Meister P 47 - jun 2012

Pisano 03. juna 2012

Pošto su nosači motora, na motoru, udaljeni od fire wall-a 125 mm, rešio sam da napravim jednu "medju ploču". Na nju će sa prednje strane biti zašrafljen motor, a sa zadnje strane će biti odstojnici prema trupu. Ti odstojnici će biti rašireni u odnosu na motor i samim tim motor će stajati stabilnije.
Prvo sam nacrtao par varijanti za medju ploču...


Onda sam sa čika Duletom, kao glavnim mašinskim inžinjerom u našem malom Modlarskom Kombinatu, prodiskutovao i odredili smo da napravimo prvi prototip.
No, pre toga sam sve napravio od folije, čisto da vidim hoće li negde polugice od gasa, saugha i sl, zapinjati o ploču i da vidim kako će sve to "ležati" u kapotažu...











Potom je napravljena ploča od 4 mm špera, na kojoj sam sve postavio preko 6 mm šrafova. Oni mi omogućavaju da sve približim - udaljim, zakrenem nagnem i sl...











Kad je i to bilo gotovo, primenili smo Kombinatsko odredjivanje položaja motora.
Prvi korak je naravno bio da se premeri koliko je mesto gde dolazi elisa udaljeno od fire walla.
Potom sam postavio dummy engine u kapotaž, da bih znao gde osovina za propeler treba tačno da se nalazi.
Onda sam postavio trup u vertikalni položaj...


...i na fire wall postavio motor sa konstrukcijom. Finim podešavaljem šrafova, doterao sam uglove i rastojanje...







Sledeći korak je bio da se postavi kapotaž. Nosač je malo pomeran levo - desno, gore - dole, i osovina je bila u sred srede kobojagi motora...







Sad je još samo suptilno trebao da se skine kapotaž, da se motor ne pomeri, obeleže mesta na fire wall-u gde su bili šrafovi, i to je to...

U narednih par dana, od 5 mm prohrona ili čelične ploče, biće izradjen nosač. Odstojnici će biti od aluminijuma. Kasnije, kad se bude odredjivalo težište, videću da li će tu biti promena i da li će i ploća biti od aluminijuma ili odstojnici "gvozdeni"...

Inače ugao motora u odnosu na kapotaž izgleda ovako...


...a cilindar će imati dovoljno vazduha da se dobro hladi.



Dok budem čekao ploču, počinjem sa šmirglanjem trupa i pripremom za nitne i detalje...

Pisano 07. juna 2012

Juče i danas, šmirgl papir gradacije 240 i...





Sutra, vodena 800, a onda, pogadjate - nitne...

Malo po malo približava se farbanje...



Pisano 10. juna 2012

Trup posle "vodene" šmirgle... Cakli se ko "pasja kesa"...







Potom, nazad u laboratoriju...





Na trupu ima manje bitni nego na krilu, tako da se nadam da će u narednih par dana sve biti gotovo...

Nakon trupa imam još malo posla na kapotažu i "ondak" se Thunderbolt polako "seli" kod Goluba na farbanje...
To "najvolijem" od cele izrade modela...

I na kraju, gotovi su nosač motora i odstojnici...



Pisano 12. juna 2012

Danas sam od Dragana dobio ploču za motor i odstojnike. Hvala Draganče...
Sve izgleda veoma lepo... Uostalom vidite...

Ploča na koju ide motor ima 6 odstojnima:







Na samom motoru su montirana još 4...





A, sve zajedno...















Radio sam malo i na kapotažu...








Pisano 13. juna 2012

Evo malo slika od trupa...













Pisano 17. juna 2012

Gotov je nosač notora. Namešten je ugao od 2 stepena u desno...





Napravljene su i velike platne za veću površinu naleganja na fire wall...









Motor će veoma brzo biti montiran na model. Potrebno ga je samo pozicionirati i fiksirati.

Što de tiče detalja na trupu, prednji kraj je skoro gotov...




















Kao što znate u muzeju na aerodromu ima P 47...


...neke slike sam iskoristio da "copy - paste" detalje...










...kružići su prečnika 1,4 mm!!!































Napravljeni su i aluminijumski nosači kapotaža...







A ovo će biti kolor šema...






Pisano 20. juna 2012

Yesssssss, završio sam nitne i detalje na trupu. Dva dana sam neprekidno radio, na ruku mi je išlo ovo pretoplo vreme, pa sam se "zavukao" u radionicu, "kresnuo" klimu , muziku i "udri"...













Sutra završavam i kapotaž...





Ugradjem je i motor, tj. izbušene su sve rupe na fire wall-u, ali nisam imao večeras adekvatne šrafove, pa nije montiran... Moram sutra da ih kupim...

