Meister P 47 - mart 2012

Pisano 07. marta 2012

Vidim da nisam pisao više od dve nedelje i evo "izveštaja"...

U medjuvremenu od Tijana, iz Amerike, su mi stigli naručeni delovi. Uz fenomenalnog pilota, dobio sam još kompletan pneumatski sistem za unutrašnja vratanca trapova, servoe, ZAP lepkove, dummy engine (kopiju pravog motora), set letraset slova za obeležavanje detalja na modelu...

 















Pilot je u pravoj razmeri za ovaj model. Veoma je detaljno odradjen...






Ovakvi detalji doprinose opštem realizmu nekog skala modela. Naravno, pilot mora da sedi u nekoj kabini, a kako to izgleda na ovom Thunderboltu vidite na sledećim slikama...









Na kabini je zaštitna folija, pa je zato malo mutna, ali čisto da se vidi kako pilot izgleda u modelu...



Tu je naravno i neizostavno "smetalo" u radionici... Šalim se naravno...

Na predhodnim slikama se vidi da sam radio i na kokpitu. Počelo je ovako...


... delovi su izradjeni od plastike kao što su naše čaše za jogurt i neki se moraju ojačati sa zadnje strane.



























Pilotska stolica je na početku izgledala ovako, da bi posle dodavanja par detalja počela da liči na pravu...










Počeo sam i rad na instrument tabli. Najbolji alat za pravljenje otvora instrumenata je filcani deo od Proxon-a... Kokpit sve više liči na pravi...





Sa lepšim vremenom i mogućnošću rada u radionici napredak na modelu je očigledan. Izmedju ostalog ošmirglani i špricgitovani su svi "sitni" delovi krila i repnih površina...





Sledeće na redu su bili poklopci stajnih trapova. Svaki trap ima tri poklopca i najlakše jednostavnije i praktičnije rešenje je da ih napravim od 0,5 mm debelog aluminijumskog lima. Ovaj materijal nije težak i lako se obradjuje i kroji. Meister Scale daje šablone od 1,2 mm debelog avio špera, kako poklopci treba da izgledaju. Mnogo su mi pomogli prilikom rada, ali, naravno, morale su da "padnu" i neke male modifikacije.

U početku sve je izgledalo ovako...


Prvo sam pravio unutrašnja vratanca. Pošto trap malo viri iz krila ona moraju biti blago zakrivljena. Aluminijum vam omogućava da se sa njim "igrate" dokle god ne dobijete željeni oblim. Ipak, da bi se dobila i čvrstina iskoristio sam date poklopce od špera i sa njima pojačao lim...





Kad je ovaj posao bio gotov, prešao sam na izradu srednjeg poklopca trapa. On je bio fiksiran na donji deo noge i radio je gore - dole zajedno sa njim.




Na kraju su na red došla i treća vratanca. No, da bi njih napravio morao sam da odradim deo koji se fiksira na krilo i koji pokriva otvor oko mehanizma stajnog trapa. Na tom limu je šarka koja nosi poklopac...




Odavno je dokazano da najbolje funkcionišu najjednostavnije stvari. Zato sam i ovde primenio prost sistem za otvaranje i zatvaranje poklopaca stajnog trapa.
Zadnja vratanca imaju preklop koji prelazi preko srednjeg dela. Tako, kad trap krene da se izvlači, srednji deo "gura" zadnja vratanca. Kad se trap uvlači, gumica koja ide oko noge trapa vuče poklopac i tako ga zatvara.
Za sada gumica odradjuje posao ali na kraju će biti zamenjena nekom oprugom ili drugim rešenjem.

 










Kako sve funkcioniše...







Kad je sve bilo namešteno na jednoj strani ceo sistem sam ponovio i na drugoj strani krila...
Pošto je sve savršeno radilo ugradio sam pneumatske cilindre na unutrašnja vratanca. Posle malo mozganja, rešio sam da se držim proverenih metodi i sistema koje su modelari širom sveta već primenjivali.

Prvo sam na jednoj pločici namestio cilindar i polugu. Ovo je odradjeno ovako da bih, po potrebi, mogao da skidam i servisiram ovaj sklop...

 



E sad, kad je sve bilo postavljeno krenuo sam da štelujem hodove da bi vratanca u oba položaja stajala baš kako terba da stoje. Tu je bilo malo "gimnastike", prvo sam video da krak nije doba, pa sam ga zamenio, apotom sam morao sa obe strane da stavim "ball linkove" tj.viljuškice sa kuglicama.



Na kraju sam namestio pneumatski sistem i proverio kako sve radi. Naravno i tu su trebala mala doterivanja, ali na kraju je sve bilo OK...




Pisano 15. marta 2012

U medjuvremenu sam u trup ugradio servoe za horizontalni stabilizator, pneumatske ventile i rezervoare, kao i prekidač za svetla.

Mesta za servoe su već ranije bila odredjena, tako da sam ih samo postavio na svoja mesta. Za svaku polovinu horizontalca koristim po jedan Hitec HS 645 MG od 9,6 kg na 6V.
Isti servo se koristi i za vertikalni stabilizator. To je ovaj u sredini otvora na trupu...



Sa sastrane servoa za horizontalac postavljeni su servoi ventila od pneumatskog sistema.
Za pokretanje ventila koristim standardne servoe Futaba 3003.
Pneumatika P 47 iziskuje upotrebu dva ventila, jednog za otvaranje unutrašnjih poklopaca stajnog trapa, a drugod za same trapove.

Ventili imaju mogućnost regulacije protoka vazduha i samim tim brzine otvaranja i zatvaranja sistema za koji su namenjeni...


Ispod servoa i ventila nalaze se pneumatske boce - rezervoari. Thunderbolt ima dve velike Robart boce. Pritisak u njima je 7 atmosfera...




Jedan od ventila daje kontakt na elektro prekidaču koji pali poziciona svetla na modelu.

 




Od Tijana je stigla i kopija pravog motora... Takav "dummy engine" sam koristio već na Hellcatima.



Nastavak radova je bio na vratima repnog točka. Da bi ih odradi morao sam prvo na trupu da napravim otvor.




Na ivice otvora, sa unutrašnje strane sam zalepio čamove zetvice 15x4 mm, a na njihove vrhove balzu da se ne bih "patio" sa čamovinom kod obrade spoljne ivice. Na kraju sam skroz u krug zalepio šper dapljine 0,4 mm.

 




Vratanca su napravljena od aluminijumskog lima debljine 0,5 mm koji je sa unitrašnje strane ojačan 2,5 mm debelom balzom. Balza ukruti lim, ali i dalje daje mogućnost njegovog oblikovanja...


Otvaranje poklopaca sam odradio sa malim servoima. Najbolje bi bilo neko mehaničko rešenje, ali u ovom slučaju je to skoro nemoguće. Servoi će biti umiksovani sa servoom pneumatskog ventila za unutrašmja vrata glavnog trapa, tako da će se sva vrata otvarati istovremeno.



I na kraju, danas sam sa zadnjim zracima sunca završio šmirglanje krila...



Nakon brisanja od prašine, "palo" je špricgitovanje...









Sutra špric gitujem drugu stranu krila...