Meister P 47 - april 2012

Pisano 08. aprila 2012

Baš dugo nisam pisao o radovima na Thunderboltu. Evo šta se radilo u medjuvremenu...

Ako se sećate, zadnje o čemu sam pisao bilo je da sam na gornju stranu krila naneo prvi sloj špricgita...


Naredno dana isto je odradjeno i sa donje strane.
Špric git služi da pokaže gde su "sitne greške", rupice, ogrebotine, neravnine... Dok je krilo u boji drveta, to se skoro i ne vidi, ali kad "postane sivo" svaki detalj dolazi do izražaja.

Sloj špric gita nanet je i na sve "sitne delove" tipa komandne površine, poklopci...

Kad se špric git osušio, ponovo je svepregitovano tankim slojem akrilnog gita i pristupio sam šmirglanju. Pošto je ovo finalno šmirglanje pre panel linija, morao sam da vodim računa da površina na kraju bude glatka kao staklo. Zato sam ovoj fazi posvetio dosta vremena...




Sitni delovi su bili relativno brzo gotovi, a za krilo mi je trebalo dva tri dana da ga "doteram". Da ne bih "ubio kičmu" namestio sam ga da mi bude lako da radim...





Prašine je bilo na sve strane, ali je površina bila besprekorna...


Pošto je ova faza izrade bila gotova, vratio sam se nazad na radove na trupu.
Završio sam radove na poklopcima repnog točka. Servoi su namešteni, hodovi su sredjeni...












Na trupu je ostao da se odradi još jedan veliki posao, a to je izrada karmana. Karmani su, ko ne zna, prelazi sa trupa na krilo aviona...
Meister je u kitu dao deo od tankog avio špera, koji bi trebao da naleže na samo krilo i bude osnova za dalji rad, ali taj deo se nikako nije uklapao sa oblikom trupa, tako da sam rešio da sve napravim sam.
Prva stvar, bila je izrada šablona oblika trupa. Ovo sam jednostavno odradio uguravši papir izmedju trupa i krila i nacrtavši liniju...























Od 1,5 mm balze sam napravio donju stranu karmana. Da se ništa ne bi zalepilo na krilo, podmetnuo sam najlon.

Balzu sam zalepio ZAP cijanofiksom za trup. Pošto je tanka, lepo je propratila oblik krila...


Zadnji deo karmana trebao je da se nastavlja sa donjom stranom krila. Da bi sve bilo poravnati, prvo sam odredio kako treba da stoji, pa podom ulepio balzu. Ova pločica je debljina 3 mm...



Zatim su na red došli trouglići od 3 mm široke balze. Zalepivši ih dobio sam da donji deo karmana lepo naleže na krilo trup i dao mu tačan radijus. Nakon prva dva ulepljena trougla, zalepio sam gornju stranu zadnjeg dela karnama. Morao sam da proučim dokumentaciju da bi radijus izlazne ivice bio kao na pravom P 47...


 


Za lepljenje je opet korišten cijano fix, a nakon odsecanja viška kraj karmana je izgledao ovako...




Potom su zalepljeni ostali trouglovi. Paralelno sam radio na obe strane trupa...

 





















Sledeće je bilo da se iskroje delovi za popunjavanje prostora izmedju trouglova. Za to sam koristio balzu od 1,5 mm...




Malo po malo i karmani su bili napravljeni. Sad je trebalo sve prelaze lepo ošmirglati i pregitovati. Za lakši rad skinuo sam krila...
























Ostao je još da se odradi prednji deo karmana. Pošto balzu ne možete saviti u toliki radijus, jedini način je bio da se ovo napravi od punog komada... Da bi sve nalegalo kako treba, morao sam da vratim krilo i najlon...










Onda malo "mikeladjelovkog vajanja" i stvar je konačno bila gotova...























Kako sve naleže na kraju, najbolje procenite sami...
























Pošto su karmani bili gotovi, prešli smo na "novi nivo" izrade.

Poskidao sam sve sa trupa i počeo sa radovima na postavljanju staklene tkanine i epoxy smole.
Staklena tkanina ima dve namene, prva je da malo ukruti konstrukciju, ali važnija je da bude osnova za farbanje modela.
Kad bi se model farbao direktno na drvo, moralo bi se naneti mnogo boje da bi se pokrila struktura drveta, a samim tim bi se veoma povećala težina. Pošto je staklena tkanina u kombinaciji sa epoxy smolom vrsta plastike, ona daje sloj na koji ne treba da se nanosi mnogo boje.
Požto modele uvek farbam sa poliuretanskim bojama, ovaj slo je još tanji, jer poliuretanske boje imaju dobru moć pokrivanja.

