War birds‎ > ‎Zero‎ > ‎

Zero upgrade kraj

- pisano juna 2009-te

 

Evo i zadnjeg nastavka u priči o doterivanu Zeroa...


Kada sam, na početku radova na krilima, skidao presvlaku (Orateks), ostavio sam parče sa gornje i donje strane da bih, kad dodje vreme, mogao da izmešam nijansu zelene i sive boje, kakva je bila na krilima.

Boju sam kupovao u novosadskoj farbari "Bast" (021/424-101), gde sam i ranije kupovao akrilna boje, dok sam farbao Thunderbolta. Bast je jedna od retkih farbara koja sem što meša boje, željenom nijansom puni sprejeve i farbu vam tako prodaje.

Imajući iskustva oko finiširnja Thunderbolt-a, nisam želeo ništa da menjam oko farbanja i radio sam istom tehnikom...

Prvo sam farbao donju stranu krila. Na žalost video sam da nijansa nije 100% ista... Pošto se krilo montira na trup sa donje strane, razliku nijanse sam elegantno rešio tako što sam malo ofarbao i trup tj. prelaz sa krila na trup... Ofarbao sam i donje površine elerona i flapsova...

 

Gornja površina krila, elerona i flapsova je tamno zelene boje. Nijansa spreja je bila ista kao što je i trup ali, jedan sprej mi nije bio dovoljan da sve lepo ofarbam pa, sam morao kupiti još jedan...

 

Kad se sve osušilo, uzeo sam sundjerasti šmirgl papir gradacije 400 i kompletno krilo sam blago prešmirglao. Time sam skinuo sjaj sa boje (iako su boje mat) i dobio istu površinu kao što je trup.

Na nekim delovima sam namerno šmirglao više da bih izsimulirao izbledele i izgrebane površine. Ovo je posebno uočljivo kod ivica poklopaca gde su se linije počele siviti kako se skidala zelena boja... Neki delovi na sredini krila su takodje namerno više ošmirglani i time se promenila nijansa zelene boje na svetliju...

Meni se ovaj efekat veoma svidja i smatram da war bird modeli treba ovako da izgledaju...

 

Sledeće na redu bile su nitne. Prvo sam ih postavio sa donje strane krila, sa obe strane panel linija...

Tehnika je apsolutno bila ista kao kad sam radio nitne na Thunderboltu... Znači, lemilica sa cevčicom od 2 mm, list od testere za drvo, za isti razmak nitni pa, polako...

Trebala su mi dva dana da napravim nitne sa donje strane krila.

Iako su nitne prelepo izgledale rešio sam da ih ne stavljam na gornju površinu krila. Razlog je jednostavan, na trupu od Zeroa uopšte nema nitni pa, sam smatrao da ako i sa gornje strane krila postavim nitne, krilo će mnogo odudarati od trupa. Zato sam odlučio da sa gornje strane ne stavljam nitne, nego da samo ostanu panel linije i poklopci...

 

Sledeće na redu je bilo farbanje crvenih krugova sa donje strane krila. Od Oramask folije napravio sam šablone sa krugovima, zalepio ih na krilo. Oko šablona sam polepio krep traku i novine, da zaštitim ostale površine da se ne ofarbaju. Crvenim sprejom sa ofarbao krugove, koje sam, posle par sati kad se farba osušila, takodje blago ošmirglao...

Sa gornje stane krila crveni krugovi imaju belu ivicu pa, je farbanje išlo u dve faze. Prvo beli krugovi, a potom maskiranje ivice belih krugova pa u njima, za 1 cm manjeg prečnika crveni krugovi...

Naravno, opet blago šmirglanje, s'tim što sam sa gornje strane na nekim mestima krugove namerno ošmirglao...

 

Pošto je sve ovo bilo gotovo krila, elerone i flapsove sam odneo kod našeg drugara modelara Goluba, koji profesionalno farba nameštaj, ima komoru za farbanje... Golub je trebao samo da "udari" glanc tj. mat lak...

 

E, sad, naravno, tu se stvar zakomplikovala...

Kad sam radio Thunderbolt, ovaj deo posla takodje mi je odradio lakirer. Jedan dan sam odneo delove, čovek je sve izlakirao i sutradan sam pokupio sve i doneo kući...

Teoretski, tako je trebalo da bude i sa Golubom...

 

Ceo Zero je pripremljen i ofarban sa akrilnim bojama. Golub radi sa poliuretanskim. U razgovoru, rekao mi je, da su poliuretanske boje i lakovi neutralni i da neće biti rekaciju sa akrilom. Ipak smo rešili da prvo ofarbamo samo jedan deo, da vidimo kako će ispasti i da li će biti nekih "problema"...

Ofarban je jedan flaps od dole i pojavile su se sitne tačkice... Nije bilo strašno, lak se dao ošmirglati, i eto, dobro da smo probali...

