War birds‎ > ‎Zero‎ > ‎

Zero Upgrade

- pisano maja 2009-te


Izrada skala modela pogotovo war birda, pruža vam mogućnost da skoro do "besvesti" doterujete svoje modele i da stalno nešto novo radite na njima.

Ovogodišnji put u Ameriku pružio mi je priliku da, umesto da se ponovim nekim novim modelom, kupim delove kojima bih doterao svoje postojeće avione.

 

Najveće izmene pretrpeće Zero, moj prvi veliki warbird i model kojeg veoma volim da letim.

 

Za Zero sam kupio JR prijemnik na 2,4 GHz, isti kakav već imam u Thunderboltu.

Za fiksiranje prijemnika najbolje se pokazala "čičak" traka. Mali "sateliti" sasvim dobro se fiksiraju sa obostrano lepljivom sundjerastom trakom

 









Zero sam do sada leteo sa Futaba osmokanalnom stanicom na 35 MHz i PCM prijemnikom ali, zbog sve većeg broja novih modelara prelaz na 2,4 GHz pruža veću sigurnost u vazduhu.


Kupljeni su i pneumatski trapovi na uvlačenje. Firmu ne menjam, tako da su i ovi Robartovi.

Neophodne stvari za uvlačeće trapove. Retrakti su veoma kvalitetni, kompletno napravljeni od aluminijuma...

 

Trap se bira prema veličini modela i prečniku "noge".

Na Zero-u su odmah na početku, umesto originalnih žica od 6 mm stavljene Robartove "noge" sa amortizerom. One se postavljaju na originalne, skraćene, žice i prčvrste se malim "crv" imbusima. Ovo savršeno radi ali, se trapovi ne uvlače...

E sad, ko hoće (moj slučaj), može da kupi još pneumatske mehanizme za uvlačenje u koje idu malopre pomenute "noge". Naravno, mora se voditi računa o prečniku noge i veličini retrakta...

U krila se ugrade ovi mehanizmi a, uz njih treba vam još boca, ventil, i ostale sitnice za pneumatiku kao, i još jedan servo...

 

JR stanica, koju sad koristim za letenje, ima 9 kanala i omogućava mi da ugradim još jednu "caku" - smoke system - "dim" koji model može da pravi tokom leta.

Smoke system se sastoji od par delova: rezervoara u koji se sipa tečnost koja daje dim, pumpe za "teranje" te tečnosti od rezervoara do auspuha, tigonskih creva, bespovratnog ventila, elektronike, baterije za napajanje pumpe, niplica...

Uz postojeći rezervoar mora se dodati još jedan. U zavisnosti od kubikaže motora bira se i veličina rezervoara. Pošto za smoke system mešavina za dim ide direktno u auspuh, "potrošnja" je mnogo veća...


Nekad i sad... Umesto jednog postavljena su dva tanka, jedan za gorivo i drugi za smoke. Rezervoari su 0,7 lit. što je dovoljno za 12 minuta leta i 3-4 minuta dima.

Crni okrugli deo je pumpa za smoke, a u gornjem desnom ćošku drvenog nosača je elektronika od smoke systema... Baterije prijemnika i smoke systema su skroz napred do fire wall-a...

Smoke se koristi samo 3-4 minuta tokom leta i to, kako uputstvo kaže, od 2/3 gasa nagore.

Pumpa, broj obrtaja, se šteluju. Premala količina smoke tečnosti neće biti efikasna (nema dima) a, mnogo goriva može vam napuniti auspuh i zagušiti motor...

Raniji sistemi su imali na tigonskom crevu, od pumpe do auspuha, jedan "prstenčić" za šrafom, gde se stiskanjem creva regulisao prečnik pa, samim tim i protok goriva. Takvih sistema ima i danas, ali je to starija varijanta...

Smoke system, ugradjen u Zero, proizvod je firme TME - Tejera Microsystems Engeneering koja više od 20 godina radi ovakve stvari.


Pumpa smoke sistema priključena je na elektroniku u koju ide i baterija (za pokretanje pumpe). Iz elektronike ide kabel (kao sa servoa) u neki od slobodnih kanala u prijemniku.

Elektronika omogućava da kliznim trimerom na predajniku, podešavate broj obrtaja pumpe, pa samim tim i protok tj. količinu dima...

Otvor se na auspuhu pravi blizu izduva na cilindru, jer je tu najveća temperatura pa, smoke gorivo momentalno ispari i pretvara se u dim...

 

Za "gorivo" koriste se razne recepture a, meni je sad ostalo da se malo "igram" pa, da vidim šta najbolje dimi...

Za sada sam probao miks dizela i ulja za automatske menjače, u preporučenom odnosu 50:50% ali, imam utisak da ulje slabije sagoreva pa, kad se doda veća količina "smoke goriva" nesagorelo ulje počne da se sliva niz krilo.

Sve je masno, kao da teram model sa glow motorom...

Miks dizela i kerozina 50-50% nešto slabije dimi od gore pomenute mešavine... Samo dizel je slična priča kao sa kerozinom...

Na kraju sam u dizel dodao, umesto 50 oko 20 % ulja za automatske menjače i dim je bio sasvim dobar ali, sa manje "mašćenja" krila... Mislim da ću ostati pri ovoj

Inače, dok sam u dvorištu probao koliko treba dozirati ove "dimne smese", u jednom momentu sam preterao i desilo mi se da sam zagušio motor. Zenoah je samo stao, a dok sam ugasio pumpu auspuh se poprilično napunio... Trebalo je malo vremena da se sve opet pročisti i sve je vrlo brzo opet bilo OK.

 

Ako se neko upusti u ovu avanturu, bilo bi dobro da zna neke stvari, da ne prolazi sve šta sam ja već radio.

Znači, pumpa treba da se vrti sa veoma malo obrtaja. Ovo je veoma bitno da ne zagušite motor dok ne utvrdite koliko smoke mešavine treba...

Na sub trim-u ili travel adjustment opcijama u meniju stanice, namestite da se elektro motor pumpe sporo okreće a, onda dodavanjem % na stanici povećavajte broj obrtaja tj. količinu goriva koju pumpa tera ka auspuhu.

U miksu koji sam koristio za probu (dizel i ulje za automatske menjače), dim do neke mere postaje gušći a, potom uz auspuha kreće da izlazi ne sagoreli "sadržaj"... Tad znate da više od toga ne može da sagori...

Niplica se na auspuhu postavlja blizu izduva kod cilindra jer je temperatura tu najveća...

 

Sve u svemu, prvi utisci su dobri i dim se lepo vidi na nebu.



Mana ove priče je da se sve veoma zamasti. Ne znam šta je masnije, model, dizel, ulje, ruke, krpe, stanica, alat...

Mislim da sve ovo nije za modele presvučene monokotom,  jer kad se ova vrsta presvlake jednom umasti, a to je neminovno, više se ne može kvalitetno izmonokotirati.

Zbog toga me je test sa smoke sistemom samo "ubrzao" u nameri da Zero-ovo krilo presvučem u staklenu tkaninu i da ga ofarbam, kao što sam radio na Thunderboltu...


Pošto i ugradnja retrakta traži velike prepravke na krilu ovo je sledeće šta ću raditi u narednih par nedelja...

 

Naravno, izveštaji i o ovome slede...