izrada detalja i vedering

Pisano decembra 2008

 

Thunderbolt je model o kojem ste već uveliko mogli čitati na stranicama ovog sajta.

Posle zadnjeg leta krajem oktobra 2008-me godine otišao je na zasluženi zimski odmor. Stajao je u prikolici skoro dva meseca... Jedan dan pade mi na pamet "suluda" ideja da mu napravim novi finish...

Thunderbolt ovako ofarban izgleda prelepo ali, pravi avioni, pravi warbirdi, nisu bili takvi... Nisu bili "ugladjeni" kao naši modeli, bili su mnogo grublji, površine su im bile napravljene od limene oplate koja se uglavnom nitovala za noseće delove na avionu.


Mnogi modelari, pogotovo oni koji idu na takmičenja skala modela, završavaju svoje modele maksimalno se trudeći da verno dočaraju, reprodukuju, ovakvu vrstu oplate aviona. Stoga, po površini krila i trupa izvlače linije koje simuliraju panele kao na pravom avionu, stavljaju bezbrojne kružiće koji predstavljju nitne.

Na nekim od pravih warbirda nitne su bile ravne a, na nekim su imale "glave". Sve to se da vrlo realistično reprodukovati i preneti na model.

Mnogi na svoje modele posle farbanja airbrushom dodaju detalje koji predstavljaju rdju, garež od mitraljeza, slivanje ulja, okrnjenu, izgrebanu farbu....

 Takva vrsta finiširanja modela se posebno ceni jer predstavlja prava mala "umetnička dela"...

Ljudi koji su to radili znaju koliko treba istraživanja po dokumentaciji, razmeravanja na modelu, rada, strpljenja i upornosti da se tako nešto napravi.


O ovakvom finiširanju sam dosta razmišljao dok sam pravio Thunderbolta ali, nisam imao "petlje" da to radim... Stavljanje nitni je ogroman posao i svaka greška se vidi a, kad je sve gotovo, model se može veoma lako "upropasti" ako se ovo ne napravi kako treba...

Ipak gledajući modele na Top Gun-u, svi imaju nitne i ostale neophodne detalje da bi bili kao originali i stvarno ti detlji daju jedan poseban "šmek"...

Modeli koji su od epoxy-a često ove stvari imaju već odlivene a, na modelima koji su pravljeni kao moj Thunderbolt, od drveta, pa, finiširani epoxy smolom i staklenom tkaninom, ovi detalji se moraju naknadno dodavati.

 

Detalji se sastoje od panel linija - spojeva ploča lima na pravim avionima, nitni, razno raznih poklopaca i inspekcionih otvora, šrafova...

Panel linije se prave kad se model finalno izšmirgla, pre špicgitovanja.

Tanke trake samolepljive folije, širine 1 - 1,5 mm izlepe se na model gde su bili paneli na pravim avionima. Posle špricgitovanja trake se odlepe i u špric gitu ostaje žljeb. Naravno, više šmirglanja trupa jer je špricgit tanak pa, bi se linije mogle oštetiti...

Kad preko žljebova dodje farba efekat je veoma dobar...


Nitne se prave na dva - tri načina...

Prvi sa metalnom cevcicom koja se stavi u lemilicu. Na odredjenoj temperaturi, kad se lemilica sa cevčicom prisloni na površinu modela, ona se prosto utisne u epoxy smolu i staklenu tkaninu. To je postupak kad su nitne ravne... Takve su na Thunderboltu...

Druga mogućnost je da se od lepka prave kapljice po trupu i krilima i te kapljice kad se osuše prestavljaju nitne. Ovo je varijanta kad su nitne ima "glave"...

Treća varijanta je da se od smolepljive folije iseku kružići 1,5 - 3 mm prečnika i zalepe ih na model...

Pričajuci o svemu ovome sa Saletom iz Veternika, mojim drugarom modelarom koji leti helikoptere, kaže on:  "Ajde da probamo ovo sa lemilicom i cevčicom"...

Odmah sam znao šta će biti, jer ako experiment uspe, ja se neću "smiriti" i nitne mi "ne ginu"....

Rečeno - učinjeno, uzeli smo lemilicu, uglavili cevčicu, spoljnjeg prečnika od 3 mm i probali smo na parčetu balze sa staklenom tkaninom da vidimo šta će biti...

Kružić je bio besprekoran i drugi i treći... Dalje već znate šta sledi....

 










Otišao sam u garažu, otvorio prikolicu, izvadio krilo od Thunderbolta i evo već treći dan "udaram" nitne...

Pre "početka radova" krilo je izgledalo ovako:



Nitne sam počeo da stavljam prvo sa donje strane krila, da vidim kako će mi ići i da ako nesto "zeznem" baš ne upada mnogo "u oči".

