Meister P 47 decembar 2011


Zadnjih par dana nisam mnogo radio na P 47, više sam se "bavio" Lightningom.

Da bi nastavio sa plankiranjem donje strane krila, morao sam da ugradim "Landing light" ili svetlo za sletanje.
Na planu je tačno odredjeno mesto gde se nalazi ovo svetlo. Ono je bilo samo sa jedne strane krila, leve...


Za ovoliki model svetlo je prečnika oko 45 mm. Obišao sam parkineskih prodavnica i našao sam adekvatnu lampu, "donatora" sočiva...

 
Baterijska lampa je naravno završila u djubretu, a za novo kućište poslužiće poklopac od dezodoransa, u koje sočivo ulazi pasent. Naravno, poklopac sam morao malo da skratim.



Iza prostora od trapa nalazi se mesto gde treba da se postavi svetlo. Sličnu "operaciju" sam imao sa Top Flite Thunderboltom, pa sam iskustva odande primenio i na ovom modelu...


Dino je na svom P 47 koristio obrtni sistem od servoa lo svetla, a ja sam smislio da otvaranje i zatvaranje lampe napravim direktno sa servoa. Sećom, servo staje u prostor gde se nalazi "noga" od trapa. Kao i uvek, koristio sam standardni servo...
Najveći posao je bilo napraviti dva vertikalna otvora kroz koji će prolaziti poluga od servoa do lampe.
Sama lampa se montira na poprečnu čamovu pločicu, na kojoj su od gore, naleljene dve balze zbog debljine šarke.


















Ostalo je da se odradi još par sitnica i nakon toga mogu da završavam se plankiranjem donje strane...


Pisano 11. decembra 2011


Malo po malo i rad na donjoj strabi krila privodi se kraju. Pošto sam ugradio svetlo za sletanje, isplankirao san srednji deo krila.
Ipak pre toga morao sam da ugradim par pločica od čamovine u koje će se uvrtati šrafovi od šarki za unutašnja vrata trapa.


Na ploči koja nosi trap napravljena su rebra od balze i oko njih ulepljene čamove lajsne. Njih će spoljni plankovi krila u potpunosti pokriti. Ove lajsne služe da se u njih zavrnu mali šrafovi od poklpca koji pokriva mehanizam trapa.








Sledeće je na redu bilo plankiranje krila i pravljenje otvora za trap i njegove poklopce...


Pre odredjivanja gde će doći vratanca morao sam da odredim njihov tačan položaj. Za tu "operaciju" iskoristio sam crteže iz knjige o Thunderboltu, koje sam skenirao i prebacio u računar. Pošto je raspon modela 260 cm, crtež sam povećao na tu dimenziju i timedobio apsolutno sve neophodne mere. Ovaj crtž ću kasnije koristiti i za panel linije, nitne i detalje na krilu.







Koliko je Meister precizno odradiio model pokazije i sledeći primer, unutrašnji poklopac trapa, koji je na krilu, kad se razmeri od sredine krila nalazi se na 127 mm... 





...kad sam premerio gde se nalazilo rebro na koje naleže ivica poklopca razlika je bila 2 mm...











 











Malo po malo sam "krojio" otvor za trap i točak, da bi na kraju sve to izgledalo ovako...




Na plank koji je se nalazi izmedju rebara dodam još jedan extra sloj balze od 3mm. Godovi na ovom dodatku idu pod 90 stepenu u odnosu na godove planka krila, čime se dobije malo veća čvrstoća. Kad sa spojne strane krila dodje i staklena tkanina, sve je veoma kruto.




Ostalo mi je da sve ovo odradim i na drugoj polovini krila, ali će ovde posao biti lakši jer imam mere...



Prednji kraj krila je spreman za lepljenje napadne ivice, a potom na red dolaze polukružni završetci završetci krila... 



Pisano 14. decembra 2011

Nastavljeni su radovi na krilu. Celo je, sa obe strane, tanko pregitovao jednokomponentnim akrilnim gitom. Zalepljene su napadne ivice i polukružni završetci.



Potom je na red došlo šmirglanje i oblikovanje napadnih ivica i krajeva... Ovo sam radio dva puna dana, garant više od 10 sati efektivnog rada... Ispred garaže se sve beli...




Rezultatima sam veoma zadovoljan...










Sa donje strane krilo izgleda ovako...




Kao što se vidi, zadnji deo krila sa donje strane još nije gotov, jer nemam šarke za flapsove. Za šarke imam par ideja kako da ih napravim, ali o tom - po tom...

Sledeće na redu je izrada flapsova, elerona i repnih površina. Sa donje strane krila moram napraviti "stomak", donji deo trupa koji se nalazi na krilu...

Pisano 17. decembra 2011

Radovi su nastavljeni izradom elerona i flapsova. Prvo sam morao u "gomili" delova koji su ostali razdvojiti šta je šta, a potom prostudirati kako se preostali deovi od Thunderbolta prave. U ovoj "operaciji" nesebično mi je pomaga moj dragi prijatelj, čika Dule...


