Prvi let

-pisano juna 2007-me

 

Prošlog četvrtka,  sedmog juna, skupila se ekipa, mala, ali odabrana, da proba svoje nove avione. Bio je tu i po koji stari model, naravno, ali sva pažnja je bila usmerena na nove "tice"...

Na predivno pokošenom čenejskom aerodromu našli smo se Coka, Gile i Kariklić koji su stigli iz Beograda, Radovan predstavnik Pančeva i mi domaćini - Bata, Jole, čika Dule Papić, Zoki i moja malenkost, Mirče...

Plan nam je bio da u prijatnoj atmosferi (kao i uvek) letimo modele i probamo dva nova Warbirda, Giletovog Corsera i mog Thunderbolta.

 

O Thunderboltu sam vec pisao dok sam ga radio, a sad je došlo vreme da vidimo da li je istina ono što svi kažu a, to je da ako želite da počnete da se bavite warbird-ima u bilo kojoj razmeri najbolji avion za to je Thunderbolt.

Thunderbolt macroMirče & ThunderboltMoram napomenuti da sam nameštajući težište morao da napravim "totalni razmeštaj" u trupu, da ne bih u prednji deo aviona morao dodati oko 250 grama olova. To je baš puno i uvek se teži da model bude što lakši, a ne da "vuče" nepotrebni teret. Sem toga, lakši avion lepše leti, a i prilikom sletanja opterećenje na trapovima je manje...


Da bih razrešio problem sa težištem, servoe horizintalnog i vertikalnog stabilizatora iz repa, prebacio sam napred ispod krila otprilike u tezište. Time sam skinuo prilično težine sa repa modela (odnos je otprilike 1:3, tj, za 100 grama koje treba dodati napred treba skinuti oko 30-tak grama pozadi).
Sem što sam pomerio servoe i bateriju prijemnika sam postavio maximalno napred skroz do firewall-a. Horizontalni stabilizator sada pokreće čelična žica koja ide kroz bovden, a vertikalac je na pull-pull sistem preko najlona za pecanje od 1,4 mm...
Kada sam posle ovog zahvata proverio težičte ono je bilo apsolutno gde treba, možda je model čak i za nijansu više "nosat" ali, to nije loše za prve testove... Ukupna težina modela je 4 kilograma...

 

Par dana pre prvog leta sa Cokom sam bio da razradimo motor. Motor je kao što znate četvorotaktni OS max od 15ccm. Razrada je prošla besprekorno, motor pali iz prve i u svim režimima rada radi dobro.

Za "D day" Thunderbolt je bio apsolutno spreman.

Thunderbolt i CorsairiSve sam sto puta proverio: motor pričvršćen, težište namešteno, baterija napunjena...
Sa Cokom sam imao dogovor da će prve startove i regliranja napraviti on. Meni je to najsigurniji put da ne brinem kako će sve proći, jer ja nikada nisam leteo ovako veliki model.

 

Vreme za prvi let je bilo prilično dobro, ako se izuzme malo jači vetar...


Napunio sam rezervoar, proverio sve otklone i konačno upalio motor. Sve je do sada funkcionisalo u najboljem redu... Dogovor je bio da prvo poletanje bude sa asfalta, bez flapsova. Coka je preuzeo uređaj, još jednom proverio komande i dao gas a onda....

Thunderbolt DetailThunderbolt je krenuo pravo kao strela i od zemlje se odvojio već posle par metra, bez ikakve tendencije skretanja na bilo koju stranu. Coka je podigao model na relativno bezbednu visinu i odmah je komentarisao kako model savršeno leti, što se moglo videti i sa zemlje. Thunderbolt, sem par klikova trimera horizontalca, uopšte nije morao da se reglira. Leteo je pravo bez i najmanje težnje bilo kakvog skretanja. Motor je radio savršeno a, moje oduševljenje je bilo beskrajno...