Poliuretanski lak smo "zaboravili" i u Bast-u sam kupio akrilni lak, smatrajući da je time problem rešen...

Ali, sutradan kad sam otišao da vidim rezultat, katastrofa... Sve što je bilo izlakirano i akrilnim lakom imalo je takodje tačkice na sebi... Zašto su se pojavile, ne znam da vam kažem, ali površina je baš bila loša...

Šta da se radi, Golub je sve ponovo prešmirglao, vodeći računa da skine smo lak koji je nanet.

Da bi se obezbedili da nam se ovo ne desi ponovo, prvo je nanet jedan sloj odvajača (neka vrsta bezbojnog premaza sa više pigmenta da odvoji akrilnu boju od laka) a, potom ponovo mat lak. E sad je već sve bilo mnogo bolje, iako je opet na par mesta, lak bio kao "pomorandžina kora" tj. bilo je nekih reakcija...

Sreća u nasreći je što sam ja pravio finiš aviona da bude kao stari "ofucani" war bird i da sam svakako imao u vidu da ću na kraju blago prešmirglati lak. Tako sam popravio sve tačkice i sitne neravnine koje su se javile na površinama krila i flapsova...

Da je ovo kojim slučajem bio akrobatski model koji bi trebao da se sija, morao bih sve ošmirglati do staklene tkanine pa, raditi ponovo...

Posle par neplaniranih lakiranja i šmirglanja na nekim mestima su se panel linije dosta stanjile... Šteta jer su pre lakiranja svugde bile besprekorne...

 

Sve u svemu, stekao sam nova iskustva i sad znam kako ću farbati Hellcat kad dodje vreme za to... O tom po tom...

 

Na kraju, kad su delovi stigli nazad kod mene u radionicu, stavio sam trapove, provukao pneumatska creva, postavio bocu, pneu-ventil, servoe...

Ceo pneumatski sistem je na krilu i skida se sa njim. Sa donje strane krila sam namestio deo u koji se šrafi kompresor za punjenje boce, tako da, za razliku od Thunderbolta, kad skinem krilo od Zeroa, nemam šta da otkačinjem oko pneumatike...

Na pneumatskom ventilu može se štelovati brzina uvlačenja i izlaska trapova, i nije bilo teško naštelovao da trapovi sporo i ulaze i izlaze iz krila... Sve u svemu sve lepo radi... 




 
















Ceo pneumatski sistem je na krilu i skida se zajedno sa njim. Servo ispred boce otvara pneu ventil. Mesingani točkići na ventilu služe da se namesti brzina uvlačenja i izvlačenja trapova.

Servo iza boce pokreće mehanizam za ispuštanje "bombe"...

 

Na kraju sam ulepio elerone i flapsove i doterao težište. Težište modela se pomerilo malo u nazad, a da ne bih dodavao još olova u prednji deo, pumpu smoke sistema i creva za odušak sam prebacio pod kapotaž.

Time sam dobio težište na istom mestu kao što je i bilo. 


Pumpa nekad i sad.

Iz trupa, pumpa je premeštena ispod kapotaža. Pumpa je fiksirana preko dva silent bloka...

Da bih dodatno smanjio vibracije, ispod pumpe stavio sam još jedan sundjerčić na koji se blago naslanja......

 

I na kraju evo slika kako model konačno izgleda...

































Donja strana modela... Mali pomoćnik je bio, naravno, neizostavan i u ovom poslu...









I antena je "dobila" drugi ugao, kao što je stajala na pravom Zero-u...

Ostala su da napravim još dva detalja, da napadne ivice ofarbam u žuto i air brushem, crnom bojom, još malo dodam gareži oko mitraljeza, i "prljavštine" na krilima, eleronima i flapsovima...

Time će apsolutno sve biti gotovo...


Šta reći na kraju, pre par godina u jednom razgovoru sa jednim modelarom, rekao mi je kako je čitao negde na Internetu, da ljudi kupuju ARF modele i doterujući ih, prave odlične avione koji ih potom godinama dobro služe.

Ova moja priča je praktično to...

Zero koji je u osnovi ARF, pokazao se kao odlična platforma da se napravi kvalitetan model.

Plastičan trup i dobre letne karakteristike daju opravdanje da se uloži extra trud za poboljšanje modela. Ono što su najčešće mane ARF-ova, pa, i ovog Zeroa, su monokot i fabrički trapovi. Kad se ove stvari zamene i doteraju, dobijate model "za sva vremena", model koji može da stane pored mnogo skupljih kit aviona a, da ste pri tome uložili mnogo manje i para i rada...

Ko voli da pravi modele a, neće da radi sve od nule, sa planova, ovakav model ili neki od firme KMP (Kondor Model Production) dobra su osnova za doradu...

 

Ne mogu tekst i slike da dočaraju razliku izmedju ovog Zeroa u ARF varijanti i Zeroa posle "tretmana". Ali, verujte, razlika je ogromna i vredi svakog uloženog minuta rada...