War birds‎ > ‎Zero‎ > ‎

Zero upgrade - trapovi i staklena tkanina

- pisano juna 2009-te


Pošto sam na Zero ugradio prijemnik na 2,4 GHz-a i smoke sistem na red je stigla ugradnja trapova na uvlačenje i presvlačenje krila sa staklenom tkaninom.

Da bih sve to uradio, krilo sam morao u velikoj meri da "razbucam"...

Mislio sam da ovo radim na jesen ili tokom zime, ali upotreba dima ubrzala me je u nameri. Dizel koji se koristi za "dimne efekte" toliko je mastan, da koliko god da pazite i brišete, uvek nadje put da ode ispod presvlake krila...

Naravno, na mestima gde se to desi, sem umašćenog monokota, u mom slučaju Oratex-a, i balza upije dobar deo ove "masti"...

Sve u svemu, peglanje više ne pomaže jer, je sve toliko masno da se ništa više ne može popraviti...


Tako sam bio primoran da pre vremena krenem u novu "avanturu"...

 

Sa krila sam prvo sam skinuo Oratex, kojim je bilo presvučeno. Ovo je išlo veoma lako i nigde, nije ostalo ni najmanje parčence folije...

Tek kad sam sve skinuo video sam koliko je dizel otišao ispod presvlake, napravivši na par mesta baš velike masne fleke.

 

Odluku da ovo radim doneo sam u poslednjem trenutku...

Iz krila sam povadio sve servoe i produžne kablove. Proxon-om sam odsekao sve šarke. Presvlaku, od oratex-a, sam skinuo i sa flapsova i elerona... I tu me bilo masti...

Otišao sam u hemijsku čistionicu i gde sam dobio malo trihloretilena, jedinog sredstva koje uspešno rastvara masnoće.

Nakvašenom krpicom veoma uspešno sam obrisao sve masne mrlje. Toliko je bilo dobro da se skoro više nije ni videlo gde su bile...

Da mi ovo nije uspelo verovatno bih morao da sečem balzu i na taj način, menjam masne delove, plankirajući krila ponovo...

 




Ugradnja trapova na uvlačenje počela je prvo sa vadjenjem starih trapova tj. drvenih klocni i žica koje su nosile Robartove noge.

Al' sam ih ulepio... jedva sam ih izvadio...

Bušilicom sam skroz u krug bušio rupu do rupe a, potom sam sa klještima jedva izčupao drvene klocne...

 









Robartove "noge" sam postavio u nove mehanizme. Dužina je bila dobra, jedino što je rupa na krilu bila predviđena za točak manjeg prečnika, od 4 inča, koji sam do sada koristio. Veći točkovi su dobri za travnate i grbave terene, kao što su ovi na kojima mi uglavnom letimo...

 


Pošto sam izvadio klocne starih trapova i malo proširio otvore u krilu, postavio sam nove retrakte. Savršeno su ulazili...

Ali, da ne bi sve bilo baš tako lako, postarao se ugao retrakta, jer se ispostavilo, da točkovi ovih novih trapova, kad se fiksiraju, dodju prilično unazad i stoje blizu težišta. To predstavlja veliki problem, jer će se kod poletanja i sletanja, model veoma lako preturati unapred preko kapotaža i završavati na kabini...

Za ovako velike i teške modele tako nešto je ravno katastrofi, pošto ako se to dogodi, odmah stradaju kapotaž, kabina, vertikalac a, i trup može lako pući...

 

Da bih namestio trapove da izlaze pod većim uglom prema napred, morao sam napraviti jedan prilično veliki zahvat i zameniti kompletno sva četiri nosača stajnog trapa. Prednje gredice, morao sam upustiti niže u krilo i tako povećati ugao noge trapa...

Rečeno, učinjeno, jedino mi je za ovo trebalo dobra tri dana frezovanja Proxon-om i bezbroj puta postavljanje i skidanje novih nosača i trapova...

Sve u svemu, trapovi su ugradjeni, sigurno bolje od starih, jer se sada drvene gredice, prostiru preko 4 rebra (do sada su bila ulepljena samo na dva).

