























Plan od rešetke je postavljen na radnu ploču, stavljen je providni najlon preko plana i vreme je da se postave prve letvice.
Leva i desna letvica, povezane su sa poprečnim letvicama, koje sam ostavio po planu, 10x10 mm.




























Pisano 11. oktobra 2011


Sinoć sam napravio i ulepio trouglove od avio špera debljine 1,2 mm, na svim spojevima "rešetke". Plan za danas je bio da se postave rebra na trup.

Ljudi moji al' je ovaj Thunderbolt  "gimnastika za mozak".

Plan (pogotovo za trup) je katastrofa...  Tekst sa uputstvom  "ko razume shvatiće"... Kao da su ga deca crtala na času, pa je onda zvonilo i plan ostade takav...
Delovi imaju neke svoje oznake, kojih nema nigde na planu...  Puzle su "sitan doživljaj" za sastavljanje u odnosu na ovo...

Opet sam gledao Internet u nadi da ću "navatati" kako su ljudi pravili trup, ali k'o za inat, skoro na svim topicima trup je već poprilično odradjen i nema mnogo slika oko samog početka gradnje.

Zato sam rešio da koristim deo iskustva od Zirolijevih projekata i krenem sa postavljanjem svh rebara, a potom, videćemo... Problem može da se javi ako se previdi nešto.

Za sada imam dosta nedoumica, pogotovo oko postavljanja servoa za horizontalac, da li da ih stavim nazad u trup (ispod horizontalca) ili da ih postavim skroz napred pa povežem sa kormilima čeličnim žicama (kao na Hellcat-u).
Ovo ću morati da razrešim za dan - dva, jer neću moći da nastavim sa radovima na trupu...


Neka rebra od trupa napravljena su iz dve polovine, pa sam ih prvo morao spojiti. Za lepljenje sam koristio "Henkelov Expres" - beli lepak (lepak za drvo).

Rešetku sam stavio na 4 nosača, kako bih dobio visinu za postavljanje rebara.


Žljebove na rebrima sam morao malo da doteram i sva rebrasam prvo bez lepka, postavio na svoje mesto...



Na Internetu sam video da su neki olakšavali rebra u zadnjem delu trupa. Rebra su stvarno velika i može da se skine dosta težine, koja je naravno iza težišta modela.
Olakšao sam četiri rebra...



Posle prvog vaga je pokazivala 30 grama...


Drugo, treće, četvrto...


...na kraju su rebra na trupu izgledala ovako...


...a vaga se zaustavila na malo više od 100 grama...



Pošto je sve bilo u redu, polepio sam sva rebra za rešetku.

Morao sam rešetku malo da izšmirglam sa spoljne strane, pošto je bila šira od rebara. Ovo nije bio problem jer je taj deo od balze i lako se skinuo...


E, a šta sad?
Uputstvo kaže da je došlo vreme da se postavi prvi plank. Mora veoma da se vodi računa sa de rešetka ne iskrivi ili izvitoperi, pa sam "nivelisanju" posvetio dosta pažnje.
Da bi bio 100% siguran da je sve OK, na sam plan sam prvo postavio dati plank da još jednom proverim kako treba da stoji...


Potom sam zalepio plank na trup, ali samo na rešetku, ne i na rebra. Uputstvo tako kaže...




Pošto je prvi plank prilepljen na rešetku od trupa, postavio sam i sledeća dva, koja idu u produžetku. U Meister-u su smislili da se ti plankovi, za sada, zalepe samo uz rešetku.

Bilo je veoma bitno sa da se tačno odredi položaj prednjeg planka, jer od njega se dalje lepe svi ostali plankovi.
U krivini, koju formiraju plankovi na bočnim stranama trupa, nalegaće krilo. Krilo se postavlja na tačno oderdjeno mesto, tako da krivina koja se dobije na bočnim stranama trupa treba biti apsolutno na svom mestu. Ne kažem, može se to naknadno doterati, ali...


Pošto je sve premereno i prvi plankovi postavljeni na trup, prešao sam da tačno podešavanje 4 nosača trupa spram ploče radnog stola.
Po sredini radne ploče sam povukao pravu liniju. Na svakom nosaču sam sa obe strane, iscrtao linije tačno po sredini.

