Sve u svemu, model je dobro obrisan od prašine i bio je spreman za "staklo".
Na svim modelima u ovom procesu izrade koristio sam proizvode čuvene nemačke firme R&G. Prodaju se u Beogradu, u BG Model Shop-u ( www.bgmodelshop.com )
Tkanina je debljine od 25 gr/m2, a smola je oznale L, što znači da se sa njom može raditi do 40 minuta. Vreme sušenja je 24 sata...






Staklenu tkaninu sam prvo postavljao sa donje strane trupa i horizontalnog stabilizatora. Ovo je proces koji ne može da se odradi u jednom danu i da završim radove na trupu treba će mi sigurno 4 - 5 dana...
Veoma je bito da prvo iskrojite sve delove i da na kraju posla obrišete alat. Epoxy smola kad se stvrde, sve što nije obrisano, možete odmah da bacite...



Posle sat i po - dva rada, trup je izgledao ovako...































































Sad sam bio "libero" do sutradan, dok se ne osuši smola...


Da ne bih gubio vreme, krenuo sam sa postavljanjem panel linija na krilu. Proces sam već toliko puta opisivao da ga verovatno i vrapci znaju, ali neće mi biti teško, da za one koji o ovme čitaju prvi put, napišem ponovo...
Znači, panel linije su na pravom avionu bili spojevi oplate na trupu i krilima. Oplata se fiksirala za noseću konstrukciju nitnama ili ako je trebala da se skida sa šrafovima...

Za svaki avion postoji tačna šema kako su panel linije izgledale. Za P 47 imam knjigu sa crtežina panel linija. Bitno je znati koji tip modela pravite, jer su mnogi avioni imali više tipova, a detalji su se razlikovali od jednog do drugog...

Da bi uradio panel linije precizno, prvo sam skenirao knjige na kojima su detaljni cteži gornje i donje strane aviona. Potom sam te "skenove" ubacio u Corel draw program i sliku krila "razvukao" n 2600 mm, koliki je raspon krila za Meisterovog Thunderbolta. Tako sam dobio, u milimetar, tačna mesta gde su bile panel linije na avionu. Sad je ostalo samo da precizno sve razmerim i da ih polepim.
Za panel linije koristim trakice od samolepljive tapete, širine 1,2 mm....







Veoma je važno da se krilo, pre lepljenja linijica, obriše sa alkoholom. Potom merenje i lepljenje...

 


Dok sam završio donju stranu krila osušila se i smola...




Sledeći korak je bio da odstranim viškove tkanine i finim šmirgl papirom obrusim ivice, pogotovo prelaze sa tkanine na trup. Pošto je ovo deo posla koji je prašnjav, model sam izneo u dvorište...










Ako se napravi sve kako treba, prelazi se ne mogu osetiti pd prstima, a skoro da se "na oko" ni ne vide. Naravno, morate biti "suptilni" da ne probijete ovako tanku tkaninu...

Radove sam nastavio postavljanjem tkanine na gornji deo trupa i horizontalnog stabilizatora...

 










Dok se sušila smola, napravljene su panel linije i na gornjoj strani krila...










Pisano 20. aprila 2012

Radovi na trupu nastavljeni su finim šmirglanjem staklene tkanine i nanošenjem drugog sloja smole. Na kraju je sve bilo finalno prebrušeno, dodati su još neki detalji i tup je bio spreman za špric git...



 























E, onda je počela "žurka"... Šmirglanje trupa trajalo je skoro puno radno vreme - 8 sati... Sve se belilo, kao u pekarskoj radnji, ali je površina bila glatka k'o staklo...





Nakon detaljnog brisanja, trup je prebačen u radionicu za nalepnice, gde su postavljene panel linije. I ovde, kao i na krilu, korštena je dokumentacija iz knjiga o Thunderboltu. Skenirane su slike sa linijama na pravom modelu, potom Corel draw i na kraju sam krenuo sa razmeravanjel i lepljenjem linija...
























Za neke linije sam morao da pravim šablone od papira...



Da bi donji deo trupa bio uradjen kako valja, morao sam postaviti krilo...






Pre neki dan model je odnet u radionicu kod Goluba, koji je farbao svaki model pravljen u zadnje vreme. Pošto Golub ima komoru za farbanje finiš je uvek besprekoran.
Do sada sam uvek finalni sloj špric gita radio sam sa sprejevima, ali na ovom P 47 sam odlučio da će biti bolje da ga Goša odradi. Trebalo je dva dana da se sve iz špricgituje...












Za špricgitovanje je korišten isti materijal kao i uvek...


I evo još par slika Goše u "akciji"...




Pisano 21. aprila 2012

Juče sam model vratio iz Gošine radionice nazad u "moje pogone". P 47 je toliko velik da sam morao da napravim dve ture kolima da bih sve doneo.

