Meister P 47 - februar 2012

Pisano 9 Februara 2012

Vidim da nisam pisao skoro 10 dana, a u medjuvremenu se svašta izdešavalo...

Kupio sam motor. Kupljen je ZDZ 90 RV J. Posle razgovora sa Tijanom, rešio sam ipak uzmem nešto novo. ZDZ je dosta snažniji od ostalih motora te klase, veće je kubikaže, 92 ccm, i može da vrti veći propeler ili manji propeler sa većim korakom.
Motor je poručen kod Troy Build Models-a - http://www.troybuiltmodels.com/items/ZDZ90RV-J.html -  a trebao bi da stigne sredinom ili krajem marta kod njega u firmu. Interesantno je napomenuti da sam zahvaljujući Franku motor dobio za 697$...

Na Thunderboltu sam svašta radio. Pošto je pao ogroman sneg, radovi su se preselili u kuću.























Prvo sam otvorio prednji deo kapotaža...

Ovo je odradjeno da bih mogao sa unutrašnje strane mogao da postavim 160 gr tkanje staklene tkanine, kojim sam povezao rebro i kapotaž.






Za sušenje sam koristio "klasičnu metodu" na kaljevoj peći...


Kad se smola osušila, spoj je postao neverovatno jak. Tokom obrade, skidanja viška tkanja, morao sam paziti da se ne nabodem na oštre vrhove.
Kad je sve bilo ošmirglano, izgledalo je ovako...












Potom sam na prešao na "sitne" delove, na koje sam takodje postavio staklenu tkaninu i epoxy smolu. Tkanina je ovde manje gramaže, 25 gr/ kvadratnom  metru...

 


Nakon sušenja i prvog šmirglanja, površine su izgledale ovako. Tkanina je potom postavljena i na drugu stranu, a na kraju je na sve nanet još jedan sloj smole. Tek tada je sve spremno za "fialno" šmirglanje...



Na neke delove, "staklo" je postavljano samo sa jedne strane...



U medjuvremenu, moj strugar, majstor Gojko, je napravio "gomilu" sitnih delova...


Ima tu odstojnika za točkove...


...produžetaka za čelične žice za spoj servoa sa horizontalcima i za viljuškice koj će ići na komandne površine...



...tu su i "čepovi" za ojačanje spoja prva dva rebra na trupu...


...i konačno delovi koji će mi omogućavati da skudam "mitraljeze" sa krila. Mitraljazi su prilično dugački i morao sam napraviti sistem kojim ću moći da ih prilikom transporta skidam. Dve kraće cevi će biti ulepljene u napadnu ivicu krila, a dve duže se skidaju. Da bi se to moglo odraditi kupio sam cevi i odsekao ih na meru, Mitraljezi su prečnika 8 mm, a cevi u koje će ulaziti 10 mm- Majstor Gojko je napravio "čepove" sa "muškim i ženskim" nastavcima, sa navojima od 3 mm.



Kad je sve bilo ulepljeno na svoje meso i spremno za ugradnju, izgledalo je ovako...




Na napadnim ivicama krila napravljeni su otvori i postavljene cevi...




Ovo je bio zadnji posao pre postavljanja staklene tkanine na gornju stranu krila. Gramaža je ista, kao i za siutne delove, 25 gr.









Nakon sečenja viška tkanine i "blagog" šmirglanja, ista procedura je odradjena i na donjoj strani...















Počeo sam i sa radom na kutiji za prekidače i ventil za punjenje pneumatskog sistema. Želeo sam da poklopacna bude na istom mestu kao što je bio neki panel na pravom P 47. Naravno, bitno je da sve bude vidljivo i pristupačno. Gledajući planove od Thunderbolata, našao sam odličnu poziciju...

 


Pored prekidača nalaziće se još svi neophodni prkidači i ventili, tako da će sve biti na jednom mestu.
Punjenje goriva biće u delu kod kapotaža...




Pisano 18. februara 2012

Pošto se sneg počeo topiti, a kola su konačno "napustila" garažu, nastavio sam radove na modelu...

