War birds‎ > ‎Zero‎ > ‎

Zero upgrade - gitovanje, šmirglanje krila, panel linije...

- pisano juna 2009-te

Pošto sam krila presvukao sa staklenom tkaninom i epoxy smolom, i kad se sve dobro osušilo, radove sam nastavio šmirglanjem istih...

Za šmirglanje san koristio Siasoft P 240 šmirgl papir koji sa zadnje strane ima tanak sundjer. Pokazao se kao veoma dobar, a mnogo sam ga koristio na finiširanju Thunderbolta.

Staklenu tkaninu morate šmirglati veoma nežno da se ne bi probila. Treba se truditi da do toga ne dodje, ali ako se i desi, nije veliki problem jer će kasnije git popuniti te otvore...

Rupe ćete sigurno imati ako tkanina, nije besprekorno legla na površinu tj. ako ste imali mehuriće. Te mehuriće obavezno sada odstranite i sve ih ošmirglajte. Jeste, napraviće se rupe ali, kako rekoh, git to popunjava...


Sledeća faza je špric gitovanje...

Ovo sam radio sa Body-jevim špric git sprejevima... Tako sam napravio celog Thunderbolta i pokazalo se OK...

Firma Body ima špric git u spreju, sive je boje, veoma se lako nanosi, brzo suši i lako se šmirgla. Špric git ne može da popuni velike ogrebotine, rupe i sl. za to služi git, ali kad krilo špric-gitujete "pokažu" se mesta koja treba gitovati.

 Trebao mi je jedan ceo sprej špric gita za krilo, elerone i flapsove... 

Sprej je zgodan za rad pošto ga samo odložiš po završenom poslu. Pištolj za farbanje moraš stalno prati razredjivačem... Minut špricgituješ a, 10 minuta pereš pištolj... Pa, tako sto puta...


Kad se nanese špric git tek tada se vidi koliko je krilo ne ravno i koliko ima malih rupica. Da bi se eliminisale koristio sam dvo-komponentni Body Fine git.

Kod gitovanja treba voditi računa da se pregituje sve što treba ali, nemojte ga debelo nanositi, jer posle treba sve to ošmirglati... Bolje je gitovati dva tri puta tanje, nego jednom debelo...



 








Kad se git osušio, počela je "igranka" sa šmirglanjem. Šmirglao sam tri dana, naravno ne cela, ali potrošio sam sigurno preko 10 sati na ovo...

Prvo sam koristio šmirgl papir gradacije 100, koji sam nalepio na jednu ploču od balze. Šmirgl papir se savršeno zalepi duplo lepljivom trakom a, kad se potroši duplo lepljiva traka se lako skida sa drveta (pločice od balze) i na njeno mesto dolazi nova sa novim šmirgl papirom.

Kako sam pisao ranije, dok sam pravio Thunderbolta, ploče sa šmirgl papirom su neophodne da se ne bi pravile rupe na površinama. Rukom negde stisneš više, negde manje a, pločica naleže velikom površinom i ravnomerno skida git...

Tamo gde je gitovano sa dvokomponentnim gitom treba uložiti više napora da se površine izšmirglaju. Sve u svemu, veoma treba paziti da se ne pretera i da se ne probuši tkanina...

Šmirgla se sve dok se ne skine skoro sav git koji je nanet. Ovo važi i za špric git...

Naravno, kad ovo radim u svim ulegnićima ostaje git, u manjim špric git a, u malo većim i onaj dvokomponentni. Zato sam i gitovao krilo, da ga maksimalno izravnam.

Šmirglanje, kako rekoh, traje poprilično i odmah da znate, prljavo je "do bola"... Prašina leti na sve strane, a onaj koji to radi, bude beo kao pekar...

Kad je sa daščicom i 100-tkom šmirglom sve odradjeno, uzmem opet onu sundjerastu šmirglu gadacije 240 i kompletno sve predjem ponovo. Ovo sada radim rukom, bez daščice. Ova, finija šmirgla, skida tanak sloj i površina postaje veoma glatka. Sada obradim i sve ivice i prelaze izmedju gornje i donje površine krila...



























Ispred garaže kao da je nako prosuo brašno...

Sivkaste zone su od špric gita a, roza od gita... Sad se jasno vidi koliko je krilo bilo ne ravno...

 

Na sredini centroplana napravio sam nosač za bocu za pneumatski sistem. Ispred je mesto za servo koji će pokretati ventil...