Nakon toga sam na nosače postavio trup i nosače prislonio uz prvo, zadnje i dva rebra na sredini.
Potom sam izbušio rupe i nosače stegao uz radnu ploču.
Gledao sam da svako rebro koje je uz nosač bude tačno na sredini. Time sam dobio da trup bude prav...






























Sledeći korak je bio da izmerim visinu od radne ploče do rešetke trupa. Visina je morala sa svake strane, skroz po celoj dužini da bude ista. Time je namešteno da se trup ne izvitoperi...
Nakon toga sam sa stegama ceo trup fiksirao za nosače. Više nije bilo mrdanja...




Uputstvo kaže da se prvo zalepe zadnji plankovi uz rebra trupa.
Pošto su plankovi od 3 mm balze, prskalicom sam ih nakvasio da ih lakše oblikovao spram rebara, pa sam ih zalepio belim lepkom. Prvo jednu, potom i drugu stranu...
Ujedno je zalepljen i mali deo prednjeg planka do rebra gde će biti izlazna ivica krila...



Kada se sve skroz osušilo pristupio sam lepljenju prednjih plankova...

Na mestu gde dolazi krilo, prednji plankovi su "podebljani sa još dva sloja 3 mm balze, sa svake strane...
To se vidi na slici gde ima "prostor" izmedju rebara i planka...






















Znači, prvo sam morao da spremim te delove, pa da ih lepo upasujem da "unidju" izmedju planka i rabara i tek kad je sve bilo spremno, pristupio sam njihovom lepljenju.

Pošto ovde trup ima radijus, sve delove sam morao da kvasim, plank na trupu prskalicom, a delove koji se ubacuju vrelom vodom u kadi.
Radio sam prvo jednu, pa sutradan drugu stranu...
Ploče koje sam ubacivao namazao sam skroz sa belim lepkom i sve je ulepljeno usklopu. Trebalo je dosta čioda i štipaljki...     























Na kraju kad se sve osušilo, skinuo sam trup sa nosača dobio sam jednu veoma jaku, a relativno (za ovu veličinu) laku konstrukciju. Ne moram reći da se ništa nije ni iskrivilo ni izvitoperilo...




Koliko je trup velik, procenite sami...
























Radove sad nastavljam sa provlačenjem bovdena za horizontalac. Odlučio sa da koristim isti sistem kao i na Hellcat-u, znači servoi za repne površine idu napred u trup.

Danas mi je stigla i druga kutija od Dina, sa kapotažom, kokpitom i Sierinim mehanizmom za repni točak.


Pisano 14. oktobra 2011


Jutros odmah u 8, čim su otvorili kancelariju carinske službe na pošti u Novom Sadu. U kutiji su bile tri stvari, kapotaž, plastični delovi za kabinu i Sierin mehanizam za repni točak.

Kapotaž je prilično veliki, veoma je čvrst, nije baš lak, ali svakako uvek na prednji deo modela treba dodavati olova, pa je težina na prednjem delu dobrodošla.

Kapotaž na svom prednjem kraju ima ispupčenje u čijem centru treba da izlazi osovina motora. Kad se motor jednom montira ceo prednji deo se odstrani, i na to mesto može da se postavi "dummy engine".
Klapne su izlivene u "zatvorenom položaju" tako da će i tu biti posla da se sve prvo odseku a potom nameste da se mogu otvarati i zatvarati...





U unutrašnji deo kapotaža, odmah iza klapni, dolazi veliko rebro od špera, koje sem što ukruti kapotaž, služi i za njegovo fiksiranje za trup, postavljane šarkica klapni i servoa za otvaranje i zatvaranje istih...




Plastika od kokpita je slična onoj koja je montirana na prvom Hellcat-u kojeg sam pravio. Izlivena je od plastike kao što su čaše za jogurt.

Nisam otvarao kesu, ali čini mi se da su delovi preciznije napravljeni. Najlepše je što je od Hellcat-ovog kokpita, ovaj više od 3 puta jeftiniji...