Prvo sam završio poklopac na kutiji gde će se nalaziti prekidač i ostale "drangulije". Ovog puta nisam pravio poklopac sa kutijom i magnetima, nego sam jednostavno iskrivio aluminijumski lim i sa dve šarkice ga privrnuo na trup. Na drugoj strani postavljen je mali mehanizam sa oprugom, koja ga zabravljuje. Ovako sam dobio lak, jednostavan i što je najvažnije, pouzdan sistem. Sem toga poklopac savršeno naleže na trup...



 





Sledeće na redu je bio rad na prosturu gde treba da se nalazi kraj izduvnog sistema. Thunderbolt je imao dva auspuha sa leve i desne bočne strane, iza kapotaža, a ispred krila.
Pošto mi je plan da napravim izduvni sistem koji će biti sličan Hellcat-ovom, smišljao sam kako da rešim problem fiksiranja zadnjeg dela izduvnih cevi.
Sa sistemom koji sam smislio razrešio sam više "problema.
Prvo, sa poprečnim pločama od špera povezaću prvo i drugo rebro i samim tim ukrutiti celu konstrukciju. Prostor koji dobijam izmedju ovih ploča, omogućava mi da lako pridjem izduvnim cevima, te da ih lako mogu namestiti i skinuti po potrebi.
Na donjem delu fire wall-a napraviću otvore kroz koje će izlaziti topli vazduh, ne samo od auspiha nego i od motora. I na kraju, klapne na bočnim stranama trupa neće imati samo "estetski ugodjaj", nego će služiti da  kroz njih stvarno prolazi i izlazi topli vazduh.

Na pravom Thunderboltu ovaj deo trupa izgleda ovako...


  








Prvo sam odredio gde treba da napravim otvore na prednjem delu trupa, pa sam ih napravio...




Posle obrade sa pločom na kojoj je brusni papir, otvori su postali pravilni, paralelni i mogao sam ulepiti gornju ploču od špera (na slici trup stoji obrnuto)...




Potom je isti postupak odradjen i na donjoj strani trupa.
Sledeći korak bio je da izbušim tri otvora na donjem delu fire wall-a. Ovi otvori su tačno u sredini izmedju malopre pomenutih ploča. Kroz srednji otvor će prolaziti cev od izduva, a kroz bočna dva će izlaziti topli vazduh iz donjeg dela kapotaža...
Otvori su pečnika 40 mm...



Sledeći na redu su bili "limarski" poslovi, trebalo je napraviti klapne. Na planu od meistera ima šablon koliki su i kako se prave ovi delovi, pa sam to i iskoristio...
Kad sam ih prislonio na trup, izgledali su skroz OK...

 




Iza zadnjeg, manjeg, poklopca dolazi aluminijumski lim koji će na sredini imati otvor kroz koji će prolaziti izduvna cev. Lim će moći da se skida i njegovim uklanjanjem prilaziće se unutrašnjosti ovog dela trupa.

Predzadnja slika i nizu pokazuje koliki je velik otvor i da će u mnogome doprineti hladjenju prostora u kapotažu.
Kad se setimo da su na gornjem delu kapotaža takodje klapne koje se otvaraju, onda znamo da sigurno neće biti problema sa hladjenjem ni u najtoplijim danima...

 












Pisano 20. februara 2012

Završio sam "limarske" radove na prednjem delu trupa. Razlika izmedju planiranog i odradjenog posla je u tome što sam zadnju, manju, klapnu namestio kao sastavni deo aluminijumske ploče kroz koju će prolaziti auspuh.
Pošto je ploča fiksirana na trup sa 4 šrafića, njenim skidanjem skida se i zadnja klapna i time se dobija veći prostor za rad u tom delu trupa.

Inače, na pravom Thunderboltu, prednja klapna je mogla da se otvara i zatvara i kroz otvor koji je pokrivala izlazio je topli vazduh sa uljnog hladnjaka.
Zadnja, manja klapna na nekim avionima je bila fiksirana, a sliužila je da usmeri vazduh ( i kapljice ulja i goriva iz motora) preko auspuha.




































Na trupu su ostala da se odrade još dva veća posla, da se ugradi kokpit i da se napravi karman - prelaz sa trupa na krilo.