Meister je za elerone dao plankove koji su laserski prosečeni na mestima gde dolaze rebra. Sem što su plankovi tanki, otvori za rebra su veliki i rebra jednostavno imaju "lufta" u njima.



Zato sam "primenio" moju metodu izrade i napravio nove plankove elerona od 2 mm (donji) i 3 mm (gornji).


Potom sam od 5-to mm balze iskrojio napadne ivice elerona. Po planu napadna ivica je 10 mm, ali pošto imam malo drugačije "vizije" kako ću postavljati šarkice, extra debljina neće smetati.




Gledajući kako ću namestiti elerone i flapsove, primetio sam da sam napravio grešku tokom izrade gornjeg planka krila u delu de se nalaze flapsovi. Po planu  je predvidjeno da se plank ojača sa avio šperom od 0,8 mm i to je tako odradjeno, ali šper sam postavio sa unutrašnje strane planka, a trebalo je sa spoljne...


Ovaj šper služi da izlazna ivica krila, na koji se "naslanja" flaps, bude tanka i da otvor izmedju krila i flapsa bude mali. U varijanti kako je odrajeno, ivica je debela 3 mm i žljeb je poprilično velik.
Mozgao sam šta da radim i nije bilo druge, nego da odsečem zadnjih 15 mm izlazne ivice i jednostavno je okrenem za 180 stepeni...

Dok je sve bilo na radnom stolu odmah sam zalepio balzu od 2 mm, koja povezuje odsečeni deo sa krilom (da spoj ne bude samo na "kant", ivicama od 3 mm, nego da postoji preklop) i spoljnu ivicu do flapsa, sam ujedno zakosio ...








Malo lepka, malo gita i stvar je rešena...






Vratimo se eleronima...

Na donju ploču elerona zalepio sam prvo balzu od 5 mm i do nje sa unutrašnje strane (kako plan predvidja) još jednu balzu od 10 mm.

Prednost ovog krila je što ima ravnu donjaku (donji deo profila), pa nema bojazni da će se nešto izvitoperiti.
Kad sam nagrubo zalepio pripremio napadne ivice elerona, duplo lepljivom trako sam eleron zalepio za krilo. Paralelno sam radio i levu i desnu stranu...





Šmirgl papir je napravio idealan prelaz sa krila na napadne ivice elerona...











Sad mi ostaje da sutra (tj. danas) polepim rebra u eleron, pločicu od špera, u koju će se uvrtati horn za komandnu površinu, i na kraju gornji plank. Sve ovo ću raditi direktno na krilu i sve će tako, u sklopu, biti finalno ošmirglano. Na kraju ću odlepiti eleron od krila, oboriti napadnu ivicu i napraviti 4 žljeba za šarke...















Pisano 18. decembra 2011

Nastavak radova na eleronima...

Polepljena su rebra. Morao sam ih malo stanjivati pošto su spoljni plankovi elerona deblji od originalnih. Ulepljena je i pločica od špera u koju će se fiksirati veliki Dubro kontrol horn (poluga preko koje se pokreće eleron).
Na kraju je zalepljen i gornji plank od 3 mm...

 


Pravljenje elerona ovako u "sklopu" sa krilom obogućava da se kontrolna površina odradi veoma precizno. Naravno, uvek je potrebno malo "doterivanja" sa gitom i šmirgl papirom...











Prelazi sa krila na eleron su savršeni kao i izlazne ivice...



Sledeći na redu su flapsovi. Elerone za sada ostavljam ovako, da mi služe za "reper" flapsovima. Na kraju ću sve izlazne ivice doterati da se lepo nastavljaju jedne na druge i obraditi ih u polukrug...

Pisano 23. decembra 2011


Flapsovi su napravljeni slično kao i eleroni, tako da ću taj deo izrade preskočiti...
Interesantnija priča vezana je za šarke. Pošto su flapsovi pilično veliki i duboki, šarke moraju biti jake. U Meister Scale-u prodaju fenomenalne šarke, napravljene od aluminijuma, jedino koštaju 15$ komad. Znači za 6 šarki 90$ + poštarina...

Iz Lindingera sam nabavio slične šarke, napravljene od plastike, ali tek kad su stigle video sam da su male za ovaj model. Za Lightninga će biti taman...

Na kraju sam smislio da šarke napravim sam...

Koristio sam Vitroplast, materijal od kojeg se prave štampane ploče za elektroniku. Vitroplast je napravljen od staklene tkanina i smole, i bez obzira što je oko 1,3 mm debljine, veoma je "žilav" i jak. 
Ali, uvek ima to ali, postoji problem kako ga seći. Na laseru ne može, freza mora da ima dijamantsko glodalo, a water jet Vitroplast seče sa lakoćom...
Raspitujući se gde bi mogao da nadjem ovaj materijal i kako da ga isečem, saznao sam da u Novom Sadu ima firma koja se bavi izradom štampanih pločica i da mi šarke bez problema mogu napraviti.