I na kraju, "šlag na tortu" je Sierin mehanizam za repni točak. Kao i sve što dolazi iz te firme i ovo je vrhunskog kvaliteta. Svi delovi su od aluminijuma, odradjeni na glodalici iz jednog komada...






Iako je robusne konstrukcije, trap uopšte nije težak. Na slici je težina sa točkom...


Genijalno je smišljen sistem za centriranje točka prilikom uvlačenja u trup.




Skoro celo popodne sam smišljao, razmeravao i po malo seckao rebra na trupu, kombinujući kako da ugradim točak. Naravno na planu nema "ni slike ni reči" kako da se ovo odradi...
Trebalo je dosta toga da se uklopi, konstrukcija mora biti čvrsta, relativno laka, zgodna za manipulaciju i poneki servis.

Predveče se u radionici skupila skoro cela ekipa...
Bane je došao da na svom modelu "udari" zadnji glanc pred subotnje IMAC takmičenje u Beogradu...
Čika Dule i Bata su došli u "vizitu"...
Jole i Sale su nam se pridružili kasnije...

Svi su po malo gledali kako da sve one malo pre pomenute zahteve sprovedemo u delo...
Čika Dule i Bata su imali svoje vizije, i uz malo mojih ideja, došli smo do rešenja zajedničkim snagama...


Pred zadnje rebro sam morao da isečem po sredini da bi trap mogao da prodje. Napravljena je pločica od tvdog avio špera i u nju će se ušrafiti trap...






















Na rebro ispred predzadnjeg postavljena je letvica od tvrdog drveta, na koju će se zalepiti prednja strana pločice


Zadnji deo plčice ulazi u žljebove na predzadnjem rebru...




















Sve ove slike su napravljene na trupu koji stoji natraške.

Kad se trup okrene repni točak stoji ovako:























Pisano 18. oktobra 2011


Kad pogledate, možda nije Bog zna šta, ali opet sam dosta vremena potrošio u "mozganju". Koliko god ovaj model bio veliki, nije jednostavno rasporediti sve delove. Težim da sve elemente stavim što više napred u trupu.
Za sada sve izgleda lako, ali treba znati da kad se gornji deo trupa izplankira, prilaz delovima će biti samo iz prostora gde dolaze krila. Zato, treba "misliti unapred"...

Teoretski, sa Thundrbolt-om bi trebalo da bude manje "problema" oko težišta, nego sa Hellcat-om, jer je model duži ispred težišta, pa je krak na kojem su motor, elisa, spiner, veći.

Rešio sam da sve repne servoe stavim skroz napred u trupu. Na Hellcat-u se sistem sa čeličnim žicama pokazao savršenim, pa ću ga primenim i na ovom modelu.
Veoma je bitno da se spoljne plastične cevčice (bužir) postave da stoje pravo ili sa blagim radijusima. Omašili se ovo, metalna šipka od 2 mm neće lako kliziti.

Da bih znao kako da provučem plastike bovdena, na plan sam prislonio polugicu za komandu.






















Kad sam krenuo da "kombinuje" kako da postavim bužire, video sam da je mnogo bolje da levi servo pokreće desni horizontalac i obrnuto, jer tako plastike stoje apsolutno pravo u modelu.


Mali problem je bio što se servoi nalaze oko 5-6 cm niže od mesta gde izlaze bužiri na zadnjem delu trupa, pa sam morao da razmeravam i po vertikali.
Na prednjem delu sam postavio dve letvice i u njih će se ušrafiti servoi.


Letvice (čamovina 15x5 mm) ujedno služe i kao nosač ploče na kojoj će se nalaziti rezervoar.

Za horizontalce ću koristiti provereno dobre Hitec 645 MG servoe.
To su analogni servoi sa vučnom silom od 10,5 kg na 6V. Svaka polovina horizontalca će imati po jedan servo.

















Pošto je ovo odradjeno, namestio sam rezervoar za gorivo. Trudio sam se da ga "zavučem" skroz do prvog rebra - "firewall-a". Rezervoar je Dubro od 0,95 l. Sa njim MVVS 80 garantovano radi više od 15 minuta.


