Pisano septembra 2008.

 

Od prvog Thunderboltovog leta prošlo je skoro dve nedelje. U medjuvremenu sam namestio točak, proverio i osigurao sve šrafove i matice na modelu, da mi se ne bi desilo da opet nešto otpadne...


 Ohrabren utiskom kako model lepo leti rešio sam da je došlo vreme da odem na aerodrom i sam napravim svoj prvi samostlni let . Osećao sam se spremnim jer sam do sada imao popriličan broj letova sa Zero-om, koji je po gabaritima i težini veoma sličan Thunderboltu.

Da se slučajno ne bih predomislio u svojoj nameri napravio sam "štos" da je ovaj prvi samostali let, moj "diplomski rad" i da ga branim na Čenejskom aerodromu. Pošto sam ideju razglasio, mojim drugarima modelarima, više povratka nije bilo...

Po dogovoru sutradan, malo pre 16 časova, smo se svi našli na aerodromu... Let je bio zakazan za četiri...

Svi smo bili tu, moja malenkost, branilac diplomskog rada i moji prijatelji koji za ovaj moj veliki modelarski korak dobili titule profesora...

Tako su bili prisutni eminentni stučnjaci iz zemlje i inostranstva, Profesori Jole i Bata, Doktora modelarskih nauka Radovan iz Pančeva i Doktor Specijalista modelarskih nauka Joja iz Kanade. Sem ove "elite" prisutni su još bili i moj dragi čika Dule Papić, Sale, Radovan iz Bačke Palanke....

 

Prelomio sam, da posle 65 letova sa Zerom nema razloga da brinem da ću nešto naraviti što ne treba.

Naravno, Thunderbolt ima već jedan let i Coka ga je poprilično dobro natrimovao, tako da baš nisam kretao od nule.

Sve u svemu ipak je bilo uzbudjenje tj. više neka blaga bojazan koja se uvek javi pre prvog leta bilo kojeg modela.

Reč je o tome da ne znaš kako će se model ponašati u odredjenim situacijama.

Ako su osnovne stvari nameštene kako valja, uglovi krila, repa, težište... onda ne bi trebalo da bude nikakvih velikih problema.

Ali, koliko je snažan motor, koliko rula, koja mu je minimalna brzina, šta kad se do kraja spuste flapsovi... ostala su pitanja na koja samo imamo odgovore u vazduhu.

 


Sve u svemu, pripreme su obavljene, motor radi, model usmeren prema Sirigu, hangari i veliki avioni sa moje leve strane, podalje ali...

Dajem gas, to činim malo brže nego što je trebalo, flapsovi su malo spušteni, model kreće i skreće, naravno, na levu stranu. Nisam dovoljno kontrirao vertikalcem (u desnu stranu) i model je skrenuo, skoro za devedeset stepeni i sad već uveliko tutnji po zemlji...

Povratka više nema, blago navlačim palicu, ne smem mnogo jer je model 12,5 kila i Thunderbolt se odlepljuje od zemlje ali, nevidjeno sporo dobija na visini... Naravno ide pravo na velike Antonove i hangar. Šta cu, gas je do "daske" još malo blago navlačim palicu i prelećem ove prve prepreke.

Blagi desni zaokret i sad letim pravo na Amidžin hangar. No, sad je već brzina bila veća tako da sam ovaj hangar ipak bezbedno preleteo... Od silnog uzbudjenja, tek tada sam se setio da nisam uvukao tockove, potom sam podigao flapsove i dalje je bilo sve savršeno...

 

U vazduhu Thunderbolt, bar se meni čini, leti sporije od Zeroa, ali mnogo stabilnije.

U manevrima mora se dodavati pun gas pogotovo kod lupinga i petlje. Kao i na pravom avionu pre manevara blago guranje palice od sebe nije loše jer se time dobija extra brzina. Pri izlasku iz figura na horizontalni let, mora se ranije dodavati gas da bi se održala brzina.

Ono što me je najviše oduševilo bilo je sletanje jer sa skroz spustenim flapsovima i motorom na leru, sletanje je apsolutno isto kao na Zero-u. Doduše, zbog veće težine brzina je poniranja je malo veća i model, kad dodje blizu zemlje, mora malo duže da se leti "navučen" dok se ne "izduva" brzina...


Veoma sam sretan da je sve proslo OK i veoma sam zadovoljan modelom. Thunderbolt je ozbiljniji model od Zeroa ali, bez "japanca" ne bi ja ovo tako sigurno i bezbedno leteo. Prelaz sa Zeroa na Thunderbolt je mnogo manji korak nego sa Thundrbolta Hangara 9 (1,65 m) na Zero...

 

Drugi let, imajući iskustva iz prvog, prošao je mnogo bolje jer je poletanje bilo kako treba, a sa ostalim manevrima u vazduhu, nije ni bilo problema...

Na kraju mogu kazati, sem, da sam položio, profani su potpisali diplomu, a ocena? Da budem iskren zbog onog lošeg prvog poletanja, recimo 8...


Letenje, petlja, valjak...

Sletanje...

 

Bata i cika Dule su sve gledali "bez daha"... I na kraju overena Diploma...