Detalji flapsova i elerona posle "šmirgl tretmana"...


Kad je sve bilo gotovo, prašinu koja je ostala, obrisao sam vlažnom krpom. Dok to radim na odsjaju vlažne površine krila, lako mogu uočiti ako još nešto treba da se popravi...


Sada polako može da se predje na farbanje. Mislim, tako bi radili svi normalni, ali, u mom slučaju morao sam još nešto napraviti...

Kad sam se upustio u ovoliki posao onda sam rešio da ću da napravim "panel lines" ili linije koje su bile na spojevima limova kojim su presvlačena krila na pravom Zero-u.

Video sam kod Tijana u firmi, ove godine kad sam bio, kako su to radili na jednom Thunderboltu a, pričao sam sa gospodinom koji je to radio pa, mi je i on otkrio i neke "male tajne"...


Neša Miklušev mi je nabavio crtež rasporeda linija na gornjoj i donjoj površini krila od pravog Zero-a. Linije nisu iste sa obe strane...

Skenirani crtež sam ubacio u Corel program i povećao ga na veličinu raspona krila od modela. Proporcije nisu baš 100% tačne ali, ni odstupanja nisu velika...

 

Prva slika je Zero od dole a, druga je sa linijama od gore...


Za izradu linija panela postoje dve tehnike. Obe počinju na isti način a, to je da isečete od samolepljive folije, tanke trake, širine 1 mm ...

Pošto imam firmopisačku radnju i kater za sečenje folija, to mi nije predstavljalo nikakav problem...

Treba medjutim, mnogo vremena da se linije sa crteža, razmeravanjem, prenesu na krila.

Trakice od samolepljive folije, iako su ovako tanke, čvrsto se lepe za krilo. Bitno je spojeve trakica lepo ukrojiti, jer će se kasnije, ako ovo nije dobro odradjeno, svaka nepravilnost videti... Treba dosta strpljenja da se sve ovo izmeri i zalepi.

Tehnika lepljenja trakica je takodje bitna, pogotovo kad su linije dugačke. Trake uvek krojite duže nego što vam trebaju. Prvo zalepite trakicu sa jedne strane, a onda je blago zategnete i spustite skroz na drugi kraj. Time traka bude idealno prava.

Da bi je bolje zalepili na više mesta je prvo "ovlaž" prilepite pa, tek onda pritisnete prstom da je zalepite...

 


Od samolepljive folije sam pravio i "poklopce", kao što ih je na krilima, imao i pravi Zero. To su kružići ili pravougaonici koje sam lepio na tačno odredjenim mestima na površini krila.

Idealno prave linije najjednostavnije je izvući sa koncem... Prateći crteže izvukao sam sve linije... 

Prvo sam napravio dve dugačke duple linije a, od njih sam potom vukao ostale... Srebrni pravuogaonici i kružići simuliraju razne poklopce na krilima.

Za razliku od traka poklopce od folije ne skidam sa krila. Oni ostaju ispupčeni...

 






Kad je sve bilo gotovo, na red je opet došao sprej sa špric gitom. Kompletno krilo i flapsovi (eleroni nemaju nikakve linije) su špric gitovani ponovo.

 

Detalji posle špric gitovanja...


E sad, kako rekoh, ima dve tehnike pravljenja ovih linija.

Prvom se, pošto je špricgitovano preko trakica, sve lepo, nežno, izšmirgla, onim sundjerastim šmirgl papirom, i trakice koje su zalepljene prosto "iskoče" od ravne površine simulirajući linije...

Druga varijanta je da se već špricgitovano krilo još jednom - dvaput špricgituje, ovaj put, samo iznad linija, da bi se dobila veća debljina špric gita. Kad se sve lepo osuši, pincetom polako odlepite sve trakice sa krila. Ostaće idealni "kanali" u špric gitu. Ti kanali su naravno, "panel lines"...

 

Prijatno sam se iznenadio kako su ivice lepe i "oštre"... Strepeo sam da će se špric git "kruniti" na ivicama...

Ovakve linije deluju mnogo realističnije od onih ispupčenih ali, bilo kakve da su, uvek je bolje da se naprave, nego da ih nema...

Krilo se sada, kao u prvoj varijanti nežno prešmirgla, pazeći da se ne pretera kod linija da se ne bi stanjile ili oštetile...


Sa moje tačke gledišta, sada može da se farba, potom nitne, pa "prljanje"...