Boce za pneumatiku su bile sledeće na redu. Sierini vazdušni cilindri su "ogromni", a tu je u pneu repni točak, tako da sistem mora imati dve velike Robartove boce.
E sad, gde ih smestiti? Probaj ovde, probaj onde... Na kraju sam ih stavio uz bočne stranice trupa, pored rezervoara za gorivo.
Boce su lake i dovoljni su nosači od tvrdog stirodura. Boce će biti stegnute sa čičak trakama.




Da bih mogao da finalno fiksiram i ulepim bužire, morao sam da zalepim prve plankove iznad rešeke. Pre toda sam iskrojio sve letvice od balze na koje će plankovi da naležu, ali ulepio sam samo prve na koje se naslanjaju malo pre pomenuti plankovi.
Meister je "lukavo" smislio, da se plankovi trupa, koje sam dobio u kitu, naslanjaju od polovine do polovine svake letvice. Tako svaki plank prati oblik trupa...























Repni točak je fiksiran na nosač, a ovaj je zalepjen na trup...



Postavljen je i patos kabine...










Pisano 21. oktobra 2011


U zadnja dva dana odradjena je "gomila" sitnih detalja na modelu. Sve to polako vodi ka plankiranju trupa i početku izrade krila...

Sa zadnje strane fire wall-a postavljena je mala konstrukcija u koji dodje prednji deo rezervoara za gorivo. On ne dozvoljava da se tank pomera levo desno.

Sam tank će fiksirati dve čičak trake (na slici je samo zadnja), a od nazad (na ono parče ploče koja je u produžetku tanka) doći će još jedna mala drvena konstrukcija koja će onemogućiti rezervoaru da se pomera u nazad...
Time su radovi vezani za rezervoar za sada gotovi. Gde će izlaziti tigonska creva za odušak i karburator biće odredjeno naknadno...




Da bih mogao da plankiram trup prvo moraju da se postave bovdeni za komande repnih površina. Za horizontalce su namešteni pre neki dan.

Pre odredjivanja kuda će ići komande za vertikalac i upravljanje repnim točkom, morao sam da odredim mesto za njihov servo.
Težeći da sve delove probam da stavim što je god moguće napred, morao sam opet da smišljam kako da te iste delove mogu po potrebi vadim radi pregleda i servisa.

Baterije su najteže i one moraju ići skroz do fire wall-a.

Do fire wall-a je i rezervoar. On je praktično iznad baterija...

Pošto rezervoar stoji u sredini trupa, iza njega bi bilo "zgodno" da se postavi servo za vertikalac. Ali, ako zalepim još koju poprečnu letvicu, neću moći da stavljam i vadim boce za pneumatiku trapova.
Stoga sam smislio da napravim montažno - demontažnu ploču i na nju sa prednje strane fiksiram baterije, a u produžetku postavm servo vertikalca.
Tako je i odradjeno...





















Pošto ova ploča stoji natraške u odnosu na položaj trupa na slici, sa prednje strane, na sam fire wall sam zalepio jednu letvicu na koju se ploča nasloni.
Sama ploča je fiksirana sa šrafovima, napred dva mašinska, a sa zadnje strane tri za drvo. Znači, ceo ovaj nosač, po potrebi, moguće je skinuti...


Pošto je ovo odradjeno, odredio sam smer sajli za pokretanje repnog točka. Ispostavilo se da je to bilo lakše nego što sam se nadao, jer su točak i servo tačno jedan spram drugog...








Sistem za provlačenje sajli za pokretanje kormila vertikalnog stabilizatora, morao sam da "prepisujem" sa Hellcat-a.
Do mesta dokle sajle idu ravno, nalaziće se slobodno u vazduhu, ali pošto se potom penju, moraju ući i bovdene, koji ih vode skroz do kraja trupa.





Mesto gde sajle izlaze na trupu je isto udaljeno kao i na Hellcat-u... 



Provučena su i creva za pneumatiku repnog točka...



I na kraju, gornji deo trupa je dobio skoro sve letvice... Strogo sam vodio računa da imaju lep "pravac" kako se ne bi posle plankiranja javili "stomaci" ili udubljenja na trupu.


















































Dodao sam još par extra letvica, jer sam video da plank na nekim mestima neće imati na šta da se nasloni...