E sad, da bi znao kakav treba da bude njihov izgled, morao sam malo da eksperimentišem. Počeo sam sa koncepcijom koja je primenjena na Composti ARF-ovom Corseru. Tu je šarka prilično u flapsu i dosta je udaljena od donjake istog.
Napravio sam delove od špera i video kako ovakva geometrija funkcioniše. Pri spuštanju flapsa, njegova napadna ivica ide dosta duboko izmedju gornje i donje površine krila. Naravno, pojavi se otvor za prostrujavanje, ali je on u velikoj meri zaklonjen napadnom ivicom, koja, kako rekoh, ide duboko u profil... Ipak, smatrao sam da su u CARF-u znali šta rade kad su ovo konstruisali, pa sam naručio šarke...




U medjuvremenu sam pričao sa Mišom, koji je na svom Zerou drugačije postavio šarke i posle tog razgovora, nisam više bio 100% siguran da je SARF-ova koncepcija OK.
Zato sam pozvao čika Duleta i zajedno sa njim i uz pomoć nekih nemačkih časopisa, kao i gledanja kako flapsovi stoje i rade na mom Top Flite P 47 (gde, by the way, rade savršeno), rešio da malo promenim geometriju i da se držim proverenih metoda (mislim na hod flapsova kao na Top Flite Thunderboltu)..

Juče su stigle šarke i mogu vam reći da sam prezadovoljan kako su napravljene...




Posle malo eksperimentisanja gde da postavim osu rotacije, pomerio sam je bliže napadnoj ivici flapsa. Time sam dobio da napadna ivica flapsa ide paralelno sa donjom stranom krila, isto kao na TF P 47.

Sledeći korak je bio da ugradim 4 dela koja idu na flaps. Ovde je najbitnije da svi otvori, kroz koje će prolaziti šraf za fiksiranje flapsa, budu u istoj liniji.

 
Pošto je geometrija flapsa promenjena, morao sam malo da doteram oblik dela koji se lepi u krilo...






Prvo sam postavio dva spoljna dela, napravivši im kutije u kojima će biti postavljeni i ulepljeni. Kutije od balze povezuju gornji i donji plank krila...




Flaps radi savršemo... Kad sam sve još jednom proverio, sa dvokomponentnim lepkom sam ulepio ove spoljne šarke. Unutrašnje dolaze na red sutra...









Pre lepljenja unutrašnjih šarki evo još par slika kako flaps radi...





Kako se flaps sve više i više spušta u donji položaj, procep za prostrujavanje je sve veći i veći.


Napadna ivica flapsa je uvek u nivou donjeg dela krila






Od napred i nazad, to izgleda ovako...



Na Top Flite P 47, flapsovi rade savršeno, Zato sam, na kraju, njih uzeo kao "reper" kako da namestim i ove na Meisterovom modelu...





Pisano 30. decembra 2011



Od zadnjeg pisanja flapsovi su namešteni i savršeno rade...



















Teoretski, flaps može da se spusti do 90 stepeni, ali u praksi, nikad ga nisam obarao više od 45 - 50... Pri tom uglu otvara se priličan otvor za prostrujavanje izmedju krila i flapsa.

 








Pošto sam napravio flapsove, sve fino ošmirglao i doterao, prešao sam na elerone.

Ako ste zaboravili, malo podsećanje, elerone sam za krilo prilepio sa obostrano lepljivom trakom i napravio savršen prelaz...


Da bih ugradio šarke, morao sam elerone da odvojim od krila. Traka koja ih je držala ne lepi jako, ali dovoljno da se moglo se moglo odraditi svemalo pre pomenuto...


Dovoljno je bilo par puta preći sa brusnim papirom (zalepljenim na neku ploču) da bi se dobile veoma prave i oštre ivice.
Na sredini profila krila povukao sam liniju i na tačno odredjenim mestima napravio sam otvore za šarkice.
Za elerone sam koristio četiri klasične šarke, sa osovinicom u sredini.


Obradjena je napadna ivica elerona i na njoj su takodje napravljeni otvori za šarkice.



Veoma je bitno da otvori na krilu i eleronu budu paralelni i na istoj visini. Kad sam postavio eleron na krilo stajao je baš kao treba...












Sledeći na redu su bili poklopci za servoe. Napravljeni su od 3 mm topolovog špera. Koliko god da se trudim linija izmedju poklopca i otvora na krilu nikad nije perfektna, pa zato na gornju stravu poklopca zalepim avio šper od 0,4 mm, koji je širi par milimetara, dovoljno da ga kokrije žljeb...




Na Hellcat-u, kad je sve bilo gotovo, to izleda ovako...




Sledeće na redu je ugradnja servoa...