Zato sam iskoristio vreme, da premerim gde sam sa Thunderboltovom težinom. Ovo do sada uopšte nisam radio i iskreno, nisam imao blage veze koliko je šta teško.
Nadao sam se da će model biti oko 20 kg (vrlo optimistično) - 22 "kile" (realno), a preko toga baš ne bih bio jako srećan, al' šta da se radi...
Wayne-ov Thunderbolt je 58 pound-a - 25 kila i leti savršeno, tako da i to nije neka katastrofa...

"Bačio" sam sve na kantar...























I računica kaže...



...što je za sada, onako, daje nade da ću možda da se uklopim...

Na ovu težinu treba dodati jedno 1 - 1,5 kg farbanje, sve baterije, servoe u krilima, prijemnik, kablove, još jedno 1 - 1,5 kg, elisa + spiner - 0,7 kg...
Nadam se da neću morat dodavati olova napred jer je nosač motora težak (namerno je napravljen tako) i sve je postavljeno maximalno napred...

Vidćemo... Nadam se da "će se udenemo" u 22 kg...

Što se tiče težine ovo su veliki modeli i takve su i "kilaže". Treba se navikavati na "cifre"...
Nema puno prostora da se masa smanji, velika su rebra, "kabasti" delovi, debeli plankovi.
E sad, možeš da ne praviš kokpit, ne staviš pilota, uradiš sve bez staklene tkanine i ostalih "špecija" i finiširaš model monokotom... Kome se to svidja, imaće model od, ne znam, 15-16 kila.

Težina krila je sa ugradjenim trapovima i svim poklopcima.











Juče sam konačno završio sav posao oko nitni i detalja...
Zadnje šmirglanje kapotaža sam radio u, ta vidite sliku...


Teška patnja...


Postavio sam i motor na trup...












Koristeći slike od pravog P 47 iz muzeja u Beogradum napravio sam detalje na kapotažu i klapnama za hladjenje...













Noćas sam sve sastavio...




















Izmedju šmirglanja i završavanja Thunderbolta uspeo sam da stignem i do Čeneja i napravim 4 starta sa Pantherom... Sledeći let biće jubilarni 50.



Ajd' uzdravlje...

Pisano 22. juna 2012

Ugradjeni su servoi za gas i saugh. Ovo je bilo jednostavno...





Polugice su kratke i precizne.













Ostalo je da prčvrstim paljenje i da se napravi izduvni sistem.
Izduv će biti polu otvorena varijanta (slično kao na Hellcat-u). samo jedna cev, koja će ići od cilindra do srednjeg otvora na donjem delu fire walla. Tu će se račvati na dve polovine i izlaziće na istom mestu kao na pravom Thunderboltu.

Ako se ovo ne pokaže kao dobro rešenje, uvek mogu da kupim Pitts style izduvni konac...















Pisano 26. juna 2012

Ugradio sam i paljenje...





Odneo sam deo delova kod Goše na farbanje. Krilo, eleroni, flapsovi, repne površine i još koješta je u farbari. Dogovorili smo se da kad budem išao po ove delove odneću mu "drugu turu" - trup, kapotaž i još neke sitnice.

Na trupu sam zamenio servoe za otvaranje vratanaca repnog točka sa malim vazdušnim cilindrima.





Na Thunderboltu će biti ugradjene dve velike Robartove boce iz kojih će se vazduhom snabdevati dva sistema. Prvi za otvaranje unutrašnjih poklopaca glavnog stajnog trapa i repnih vratanaca i drugi sistem, koji će pokretati glavne trapove i mehanizam repnog točka...

Trup je sada spreman da ide na farbanje...

Na kapotaž sam ugradio sve klapne za hladjenje. Kao što sam već pisao, izbacio sam sistem za otvaranje i zatvaranje i sve je namešteno fiksno.
Klapne su još ranije napravljene od aluminijumskog lima debljine 0,3 mm, a sinoć su samo postavljene i zalepljene na svoje mesto.
No, pre fiksiranja sam prsten od špera, na koji dolaze, premazao sa epoxy lepkom i potom ga izgitovao...


Zatim su polepljene klapne i još za svaki sličaj stegnute sa malim šrafićima...


Da se sve to ne bi raspalo od vibracije, povezane su sa pločicama od alu lima...










Ovo sad čini jednu vrlo snažnu i kompaktnu celinu.
Na kraju sam sve špricgitovao...





A na trupu to izgleda ovako:







Otvor za izlazak toplog vazduha je veći nego sa klapnama koje su bile izlivene na kapotažu. Takodje, sve mnogo bolje izgleda, jer su ove klapne tanje...








Pisano 28. juna 2012


Počelo je počelo...

Goša je danas krenuo sa farbanjem. Delovi koji se farbaju samo sa jedne strane (kapotaž, poklopci servoa...) su gotovi, dok sutra ide srebrna da drugu stranu delova koji se farbaju obostrano...

Slike možda nisu najbolje, ali evo čisto da zabeležimo početak "radova"...

























Pokretni deo vertikalca je ofarban u belo, pošto na njega još idu crvena i plava nijansa...