Tuning motora

Pisano 24. januara 2010


Zimski period je uvek vreme kad se u radionici prave novi ili doteruju postojeći modeli. Ovo doba godine treba iskoristiti da se sve ono što se pokazalo da može bolje da se odradi na modelu, sada, popravi, dotera ili zameni.

Sa Thunderboltom sam ušao sad već u treću sezonu.
Prve godine, 2008-me, nije se znalo ko se koga boji više, ja modela ili model mene...
Prošle godine sam ovaj model leteo preko 50 puta i uz veliki broj startova na Zerou, totalno se opustio i baš uživao...
Ipak kad uporedim Zero-a i Thunderbolt-a koji su skoro iste veličine i težine, vidim da Zero mnogo "lakše" leti i ima veću rezervu snage.  Oba modela imaju isti motor Zenoah 45...


Profili krila na ovim modelima nisu isti i samim tim Zero koji ima nešto tanji profil leti malo brže i prodornije.

Kad sam pravio Thunderbolta, moj prvi veliki warbird model, dosta sam se držao uputstava koje je pisao proizvodjač kita, Top Flite.
Preporučeni motor za ovaj model je bio US 40, a ja sam sticajem okolnosti nabavio i stavio Zenoaha 45...

Posle mnogo startova ispostavilo se da jači motor ne bi škodio...
Probao sam, da sa manjim korakom elise, sa 20x10 sam smanjio na 20x8, malo "rasteretim" motor ali, poboljšanje je bilo vrlo malo...

Na RC Universu ima jedan veliki topik o ovom, Top Flite Thunderboltu, i čitajui ga video sam da skoro niko nije stavio motor ovako male zapremine.
Top Flite je u medjuvremenu izbacio i ARF verziju ovog Thunderbolta i preporičuju DA 50 motor. ARF je presvučen sa monokotom, nema toliko detalja, tako da je sigurno lakši, jedno 2-3 kilograma od mog modela.

Praveći Hellcat-a namenio sam mu Zenoaha od 62 ccm. No, kako sam već pisao ranije, predomislio sam se i kupio sam Zenoaha GT 80. Pošto mi je ostao G-62 rešio sam da ga stavim na Thunderbolta...

Rečeno, učinjeno...

Sa modela sam skinuo 45-icu i prvo šta sam radio "bacio" sve na kantar. Ispostavilo se da je G-62, 250 grama teža od G-45...

U Thunderboltu nemam ni grama olova i ova razlika u težini bi mogla da mi predstavlja problem. Znate kad je  sve lepo namešteno, osigurano,  pričvršćeno a, sad to treba da "budžiš" ponovo...

Kad sam počeo da gledam kako ću da namestim 62-jku, video sam da su kućišta i ploče sa kojima se montiraju na model , kod ova dva motora apsolutno ista. Auspusi su takodje identični...

Zenoaha 45 sam na Thunderbolta montirao preko jedne ploče od špera koja je preko silent blokova bila pričvršćena za fire wall. Kad sam skinuo i izmerio ovaj sklop video sam da ima skoro 400 grama !!!





Imam nosač motora za G-62 koji je od aluminijuma a, imam i aluminijumske odstojnike, koji će u ovoj konfiguraciji ići direktno na trup..
Ovakvim postavljanjem motora uštedeo sam oko 170 grama težine i sad mi je, praktično, veći motor lakši od onog starog...



Pošto je Zenoah 62 ima veći cilindar i karburator problem je kako da ga stavim pod kapotaž a, da ništa ne viri.   

Video sam da šta god da uradim auspuh ne mogu postaviti a, da ne sečem kapotaž, što nije dolazilo u obzir. Takodje sam ustanovio da ako samo malo zakrenem motor u levu stranu i karburator staje savršeno pod kapotaž.

Tako sam i uradio, lepo sam sve razmerio, izbušio 4 nove rupe za nosač motora i postavio motor na trup zakrenut malo u levo...

E, sad je počela "igranka" šta da radim sa auspuhom?

Nakon mnogih gledanja, merenja, surfovanja po internetu u potrazi za nekim "pitts style" auspuhom, gledanja šta nudi Toni Clark u Nemačkoji i tako dalje, uvideo sam da bi bilo najbolje da ja sam napravim izduvni lonac.

Morao sam da vodim računa o par stvari, prvo, da zapremina novog lonca ne bude manja od originalnog. Kao što sam već napisao Zenoah 45 i 62 imaju isti izduvni lonac...

Više sam vodio računa o površinama izduva na cilindru i površinama otvora na cevima koje su u loncu i kroz koje gasovi izlaze van njega u atmosferu...

Raspitivao sam se kod Coke, čika Duleta, Joleta, Gileta i sve se svelo da jedino experimentalim putem može da se sa sigurnošću utvrdi koliko je neki auspuh dobar ili nije.
Moji zahtevi kod ovog auspuha su bili samo može da stane pod kapotaž, da se ne vidi i da motor ima iste performanse...
















Kad sam došao do nekih saznanja, krenuo sam da pravim prototip...
Prvo je napravljen model od kartona, pa od balze...



Pošto sam bio zadovoljan oblikom izduvnog lonca, i  zahtevima koje sam postavio da mora da ispunjava, javio sam se mom drugaru Belom...

Beli je, slobodno mogu reći, čarobnjak za rad sa prohronskim limom...
Em, što ima veliku i dobro opremljenu radionicu, em je nevidjeno pedantan...
Pravio mi je već neke stvari i uvek je sve bilo besprekorno, tačno, lepo uradjeno...

Po dogovoru, obreo sam se u Šapcu, gde Beli živi i radi, sa sve Thunderboltom u gepeku.
Kad vidite slike koliki je izduvni lonac i kad vam kažem da je pravljen skoro 10 radnih sati, rećićete da nije moguće...
Ipak jeste, ja bio u radionici sve vreme...
Doduše, više sam gledao šta i kako Beli radi, nego što je on od mene imao neke "vajde", ali toliko je trajalo...













Sad kad gledam auspuh, skoro da mi je žao što ide pod kapotaž i neće se videti...

Pošto je model stigao nazad, ostalo mi je još da izbušim otvor na kapotažu i da uživam kako sve lepo izgleda...



Na kraju su težine došle na isto, auspuh koji smo pravili teži je 50 gr od originalnog a, elisa, većeg prečnika od stare za 2 cola, 75 grama... Sve u svemu težina modela je ostala ista a, samim tim i težište...

A, kako radi, e to kad malo otopli pa, "kresnemo" motor...
Moram ostaviti da pišem o nečemu i za drugi put...