Prvo sam u knjigama i na nekim umanjenim planovima od pravih Thunderbolta, našao šemu kako su nitne bile postavljene...


Da bi posao bio napravljen kako treba, otreban je pravi alat. U ovom slučaju to je lemilica sa regulatorom toplote i neki šablon koji će služiti da nitne koje postavljate budu uvek na istom rastojanju. Cevčica za utiskivanje nitni je obična bakarna cev prečnika 3 mm, koja je postavljena u lemilicu...




Ovo je veoma "pipav" posao i potrebno je mnogo strpljenja da se sve odradi kako treba. Grške se odmah vide i nemogu se popraviti...




Gledajući povrsinu krila sa nitnama, koju sam do sada uradio, više sam nego zadovoljan. Kad ovo zavrsim onda dolazi blago šmirglanje pa, doterivanje detalja farbom...


Ista procedura je odradjena i na trupu...





Po sredini trupa uradjen je prvi red nitni od kojeg se razmeravalo sve ostalo...

 






Potom su na red došle i repne površine i kapotaž...





Pet dana sam stavljao nitne na krilo. Ako nema jedno 6000 komada, nema ni jedne... Ipak kad sam završio i kad sam video kako izgleda bio sam veoma, veoma zadovoljan, vredelo je truda.

Kad se stavljaju nitne pod, pritiskom i temperaturom, deo površine krila pored kruga, koji je nitna, se blago istisne. Zato je potrebno kompletno krilo ili trup izšmirglati po završenom poslu. Ovo sam radio sa šmirglom 400 koja na zadnjoj strani papira ima tanak sundjer.

Pošto je moje krilo vec bilo ofarbano i izlakirano nisam preterivao sa šmirglanjem, tj. šmirglao sam samo blago čisto da poravnam nitne. Pre šmirglanja kad se rukom predje preko površine krila oseti se da je krilo prilično rapavo, zbog gomile sitnih ispupčenja.

Šmirglanjem se, sem tog viška oko nitne, skine i tanak sloj laka i dobije se dobar efekat da na mestima gde su nitne ne skineš lak ili vrlo malo a, na drugim ravnim površinama lak "matira". Kad se posle šmirglanja krpom obriše krilo izmedju nitni ostanu sjajnije linije nego što je površina krila, i one još više naglašavju nitne...

 

Sve vreme dok sam stavljao nitne razmišljao sam kako ću sad ofarbati model tj. kako ću da napravim one fine detalje da je avion mastan, prljav, da ima garež iza mitraljeza. Pre neko veče sam izšmirglao krilo a, onda mi "djavo nije dao mira" (bila je skoro ponoć) hteo sam da na samom vrhu krila, sa malo farbe, probam da "zaprljam nitne"...

Tehniku kako se to radi video sam u jednom časopisu. Stvar je jednostavna, na krpu ili sundjer se stavi malo farbe, premaže se željena površina i potom se čistom krpom obriše. U svim rupicama i linijama ostaje farba a, višak se skine i dobije se efekat zaprljanih detalja...

Posto je Thunderbolt farban akrilnim bojama i lakom morao sa da koristim farbu koja nije agresivna da ne oštetim već nanete boje (recimo, nipošto nitro...). U garaži sam našao pikslu crne emajl farbe i uljani razredjivač, i rekoh sebi "ajde da probam da vidim šta će biti"...

Uljana boja na parče sundjera, višak boje skinem na papir, potom sam sa sudjerom ovlaž natapkao farbu na samom vrhu krila, i sa krpom, kao kad viksaš cipele, razmazao boju. Sa drugom čistom krpom sam odmah skinuo višak boje ali, ni sam se nisam nadao efektu koji ce se desiti...




Srebrna boja kojom je bio ofarban model je, pošto je preko nje sad došla crna, poprimila jednu neverovatnu nijansu, pravu nijansu uprljanih delova... Srebrna boja se u momentu pretvorila u prljavo srebrnu dok su rupice nitni postale crne. Fenomenalno...













U zavisnosti koliko trljaš sa čistom krpom možeš manje ili više da skineš naneti sloj pa, da time dobijaš manje ili vise "prljave" detalje. Ako se pretera i nešto "zezne" na novu krpu sipaš uljani razredjivač i sve obrišeš, kao da crne boje nije ni bilo...

Znači ne mozeš ništa pokvariti jer uvek možeš sve obrisati i vratiti sa na početak...

Ovaj posao mora da se radi u delovima jer se boja brzo suši i ne može se namazati celo krilo. Kako sam "mackao" deo po deo dobijao sam baš onaj efekat kojem sam težio...










Sve u svemu dok sam završio donju polovinu krila bilo je pola četiri ujutro... Krilo je izgledalo "brutalno dobro"...





Istom metodom je odradjen i trup, a kako Thunderbolt izgleda evo na par slika...













































...a ima ih i na ovom linku...