Prednji deo trupa, na pravom P-47, je imao radijus. Meister Scale je to isto napravio, ali je nešto "proredio" rebra. Stoga sam sa svake strane dodao još po dva rebra, koja povezuju fire wall i rebro br. 2.























Sem toga, uz rebro br. 2 sam dolepio još par umetaka od balze da bi plankovi imali veću površinu naleganja...




Plan je da se u naredna dva dana završi plankiranje gornjeg dela trupa.
Postavljeni su predzadnji plankovi sa gornje strane...






Vidite kako oblici plankova daju smer za horizontalni i vertikalni stabilizator...


Dok se suši lepak na plankovima trupa, započeti su radovi na krilima. Kao što vidite, krila su ogromna, ali veoma jednostavna za pravljenje. Daska na kojoj radim samo je par centimetara šira od dubine uške (60 cm!!!)...




U samom startu sam napravio izmenu zamenivši sve ramenjače od balze (!!!), sa čamovim ramenjačama... Da, dobro ste pročitali, sve ramenjače i sva ojačanja su na krilima napravljena od balze...
Činjenica je da Thunderbolt ove firme tako leti, ali ne znam, meni je to malo slabo...

Sve u svemu, u Subotičkom aero klubu, kod Kosoruš Šandora, naručio sam ramenjače po dimenzijama datim na planovima za krila.
Dimenzije su mi veoma bitne, jer bajonet (koji je od drveta) mora da dodje pasent izmenju glavne gornje i donje ramenjače. Pošto se one potom izmedju rebara zatvaraju u kutije, sve mora bit savršeno tačno jer će u protivnom leva i desna polovina krila imati "lufta"...

Adam mi je pre jedno dve nedelje, kad je bio u "poseti" Kombinatu, rekao da se Šanjika bavi sečenjem čamovih letvca, balze, letvica od bukovine, javora...
Par dana posle razgovora sa njim, Post Expresom stigle sve letvice neophodne za rad na krilu.



























Letvice su besprekorno isečene, tačno na meru i u uklapaju se savršeno u žljebove na profilima krila. Šanjika je "položio" sve ispite... Hvala Šandore...


Prva stvar na krilima je da se naprave ramenjače. Thunderbolt ih ima dve prednju iz jednog komada, koja će se naknadno seći sa donje strane krila da bi tu ulazio točak i zadnju, napravljenu iz dva dela.
Deo do sredine krila je veći i izmedju njega se nalazi bajonet. U tu letvicu, urezije se žljeb (preklop) za manju ramenjaču koja ide u produžetku, do kraja uške..
Prvo se te dve ramenjače moraju ulepiti, a potom odseći na apsolutno tačnu meru prema planu...



Kao i kod Zirolijevih modela, ramenjače sam jednostavno prikucao za radnu ploču. Toliko su debele da nema tih čioda koje to mogu probiti. Pošto je bitno da se ništa ne pomera, par malih eksera rešava fiksiranje...

Sad je došlo na red, "kom carstvu" se opredeliti, da li praviti krilo iz jednog ili dva dela.
Obe koncepcije imaju i prednosti i mane, jednodelno krilo je jače, zalepljen je "stomak", deo koji prati formu trupa sa donje strane, ali pošto je ogromno, problem je za transport.
Gledao sam i čini mi se da može da stane u auto (u prikolicu ne može ni u jednoj varijanti) ako malo oborim naslon suvozačkog sedišta i gurnem ga od mesta gde suvozač drži noge, do vrata od gepeka... To još treba proveriti, kad krilo bude gotovo i ako to tako može, praviću ga tako...

Ako ne, onda krilo iz dva dela...














U svakom slučaju, rešio sam radi lakše izrade, da u jednu polovinu odmah zalepim bajonet. Rebra su savršeno isečena i uz minimalna doterivanja žljebova, veoma brzo su postavljena na ramenjače. Za sva lepljenja sam koristio beli lepak...

























Profil rebara je ravan sa donje strane...