Gredice sam povezao kao kutiju sa gornjim plankom i bočnim rebrima. Isto je uradjeno i u prostoru gde ulazi trap, noga i točak. Povezao sam gornji i donji plank krila i rebra.

 

 

Kad je sve bilo gotovo pregitovao sam spojeve i time je ovaj deo posla bio odradjen...

 

Sad mi je bila šansa da namestim sve što sam smatrao da nije baš najbolje odradjeno, tako da sam i servo kojim pokrećem mehanizam za bacanje "bombe" prebacio sa unutrašnje strane krila, u trup. Otvor od mesta gde je servo nekada stajao sam zatvorio sa balzom.

Sada više nije bilo nikakvih "rupa" gde bi se "masnoća" mogla zavlačiti... I ovo sam pregitovao...

 

Plastične "ostatke" starih šarki, koje su ostale ulepljene u krilima, povadio sam tako što sam ih razbušio. Krenuo sam sa burgijom od 3 mm pa, redom sve do 5 mm koliki je prečnik otvora za novu šarku...




Za presvlačenje krila koristio sam tkaninu od 33gr i epoxy smolu kupljenu od Branka Bjelića u Beogradu. Sa tkaninom iste gramature presvlačio sam Thunderbolta i pokazala se savršena za ovaj posao. Kupljena je u Madjarskoj...

Presvlačenje krila mora da se radi iz više puta... Prvo se presvlače gornje površine flapsova, elerona i krila. Kad se smola osuši, višak staklene tkanine se žiletom veoma lako odseče i dobijeni prelazi se ošmirglaju. Pošto je gramatura mala, sve se može veoma lepo ošmirglati pa, se prelazi i ivice skoro ni ne vide ili osete pod prstima...

Potom se radi druga strana flapsova, elrona i krila.

Kad sve bude suvo i svi prelazi lepo obradjeni, ponovo se umuti smola i još jednom se premaže preko svih površina. naravno i ovo ide u dva puta, prvo jedna pa, posle dan dva i druga strana...

Veoma je bitno višak smole uvek istisnuti koliko je god moguće, jer je to ono što daje težinu krilu...

Kad postavljam staklenu tkaninu, prvo na balzu nanesem jedan tanak sloj smole.

Smolu na veće površine, recimo krilo, jednostavno prospem i plastičnom špahlom je lepo, ravnomerno, razvučem po celoj površini.

Zatim se spusti tkanina, koju odmah morate lepo zategnuti. Nipošto se ne sme jako vući jer se može poremetiti struktura tkanja. Naneta smola ne dozvoljava da tkanina klizi po površini. Kad se tkanina lepo zategne, nalije se još jedan sloj smole i opet se sve vrlo nežno premaže...
Kako se vuče špahla na njoj ostaje višak smole koji se odmah skida ili briše. Ponavljajući ovaj proces, gore dole i levo desno, sav višak smole se lepo ukloni...

 


Za napadnu ivicu i delove krila gde se naslanjaju eleroni i flapsovi, tkanje se mora makazama ukrojiti a, smola se nanosi tapkajući sundjerom, umočenim u smolu, preko tkanja. Veoma je bitno da tkanina lepo legne i da se nipošto ne javljaju mehuri vazduha izmedju tkanja i površina...

Ivice tkanja, koje padaju sa krila, ako se odmah i ne zalepe najbolje, posle par sati kad smola počne da se steže, lepo se daju prisloniti i tako ostanu sve dok se smola ne stvrdne...

Sve ovo o čemu sam pisao veoma je jednostavno da se izvede. Treba samo strpljenja, čistog metil alkohola i krpa, za brisanje, jer se sve što pipnete i dodirnete, neverovatno lepi... Ako stvari ne obrišete odmah, makaze, špahle i sve šta ste pipali, kad se smola osuši, možete baciti u djubre...

 






Moram spomenuti i malog pomoćnika, bez čije asistencije verovatno od svega ovog ne bi bilo ništa...

 



Sledeće na redu je gitovanje i šmirglanje...