Mogu vam reći da je i Coka bio veoma zadovoljan pogotovo činjenicom da je Thunderbolt, kako je sam rekao, mirnije i lepše leteo od njegovog Corsera koji je od istog proizvođača, firme, Hangar 9.
Posle par krugova probane su neke figure, probali smo i flapsove, naravno na bezbednoj visini, i oni rade vrlo lepo. Model vidno uspori sa tek blagim podizanjem prednjeg dela. Posle desetak minuta leta točkovi su izbačeni i Coka je Thunderbolta prizemljio nežno da nežnije nije moglo biti. Oduševljenje je bilo opšte, svi prisutni su se složili da model u svim fazama leta funkcioniše bez greške i da vrlo realistično izgleda u vazduhu.

 

Prvi let smo "overili" šampanjcem koji mi je Bata poklonio početkom godine rekavši da ćemo ga piti kad Thunderbolt poleti....

Thunderbolt detaljPosle prvog starta provereno je sve na modelu da se nešto nije od vibracija slučajno odvrnulo ili popustilo... Postavljena je i bomba kako bi probali da li i taj mehanizam radi kako treba.


Kasnije tog poslepodneva napravili smo i drugi start.


Pilot je opet bio Coka ali, pošto je podigao model i otkačio bombu, ja sam preuzeo komande.

Kakav filing...

Kao što sam rekao ovako veliki avion sa ovako snažnim motorom nikada do sada nisam leteo. Nisam se bojao da ću nešto ,,zeznuti,, tokom leta nego mi je osećaj mase i inercije modela bio potpuno nov.
Sve u svemu lepo sam leteo i vrlo brzo se okuražio pa, sam napravio i koji luping i valjak. Posle desetak minuta komandu je opet preuzeo Coka i ponovo vrlo nežno spustio Thunderbolta.

 

E, sad sam se stvarno "napalio"...

 

Dosuo sam goriva i krenuli smo u treći start. Poletanje je opet obavio Coka ali, sam sada odmah nakon poletanja uzeo uređaj u svoje ruke i leteo sam sam sve vreme. Naravno da je Coka bio kraj mene govoreći mi o čemu da vodim računa. Probao sam da vežbam prilaze za sletanje i za divno čudo sasvim mi je to lepo išlo. Nije da ja ne znam da letim nego jednostavno nisam znao šta me čeka sa ovolikim avionom. Posle desetak prilaza rekao sam da ću sleteti i uz opšte navijanje prisutnih moram se pohvaliti da sam to uradio veoma dobro. Bio sam u delirijumu....

 

Mirče & ThunderboltAvion je fantastičan i sve ono sto sam čitao o njemu je tačno. Leti vrlo neutralno, lako se sa njim upravlja, motor radi extra i jednom rečju prezadovoljan sam izborom i modela i motora...

 

U mojoj karijeri u par navrata sam imao modele koji su leteli neverovatno dobro od prvog starta. Neki od njih su Stork 1 - F3J klase, Stork 2 elektro, Žuća, a definitivno toj listi sada pridodajem i Thunderbolta. Jedva čekam da idem da ga letim ponovo. Mislim da će jedrilice i elektraći sad polako ići u "penziju"...

 

Sve ove godine letenja jedrilica i izbegavanja motornih modela podsetile su me na vic o MC Hammeru i Dalaj Lami... Znate ga sigurno...

MC Hammer ima sve u životu ali, stalno je nešto nezadovoljan...  Jednog dana rekoše mu da bi mu najbolje bilo da ode na Tibet kod Dalaj Lame da mu ovaj objasni šta je smisao života...
Tako je i bilo, ode MC, nađe Dalaj Lamu i pita ga šta je smisao života...

- Život je reka - reče Dalaj Lama - Idi na obalu gledaj u reku i vrati se nakon mesec dana. Sve će ti se razbistriti... - dodade Dalaj Lama

Tako je i bilo. Ode MC, gledao reku dan, dva, tri... Posle prve nedelje vratio se kod Dalaj Lame.

- Otkud ti?- pita Dalaj Lama
- Vidi, gledao sam u reku. Mene kući čekaju žurke, kola, lova, ribe, sex, droga, ništa mi nije jasno...

Gleda njega Dalaj Lama pa, reče: "A ja mislio život je reka..."

 

 E, tako sam i ja mislio da je letenje jedrilica modelarstvo...