Rebra br. 5 i 7 se moraju ojačadi sa polurebrima, jer ona nose ploču od stajnog trapa....



























Ojačao sam i prvo rebro, jer ono nosi konstrukciju za fiksiranje prednje strane krila...




Kišno vreme "ubilo se" za modelarenje... Iznenadio sam se koliko sam odradio za samo dve nedelje. Ovim tempom Thunderbolt će stvarno biti, kako Miša reče, gotov do proleća...


Pisano 31. oktobra 2011


Na P 47 nastavljeni su radovi na "dva fronta"...

Prvi je tup, koji je sa gornje strane kompletno ispankiran i izšmirglan, doduše samo nagrubo. Oblik otvora kabine je za starijeg Thundrerbolta - Razorback.



Ko nije znao, prvo se pojavio ovakav P 47, ali pošto je vidljivost prema nazad iz njega bila slaba, vremenom su mu "odsekli" deo trupa od kabine do vertikalca i tako je nastao "bubbletop". Ovaj Thunderbolt ima kabinu kao polu lopta, a pilot je imao iza sedišta i glave debelu čeličnu ploču koja je sprečavala "pogotke" od nazad...
Bočne ivice bubbletop kabine su ravne sa trupom. Pošto pravim ovaj model, moraću višak balze da odsečem...   

Razmerio sam i mesto za klapnu koja je bila na bočnoj strani trupa.





Nije još nameštena, ali samo mi je to ostalo da bih nastavio sa plankiranjem donjeg dela trupa.
Inače, Meister Scale nudi mogućnost da se namesti sistem za otvaranje i zatvaranje ove klapne. Obično se povezuje na isti kanal sa klapnama na kapotažu. 
Na mom modelu klapne na kapotažu će raditi, jer one ipak imaju neku funkciju pri hladjenju motora, a ove na trupu će biti nameštane i zalepljene u poluotvorenom položaju...


Nastavljeno je i sa radovima na levoj polovini krila.
Nakon što su poredjana i ulepljena sva rebra, ulepljene su i ramenjače. Potom sam zatvorio kutije, tj. povezao gornju i donju ramenjaču.























U delu gde je bajonet i par rebara iza njega i prednju i zadnju ramenjaču sam povezao sa 4 mm topolovim šperom. Ovaj šper ima da se kupi kod nas, lak je, lak je za sečenje i obradu...
Rebra od pola prema nazad, povezao sam sa balzom od 3 mm. Kod ovoga se mora voditi račina da godovi obavezno idu gore - dole...
Na slikama se vidi da kutije nisu zatvorene na jednom delu prednje ramenjače, to iz razloga jer tu dolazi stajni trap i točak.
Na svoje mesto je postavljena ploča na koju će doći stajni trap.



Da bi sve lepo "leglo" na rebro br. 5 naknadno sam ulepio polu rebro koje ga ojačava i na koje se ploča od trapa naslanja. Rebra 5 i 7 su od čvrstog 6mm debelog avio špera.



Nakon šmirglanja, radilo se na izlaznim ivicama krila...










Da bi se postavila napadna ivica prvo mora da se zalepi balza od 3 mm na "čelo" svih rebara. To je i učinjeno, ali predhodno sam doterao sva rebra da budu isto poravnata.
Konac je "zakon" za sve operacije gde treba da sve bude u liniji...










Ovde je bilo malo doterivanja rebara jer su neka bila višlja ili niža spram drugih. Na neka rebra sam morao da dodajem i malo balze...





Ulepljene su i letvice za za poklopce servoa flapsa i elerona. Mesta za servoe sam pomerio više ka sredini svake komandne površine...







Kolika je leva polovina krila, lepo se vidi na ovoj slici...


Kad je sve to bilo gotovo, "palo" je finalno šmirglanje i prvi plankovi. Plankovi će za sada biti zalepljeni samo na gornji deo krila...






U delu gde dolazi flaps, plank je sa doje strane ojačan sa avio šperom od 1 mm. Prostor za šper sam morao ušmirglati u rebra i izlaznu ivicu krila, da bi plank koji dodje na šper bio u ravni sa predhodnim plankom.