Kad sam sve poredjao, krenuo sam da skidam linije. Jako sam bio ljubopitljiv kako će sad sve izgledati i da li je naneti sloj špric gita dovoljno debeo.
E, pa odgovor je jeste... Trake sam lako vadio i linije, tj. kanali koji su se pojavljivali, bili su besprekorni...







Malo makro moda sa aparata. Ne zaboravite, linija je 1,2 mm široka...





Pošto je Golub "odvrnuo" diznu na pištolju za farbanje i pošto je špric git gust, površina trenutno jeste kao "pomorandžina kora", ali posle utiskivanja nitni, kad se sve prešmirgla, biće besprekorno ravna. Najvažnije trenutno je da je sloj više ngo dovoljno debeo da se to odradi.























Trenutno delovi izgledaju ovako...











Pisano 23. aprila 2012

Na eleron sam postavio mali trimer...





... odradio sam i 3D panele na pokretnim repnim površinama. Meister prodaje nalepnice za to, ali nisam hteo da to pravim od materijala, jer potoji realna mogućnost da se na prgibima napadnih ivica odlepe. Zato sam odradio šablone i panele napravio sve od špric gita...





Površine sam prvo malo ošmirglao...


...pa sam zalepio šablone...




Ista procedura i sa druge strane i na drugom elevatoru. Na praju je sve bilo "zamaskirano" sa novinama...


Isto i na pokretnom delu vertikalca...









Posle 5-6 slojeva špric gita iz spreja i cele noći sušenja...





Sve je bilo spremno za postavljanje nitni...






...a onda promena plana u zadnjoj sekundi...

Pošto hoću da napravim i ponudim jedan set sa samolepljivim detaljima za finiširanje modela (linijice za panel linije, kružići za nitne, šrafići u raznim veličinama, potom mi je u planu i da pravim tipske finiš setove, recimo za 100" P 47 sa svim dodatnim detaljima za ovaj model) rešio sam da bi Meisterov P 47 bio idealna prilika za mene da sve te detalje napravim na ovom modelu i da modelari širom sveta vide kako se sve radi i kako će sve da izgleda na kraju kad se ofarba i vederinguje.

Na Hellcat-u to izgleda ovako...




Zato sam "batalio" lemilicu i juče ceo dan doterivao krila i komandne površine.  Da sam postavljao nitne sa lemilicom, ovo bi se radilo nakon toga, ovako, pošto idu nitne od malih kružića, prvo moram da sve prešmirglam. Morao sam samo da pazim da ne stanjim ivice oko panel linija...













Ruke su mi "otpale" od šmirglanja, ali na kraju dana površina je bila glatka, kao ni na jednom modelu koji sam do sada pravio...




Još jedan mali glanc sa 800 šmirglom i nitne...
























Pisano 25. aprila 2012

Kao što rekoh, "udaren" je glanc sa vodenom šmirglom gradacije 800...






Potom sam pripremio "nitne". Kružići su prečnika 2mm!!!



Površina na koju se postavljaju nitne je prvo obrisama sa alkoholom...



... a potom su nakon merenja rastojanja, nacrtane linije na koje će se lepiti nitne...





Za lepljenje nitni koristi se transfer folija...





Postavljanje nitni na ovaj način traži mnogo rada i pogotovo strpljenja. Za razliku od "nitovanja" sa lemilicom, u ovom slučaju nema nikakve opasnosti da se nešto može "zeznuti", jer se svaka greška da ispraviti. Kod utiskivanja nitni lemilicom svaka se greška vidi i skoro je nepopravljiva...

Prvi rezultati izgledaju ovako...







Pisano 29.aprila 2012

U zadnjih par dana radio sam na par "frontova"...

Pripremao sam "Mirčetov Finish Set", - komplete sa svim neophodnim detaljima za finiširanje modela.

Komplet sadrži:

- 100 metara - 1,4 mm široke trake za panel linije
- 15000 kružiča, prečnika 2 mm - nitne
- 3 x 250 šrafića različitih prečnika
- dva metra prenosne folije sa kojom se sve lepi...

Naravno, sve je napravljeno od samolepjive srebrne folije.

Žurio sam da završim ovo, kako bih par setova poneo sa sobom na Top Gun, da vidim kako će modelari da reaguju na ovu ponudu.
Frank mi je rekao da ću moći da ih prodajem na njegovom štandu...










Radio sam i na krilu i završena je polovina gornje strane... I ovo mi je bilo bitno, da bi se videlo kako nitne i ostali delovi Finish set-a izgledaju kad se zalepe.














A sad, evo i malo krupnog plana... Ne zaboravite, sva tačkica je prečnika 2 mm!!!











Žao mi je što ovo nije odradjeno pre jedno mesec dana, pa da imam već ofarban model. Tako bi se mogao videti kompletan proces. No sad, šta je tu je, biće i to ubrzo...